۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
ایجاد رانت؛ تنها نتیجه خرید تضمینی محصولات کشاورزی| از اعلام قیمت های دستوری دست بردارید
رئیس انجمن ملی خرمای ایران در گفتگو با بازار خبر داد

ایجاد رانت؛ تنها نتیجه خرید تضمینی محصولات کشاورزی| از اعلام قیمت های دستوری دست بردارید

فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه در تعیین قیمت خرید تضمینی نوع خرما تعیین نشده گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی هیچگاه نتیجه ای درپی نداشته و در عوض موجب ایجاد رانت شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که نرخ خرید تضمینی اقلام کشاورزی از سوی دولت اعلام شده است بسیاری از حوزه ها نسبت به قیمت های تعیین شده انتقاداتی دارند. به طوری که برای محصول خرما قیمت ۹هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شده است و محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران ضمن انتقاد به آن در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: ما همیشه گفته ایم که قیمتهای دستوری و قیمت هایی که برای رفع تکلیف باشد جز عواقب سوء نتیجه دیگری ندارد؛ یعنی خواهی نخواهی قیمت این محصول هیچگاه به ۹۲۰۰ تومان نمی رسد چون قیمت خرما با بالا رفتن قیمت نهاده های کشاورزی بسیار بالاتر از قیمتی است که به عنوان نرخ خرید تضمینی از سوی دولت تعیین شده است.

در بحث تعیین قیمت خرید تضمینی خرما چند مورد رعایت نشده؛ از جمله اینکه نوع خرما ذکر نشده است! در حالی که انواع مختلف خرما قیمت های متفاوتی دارد. به عنوان مثال الان خرمای پیارم تا کیلویی ۷۰ هزار تومان هم خرید و فروش می شود

رشید فرخی افزود: در بحث تعیین قیمت خرید تضمینی خرما چند مورد رعایت نشده؛ از جمله اینکه نوع خرما ذکر نشده است! در حالی که انواع مختلف خرما قیمت های متفاوتی دارد. به عنوان مثال الان خرمای پیارم تا کیلویی ۷۰ هزار تومان هم خرید و فروش می شود.

وی با تاکید بر اینکه قیمت خرید تضمینی خرما به صورت کلی و ناقص اعلام شده است، افزود: دولت جدید تنها کاری که باید انجام دهد این است که تمام قواعد دستوری و قیمت های رفع تکلیف را اصلاح کنند و بگذارند بر این اساس که مشکلی را حل کند کار انجام شود نه اینکه فقط بگویند قیمت تضمینی فلان محصول به فلان قیمت اعلام شد.

رشید فرخی ادامه داد: مساله اینجا است که تعیین قیمت خرما مانند قیمت گندم نیست؛ به این معنا که برای تعیین قیمت خرما باید کارهای کارشناسی شده بسیاری انجام شود.

خریدهای تضمینی تا به حال به هیچ عنوان حتی در مواقعی که عملی می شود نتایج خوبی در پی نداشته است و برعکس حتما رانت هایی در آن  به وجود می آید

ایجاد رانت و حیف و میل شدن خرمای خریداری شده؛ از عواقب خرید تضمینی این محصول است
رئیس انجمن ملی خرمای ایران خاطر نشان کرد: خریدهای تضمینی تا به حال به هیچ عنوان حتی در مواقعی که عملی می شود نتایج خوبی در پی نداشته است و برعکس حتما رانت هایی در آن  به وجود می آید. چرا که عملا مشخص نیست این محصولات از چه کسی خریداری می شود و به چه کسی فروخته می شود و غیره.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با اجرای خرید تضمینی، محصول خرما به اصطلاح بسیار حیف و میل می شود و بارها شاهد بوده ایم که خرمای خریداری شده خراب شده است و در نهایت به اجبار آن را معدوم کرده اند. بنابراین نرخ خرید تضمینی باید از نو تعریف شود تا بشود از این طرح یک اقتصاد سالم را خارج ساخت.

رشید فرخی در خصوص قیمت تمام شده هر کیلوگرم خرما نیز گفت: بستگی به محل رشد و نوع خرما دارد و لذا نمی توان قیمتی را به عنوان یک قیمت ثابت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مساله اینجا است که به دلیل ناپایداری در قیمت ها حتی اگر بخواهیم میانگین قیمتی را در این ماه استخراج کنیم باز هم نسبت به ماه آینده متفاوت است، چون قیمتها ثابت نیست.

رشید فرخی با بیان اینکه وقتی ارزش پول کشوری متغیر باشد اقتصاد آن کشور ناپایدار و متغیر است، افزود: الان قیمت نهاده های کشاورزی ممکن است با وارداتی که دولت انجام می دهد به یکباره نصف شود و یا ممکن است با بالا رفتن قیمت ارز ۲ تا چند برابر شود بنابراین تعیین قیمت تمام شده محصولات کشاورزی آسان نیست.

کد خبر: ۱۰۸٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha