۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
تلاش ایران و تاجیکستان برای رسیدن مبادلات ۵۰۰ میلیون یورویی
سفیر ایران در تاجکستان عنوان کرد

تلاش ایران و تاجیکستان برای رسیدن مبادلات ۵۰۰ میلیون یورویی

سفیر ایران در تاجکستان گفت: امیدواریم تا سال آینده بتوانیم سقف مبادلات دو کشور ایران و تاجیکستان را تا ۵۰۰ میلیون یورو برسانیم.

به گزارش بازار، محمدتقی صابری درباره امضای اسناد همکاری میان ایران و تاجیکستان و تاثیر آن بر روابط دو کشور افزود: رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس سران شانگ‌های در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور تاجیکستان به این کشور سفر کرد.

وی با اشاره به اینکه پس از چندین سال، عضویت دائمی ایران در این سازمان پذیرفته شد، ادامه داد: در حاشیه این اجلاس، مذاکرات خوبی میان سران دو کشور ایران و تاجیکستان انجام و به امضای ۸ سند همکاری منجر شد.

صابری اضافه کرد: این اسناد در حوزه‌های فنی و حرفه ای، حمایت اجتماعی، انتقال محکومان، امور ورزش و جوانان، کشاورزی، اقتصادی و فنی، گردشگری و گمرکی است.

سفیر ایران در تاجیکستان گفت: ماهیت اقتصاد ایران و تاجیکستان، مکمل هم است، اما اکنون به علت مشکلاتی مانند ترانزیت، در ظرفیت مطلوب نیست که امید داریم با امضای این اسناد تا سال آینده بتوانیم سقف مبادلات دو کشور را تا ۵۰۰ میلیون یورو برسانیم.

صابری با بیان اینکه در زمینه همکاری‌های اقتصادی، علاقمندی مردم دو کشور به استفاده از کالاهای یکدیگر، عامل مهمی است، افزود: در بسیاری از حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی به تاجیکستان صادرات داریم و از این کشور پنبه و آلومینیوم به ایران وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: وزرا برای عملیاتی شدن این یاداشت تفاهم ها، هماهنگی کردند و از ظرفیت کمیسیون مشترک استفاده و مصوبات را به فوریت اجرا می‌کنیم.

سفیر ایران در تاجکستان گفت: وزرای ذیربط باید با هم نشست داشته باشند و رفت و آمدهای مسئولان با یکدیگر بیشتر و گروه‌های کاری برای عملیاتی شدن این اسناد تشکیل شود تا بتوانیم تا سال آینده به نتایج ملموسی برسیم.

صابری افزود: تسهیلاتی که برای فعالیت تجار و فعالان اقتصادی بر اثر امضای این اسناد حاصل می‌شود تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت.

وی افزود: مردمان ایران و تاجیکستان به سفر به این دو کشور علاقمند هستند و تمایل مردم تاجیکستان به انجام گردشگری سلامت در کشورمان، ظرفیت بسیار خوبی است.

صابری ادامه داد: اگر بتوانیم موانع موجود را برطرف کنیم امیدواریم در زمینه گردشگری به تحول چشمگیری برسیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha