۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
کاهش ۱۵ درصدی تولید گوشت مرغ| تولید با دان آزاد، تحویل اجباری به دولت با نرخ مصوب
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور خبر داد

کاهش ۱۵ درصدی تولید گوشت مرغ| تولید با دان آزاد، تحویل اجباری به دولت با نرخ مصوب

یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه تولید گوشت مرغ از نظر وزنی حداقل ۱۵ درصد کاهش یافته گفت: دولت به مرغدار دان به نرخ دولتی نمی دهد اما مرغ را به اجبار با نرخ مصوب تحویل می گیرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در خصوص کاهش جوجه ریزی و کمبود گوشت مرغ در بازار گفت: حجم جوجه ریزی به هیچ وجه کاهش نیافته است اما چون مرغداران «دان» به میزان کافی ندارند لذا مرغ ها با وزن های پایین تری نسبت به گذشته راهی کشتارگاه می‌شود. در نتیجه در مجموع مقدار گوشت مرغی که باید حاصل شود محقق نمی شود و لذا کمبود گوشت مرغ در بازار محسوس است.

به دلیل کمبود دان دولتی بر خلاف گذشته که مرغ با وزن ۳ کیلویی به کشتارگاه فرستاده می شد الان با وزن ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم راهی کشتارگاه ها می شود

افزایش تقاضای مصرف کنندگان و کاهش ۱۵ درصدی تولید گوشت مرغ، کمبود مرغ را در بازار محسوس کرده است
یوسفی افزود: از سوی دیگر مصرف گوشت مرغ افزایش یافته است و بر کمبود مرغ در بازار دامن زده است. چراکه در حال حاضر هیچ ماده غذایی ارزانتر از مرغ و تخم مرغ در بازار یافت نمی شود که بتواند سفره مردم را پر کند و لذا تقاضا برای این دو محصول بالا رفته است.

وی  در پاسخ به این سوال چه میزان تولید گوشت مرغ کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: از نظر وزن تولید گوشت مرغ حداقل ۱۵ درصد کاهش یافته است چون مرغداران دان لازم دارند که به مرغ بدهند تا به اصطلاح مرغ به وزن بگیرد.

یوسفی افزود: این در حالی است که تا پیش از این مرغ زنده به وزن سه تا سه کیلو و نیم که می رسید به کشتار گاه‌ها فرستاده می‌شد اما الان با توجه به اینکه دان به میزان کافی در دسترس مرغداران نیست، مرغ زنده ای که به کشتارگاه فرستاده می شود بیش از دو کیلو و ۲۰۰ گرم وزن نگرفته است.

دولت نهاده های مورد نیاز را با قیمت دولتی در اختیار مرغداران قرار نمی دهد اما در زمان خرید مرغ زنده با زور و اجبار با نرخ مصوب مرغ را از مرغدار تحویل می گیرد

دولت دان به نرخ مصوب به مرغدار نمی دهد اما مرغ را به قیمت مصوب و با زور از مرغدار تحویل می گیرد
این فعال صنعت طیور خاطرنشان کرد: مساله اینجا است که نهاده های مورد نیاز این صنعت را با قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار نمی دهند اما در زمان خرید مرغ زنده با زور و اجبار با نرخ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مرغ را از مرغداران تحویل می گیرند.

یوسفی در خصوص اظهارات اخیر وزیر جهاد مبنی بر اینکه با کمک تشکل ها قیمت مرغ را کاهش داده اند نیز گفت: سوال بنده این است که به تشکل ها چه داده اند که چنین مسئولیتی از آنها می‌خواهند؟ هر تشکلی برای اینکه کاری انجام دهد باید اختیارات، ابزار کار و امکانات لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: تشکل های صنعت طیور باید اختیارات و امکانات این را داشته باشند که دان به قیمت دولتی به مرغدار بدهند و بعد مرغ تولیدی را به نرخ مصوب از آنها تحویل بگیرند.

یوسفی تصریح کرد: اشکال بزرگ در مرغداری نیست همه اشکالات بعد از مرغداری است و لذا کار باید اساسی حل شود.

قیمت واقعی مرغ زنده با نوسانات قیمت نهاده ها قابل محاسبه نیست
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص قیمت پیشنهادی و مدنظر مرغداران برای مرغ زنده نیز گفت: مرغ زنده باید بر اساس سه قلم کالای اصلی؛ یعنی کنجاله سویا، ذرت و جوجه یکروزه و همچنین سایر خدماتی که هست تعیین شود. با این وجود در حال حاضر نمی‌توان به عنوان مثال گفت که قیمت مرغ زنده را با جوجه یکروزه ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کنیم یا ۵ هزار تومانی و یا قیمت دیگری.

یوسفی افزود: همان‌طور که می‌ دانید در حال حاضر جوجه یک روزه گوشتی در بازار حتی تا قیمت ۱۱ هزار تومان هم خرید و فروش می‌شود. بنابراین نمی‌توان قاطعانه گفت که الان قیمت هر کیلو مرغ زنده چقدر باید تصویب شود که مرغدار بدون ضرر محصول خود را بفروشد.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha