۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
تعادل بازار بعد از ۲ روز شوک متوالی| تأثیر عرضه‌های اولیه روی بورس چه بود؟
تحلیل روزانه بورس؛

تعادل بازار بعد از ۲ روز شوک متوالی| تأثیر عرضه‌های اولیه روی بورس چه بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس بعد از شوک‌های متوالی به تعادل رسیده است، گفت: عوامل متعددی روی بورس اثر گذاشته‌اند، اما بازار در شرایط تعادلی خود قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بورس بعد از گذر کردن از یک دوران بحرانی و قرار گرفتن روی سرازیری نزولی، امروز رشد داشت، اما این رشد چندان قوی نبود که بتواند آن را روی دور صعودی نگه دارد. کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که بازار سرمایه این روزها در ابهامات زیادی قرار دارد و ثابت ماندن نرخ دلار باعث شده است که شاخص کل تنها در محدوده ثابتی نوسان داشته باشد. به هر روی، شاخص کل با رشد اندک ۷ هزار و ۲۷۹ واحدی، روی یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۷۵۸ واحدی ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز تحرک چندانی نداشت و اندکی سبز شد. این شاخص در طول معاملات رشد و سپس اندکی افت داشت، اما با رشد یک‌هزار و ۵۹۶ واحدی، روی ۴۳۲ هزار و ۶۱۱ واحد قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم تقریبا با شاخص کل هم‌مسیر بود زیرا در معاملات امروز، ۷ هزار و ۸۴۷ واحد رشد کرد و در نهایت، رقم یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۹۴ واحد را ثبت کرد.

نمادهای «کیمیاتک»، «برکت»، «سپید»، «شستا»، «خودرو»، «فولاد» و «خساپا» بیشترین تراکنش را داشتند و نمادهای «فملی»، «مبین»، «فارس»، «پارس»، «پارسان»، «شستا» و «اخابر» نیز بیشترین اثر را روی شاخص کل داشتند. مانند روزهای گذشته، خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

امروز، نمادهای فولادی هم کم‌جان رشد قیمت داشتند و در این میان، «کویر»، «فسازان» و «فسبزوار» بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص دادند. «کچاد» و «کگل» هم رشد تقریبا ۰.۵ درصدی را به خود اختصاص دادند و در بازار فرابورس، نماد «ذوب» هم به طور متعادل معامله شد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بورس اظهار داشت: به نظر می‌رسد که بازار بعد از شوک‌های اخیر خبری، به تعادل رسیده و احتمال رشد را بیشتر می‌بینم. انتظار رشد از روز شنبه را داشتم، ولی با شایعه انتصابات جدید در بانک مرکزی که ظاهرا تکذیب هم شد، شروع هفته منفی غیر عادی داشتیم. سه هفته منفی، بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران و خسته کرده و در حال حاضر، شاهد خروج پول حقیقی هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: عرضه‌های اولیه چند شرکت، ورود رئیس آژانس انرژی اتمی به ایران، اخبار ضد و نقیض در مورد قیمت‌گذاری دستوری، اعلام نرخ‌های بالا برای اوراق بدهی جدید دولتی و بالاخره اخبار مربوط به کاندیداها برای رئیس کلی بانک مرکزی در کنار افت قیمت برخی کامودیتی‌ها به ویژه سنگ آهن مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بورس بودند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی معاملات فردا گفت: به نظرم اگر خبر جدیدی منتشر نشود یا تحولات بازار ارز به ضرر بازار سرمایه نباشد، بازار فردا مثبت است.

قلی‌پور با اشاره به اینکه ارزش بازار سهام عرضه شده به اندازه‌ای نیست که شاخص کل را تکان دهند، مطرح کرد: عرضه‌های اولیه معمولا بعد از ۱۵ درصد رشد امکان تعادل دارند، مگر اینکه به نرخ خیلی خوب یا خیلی گرانی عرضه شده باشند.

وی در پایان درباره نمادهای مورد توجه بازار خاطرنشان کرد: امروز صنعت کوچک و تک‌سهمی استخراج سایر معادن نقدینگی خوبی را به خود دید و به نظرم رشدی خواهد بود. همچنین صنایع پیمانکاری صنعتی، عرضه بخار، برق، گاز (یوتیلیتی)، ماشین آلات و تجهیزات هم بهتر از بقیه خواهند بود.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha