۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان؛ از رونق تولید و صادرات تا اشتغالزایی
بازار گزارش می‌دهد؛

واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان؛ از رونق تولید و صادرات تا اشتغالزایی

همدان- واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان مملو از جوانانی خوش فکر، متخصص، تحصیلکرده و علم آموخته است که در مسیر تولید و صادرات قدم برداشته و در مسیر اشتغالزایی در حال پیش روی هستند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند، مجموعه هایی که در ذیل آن جوانانی خوش فکر، متخصص، تحصیلکرده و علم آموخته هستند که با همین فکرهای خود می توانند به تولید دست یابند.

به راستی چنان که متخصصین مربوطه در این عرصه بیان می کنند، صنایع دانش بنیان می تواند باعث اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی شود و در این بین دانشگاه ها نیز باید رشته های مورد نیاز برای صنایع استان و منطقه مورد نظر را پایش کرده و جوانان متخصص در این عرصه ها را تربیت کنند.

شرکتهای دانش بنیان؛ موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات را در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام می دهند؛ بدین سان در این عرصه می توان گفت که ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر به منظور رفع نیاز و همچنین توسعه اقتصادی جامعه و تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی دیگر اهداف تشکیل شرکت های دانش بنیان به شمار می رود.

طبق سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان برای سال جاری برآورد شده واحدهای فناور پذیرش شده در استان همدان به ۲۰۰ مورد، تعداد واحدهای فناور مستقر به ۲۴۰ مورد، میزان فروش واحدهای فناور به ۷۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی واحدهای موجود فناور به یک هزار و ۱۸ مورد برسد

با توجه به اینکه طبق سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان برای سال جاری برآورد شده تا واحدهای فناور پذیرش شده در استان همدان به ۲۰۰ مورد، تعداد واحدهای فناور مستقر به ۲۴۰ مورد، میزان فروش واحدهای فناور به ۷۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی واحدهای موجود فناور به یک هزار و ۱۸ مورد برسد و این موضوع در قالب شرکت های دانش بنیان نیز طبق این برنامه ریزی چنین مطرح شده که در سال جاری، تعداد شرکت های دانش بنیان به ۷۰ مورد رسیده و میزان اشتغال آن ها به یک هزار و ۲۰۰ نفر برسد.

واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان؛ از رونق تولید و صادرات تا اشتغالزایی

بدین ترتیب برآن شدیم تا در این راستا گفتگویی با محمدحسن‌ مرادی؛ رئیس پارک علم و فناوری همدان ترتیب داده و وضعیت شرکت های دانش بنیان همدان را جویا شویم و در ادامه بخشی از دغدغه های یک شرکت دانش بنیان در همدان را که در عرصه تولید محصولات نانو و بهداشتی فعالیت دارد بشنویم:

فعالیت ۱۵۸۰ فناور شاغل در پارک علم و فناوری همدان
محمدحسن‌ مرادی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۱۲۳ طرح در پارک علم و فناوری همدان پذیرش شده است، عنوان کرد: تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک و مراکز رشد وابسته برابر ۲۱۹ مورد و تعداد فناوران شاغل در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان همدان برابر یک هزار و ۵۸۰ نفر است.

رئیس پارک علم و فناوری همدان با تصریح بر اینکه تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک و مراکز رشد استان همدان برابر ۲۲ مورد است، تعداد شرکت های مرتبط با صنایع خلاق استان را نیز هشت مورد اعلام کرد.

مجموع فروش شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان همدان برابر ۲۵۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و میزان صادرات شرکت های دانش بنیان همدان در سال گذشته برابر یک هزار و ۶۶۰ میلیون دلار بوده است

وی در خصوص وضعیت فروش و صادرات این شرکت ها نیز مطرح کرد: مجموع فروش شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان همدان برابر ۲۵۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و میزان صادرات شرکت های دانش بنیان همدان در سال گذشته برابر یک هزار و ۶۶۰ میلیون دلار بوده است.

مرادی با بیان اینکه تعداد مجوز فناوری صادر شده در سال گذشته برابر ۳۰ مورد بوده است، اضافه کرد: هم اکنون در استان همدان ۶ مرکز رشد و پنج مرکز نوآوری فعالیت دارد.

واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان؛ از رونق تولید و صادرات تا اشتغالزایی

رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه سعی شد تا با توجه به شرایط کرونا و وضعیت بازارهای فروش مشاوره هایی را برگزار کنیم، اظهار کرد: در این راستا در حوزه بازاریابی و صادرات، مدیریت کسب و کار، امور حقوقی و قراردادها، امور مالی، مالیات و بیمه مشاوره هایی به صورت تخصصی انجام پذیرفت.

یکی از شرکت‌های فناور در همدان با نام «شرکت تولیدی- تحقیقاتی زانیار بینش نوآور» است که در زمینه تولید البسه و ملحفه بیمارستانی ضدمیکروبی نانو ورود پیداکرده؛ شرکتی که در سال ۹۶ به شماره ۱۳۰۰۴ در اداره ثبت شرکت‌های همدان کار خود را آغازکرده و با اختراع و نوآوری در زمینه البسه و ملحفه یک‌بارمصرف، توان خود را جهت تولید البسه و ملحفه بیمارستانی ضدمیکروبی به‌کار گرفته‌است.

این شرکت در سال ۹۷ به کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به اختراع و ساخت خط تولید مخصوص جهت تولید البسه با فناوری نانو کرد و با بهره‌گیری از افراد دانشگاهی و مخترع، این راه ادامه دارد.

«شرکت تولیدی- تحقیقاتی زانیار بینش نوآور» می‌تواند به ادعای مدیرعامل خود در صورت حمایت از سوی مسئولان به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی به تولید انبوه محصولات ضدمیکروبی نانوی بیمارستانی برسد و در مسیر اشتغالزایی گام بردارد.

در این راستا گفتگویی با مجید اخوان؛ نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مسئول اجرایی شرکت فناور زانیار بینش نوآور ترتیب داده شد که در ادامه آن را می خوانید:

متاسفانه برای خرید محصولاتمان با ما به خوبی همکاری نمی شود
مجید اخوان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این روزها تولید محصولاتمان را به خوبی در پیش گرفته ایم، عنوان کرد: متاسفانه برای خرید محصولاتمان با ما به خوبی همکاری نمی شود.

وی با اشاره به اینکه لباس های نانوی تولیدی در این شرکت قابلیت استفاده در بخش سوختگی بیمارستان ها را دارد و قدرت دفاعی بدن بیماران را افزایش و میزان عفونت ها را کاهش می دهد، عنوان کرد: این در وضعیتی است که متاسفانه تاکنون بیمارستان های همدان در این مسیر، اقدام به خرید لباس های ما نکرده اند.

واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان؛ از رونق تولید و صادرات تا اشتغالزایی

مسئول اجرایی شرکت فناور زانیار بینش نوآور با بیان اینکه بیمارانی که در بخش سوختگی بیمارستان ها هستند، در معرض عفونت قرار دارند و این البسه می تواند مانع از مشکلات برای این افراد شود، اظهار کرد: بسیاری از مسئولین مربوطه به این موضوع واقف و پذیرای آن هستند و به لحاظ فنی آن را تایید می کنند اما متاسفانه کار به موضوع مالی و تاییدیه مدیریتی که می رسد با مشکلات و موانعی روبرو می شود.

وی با بیان این موضوع ادامه داد: هم اکنون چند هزار دست از این البسه تولید و به صورت دپو داریم و امیدواریم که مسئولین بیمارستان های همدان با توجه به نقش لباس های نانو در کاهش عفونت های بیمارستانی در خرید این البسه وارد کار شوند.

حمایت شود، تولید و اشتغالزایی مان بالا می رود
اخوان در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه این روزها پس از سه ماه پیگیری بخشی در بخش سوختگی بیمارستان بعثت قرار شده است، تعدادی از این البسه را به صورت آزمایشی از ما بخرند، مطرح کرد: اگر حمایت شود، تولید و اشتغالزایی بالا می رود.

وی در پاسخ به اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا آیا میزان فروش محصولات تولیدی تغییری داشته است یا خیر؟ عنوان کرد: در دوران کرونا تنها آزمایشگاه کرونا از ما خرید داشته و در این عرصه نیز از همکاری آقای جلیلی، مسئول آزمایشگاه کرونا همدان تشکر می کنم که برای پرسنل خود از این البسه تهیه کرده است اما در بخش سوختگی که این البسه مزیت های بسیاری دارند، متاسفانه شاهد اتفاقات خوبی نبوده ایم.

اخوان با بیان اینکه در صورت پیش روی فروش مناسب و استقبال مسئولین مربوطه در استان همدان از این محصولات، سایر بازارهای هدفمان را نیز مشخص و وارد کار می شویم، گفت: هم اکنون با بخش سوختگی بیمارستان شهید نمازی شیراز و شهرهای دیگری چون تهران صحبت هایی داشته و منتظر پاسخ هستیم.

امیدوارم که مسئولین استان همدان از این تولیدات استقبال کنند چرا که برآنیم تا تولیدمان را گسترش و در سطح ملی وارد کار شویم

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت فناور زانیار بینش نوآور با بیان اینکه فروشمان در استان های دیگر در مرحله ارسال نمونه و تست های اولیه است، تصریح کرد: امیدوارم که مسئولین استان همدان از این تولیدات استقبال کنند چرا که برآنیم تا تولیدمان را گسترش و در سطح ملی وارد کار شویم.

واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان؛ از رونق تولید و صادرات تا اشتغالزایی

اخوان در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه هم اکنون برای هفت نفر اشتغالزایی کرده ایم و با استقبال از سوی مسئولین می توانیم این تعداد را تا ۱۵ نفر نیز افزایش دهیم، عنوان کرد: متاسفانه به سبب اینکه قیمت این البسه نسبت به سایر لباس های بیمارستانی که نانو نیستند، مقداری بیشتر است؛ مزیت های این لباس در کاهش عفونت های بیمارستانی و غیره مورد توجه قرار نمی گیرد؛ حال آنکه با استفاده از این لباس های نانو می توان هم به بیمار کمک کرد، هم عفونت های پس از جراحی ها را کاهش داد و هم به نوعی در مسیر پیشگیری بهتر از درمان است، گام برداشت و هزینه های درمانی را کاهش داد.

واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان مملو از جوانانی خوش فکر، متخصص، تحصیلکرده و علم آموخته است که در مسیر تولید و صادرات قدم برداشته و در مسیر اشتغالزایی در حال پیش روی هستند

واحدهای فناور و شرکت های دانش‌ بنیان به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی به شمار می روند و با توجه به شرایط و زیرساخت های مناسب مانند نیروی کار تحصیل کرده و وجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بستر خوبی برای فعالیت این شرکت ها فراهم شده است.

به راستی که در این عرصه، واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همدان مملو از جوانانی خوش فکر، متخصص، تحصیلکرده و علم آموخته است که در مسیر تولید و صادرات قدم برداشته و در مسیر اشتغالزایی در حال پیش روی هستند.

مجموعه هایی که در دل خود، امید و علم و تخصص را تلفیق کرده و می توانند کشور را از اقتصاد وابسته به نفت و صادرات تک محصولی خارج نمایند؛ بدین سان امید است تا در سالی که آمیخته به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هست؛ شاهد ورود هرچه مناسب تر مسئولین استانی در این عرصه باشیم تا ارتقای میزان تولید، فروش و صادرات محصولات تولیدی آن ها را شاهد و واحدهایی که در مراحل پیش رشد و رشد هستند، فعالانه و خلاقانه وارد کار شوند تا بتوان شاهد رشد و شکوفایی در این عرصه باشیم.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha