۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
 عضویت ایران در سازمان شانگهای زمینه ساز توسعه است
معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت ایران:

عضویت ایران در سازمان شانگهای زمینه ساز توسعه است

کرمانشاهی، معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: دیپلماسی سیاسی می‌تواند زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی باشد و سازمان شانگهای در این زمینه یک فرصت خیلی مناسب محسوب می شود.

به گزارش بازار، کیومرث کرمانشاهی با اشاره به اعلام دولت سیزدهم مبنی بر اینکه اولویت دیپلماسی، اقتصادی و سیاسی آن کار با قاره آسیا است، گفت: اجلاس های مختلفی جهت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی وجود دارد که از آن جمله می توان به اجلاس اوراسیا، اکو و سازمان شانگهای اشاره کرد.

وی درباره سازمان شانگهای توضیح داد و بیان کرد: این سازمان با هدف تأمین امنیت متقابل سیاسی و اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شده است. ایران از طرفی با مشکلاتی از جمله تحریم دست و پنجه نرم می کند و از طرف دیگر عضو WTO نیست، و به همین جهت باید از هر نوع توافق نامه دو یا چند جانبه به عنوان یک فرصت برای توسعه روابط اقتصادی استفاده کند.

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت ایران عضویت در سازمان شانگهای را زمینه ای برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی دانست و عنوان کرد: دیپلماسی سیاسی می تواند زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی باشد و سازمان شانگهای در این زمینه یک فرصت خیلی مناسب محسوب می شود.

وی به رویکرد نگاه به شرق و همسایگان دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت هایی که در اختیار داریم و همچنین مزیت هایی که کشورهای عضو سازمان شانگهای دارند، این تصمیم یعنی نگاه به همسایگان و قاره آسیا می تواند مثبت باشد. البته نباید مسائل را صرفاً سیاسی دید و هر دولتی در ایران که زمینه ساز این موضوع باشد، در نهایت اثر آن را ملت و کشور خواهند دید.

عضو اتاق بازرگانی افزود: در اجلاس های سابق سازمان شانگهای که در سال های گذشته برگزار شده بود، مواردی مطرح شده است که باید میزان اجرایی شدن آن را مشاهده کرد. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳ کشور چین ایجاد منطقه آزاد را اعلام می کند اما امروز باید میزان اجرایی شدن آن را مشاهده کرد در حالی ‌که این منطقه آزاد می تواند زمینه ساز توسعه همکاری ها باشد. همچنین همکاری های بانکی نیز با توجه به تحریم ایران اهمیت زیادی دارد که باید توسط ایران پیگیری شود.

کد خبر: ۱۰۸٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha