۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
جراحی قیمت‌گذاری در سایه حذف رانت‌خوران
شطرنج شفافیت به سیمانی‌ها رسید؛

جراحی قیمت‌گذاری در سایه حذف رانت‌خوران

قیمت‌گذاری دستوری و آشفتگی بازار سیمان تنها با شفافیت و حذف دلالان محقق خواهد شد.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت سیمان همواره از صنایع پیشرو کشور برای رشد و توسعه اقتصادی ایران اسلامی بوده است. با توجه به اینکه حوزه ساخت وساز از بخش های مهم اشتغال‌زا و سرمایه گذاری در کشور است به نظر می رسد فراز و نشیب در صنعت سیمان تاثیر بسزایی بر حوزه ساخت‌وساز داشته باشد.

برهیچ کس اتفاقات اخیر صنعت سیمان پوشیده نیست به طوری که با قطعی های مکرر برق شاهد افزایش ناگهانی قیمت سیمان در نقاط مختلف کشور بودیم تا جایی نرخ هر پاکت سیمان از مرز ۹۰ هزار تومان هم عبور کرد.

در برهه‌ای که سیمان در حال گران شدن بود زمزمه‌هایی از عرضه این کالای مهم ساختمانی در بورس کالا مطرح شد تا جایی که امروز شاهد حضور بیش از ۶۰ شرکت سیمانی در بورس کالا هستیم.

اما نکته مهم در صنعت سیمان اینجاست که آیا با عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس کالا چالش‌های پیش رو این صنعت حل خواهد شد؟

سوال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا می توان شاهد حذف رانت‌خواران در بازار سیمان با عرضه ۱۰۰ درصدی این محصول در بورس کالا باشیم؟

برای اینکه از تاثیر کوتاه‌مدت و بلندمدت عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس کالا بر قیمت این کالای استراتژیک ساختمانی مطلع شویم با دوتن از مسئولان و کارشناسان برجسته این صنعت گفت‌وگو کرده‌ایم.

ایجاد انحصار در نظام تولید و توزیع در صنعت سیمان موجب خواهد شد تا شاهد ایجاد امضاهای طلایی و سلطان سیمان در کشور باشیم که بورس کالا هم می تواند از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کند

نظام توزیع سیمان کشور اصلاح شود
مهدی بیات‌منش از کارشناسان بورس کالا با اشاره به اینکه اگر سیمان از طریق بورس کالا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد؛دیگر شاهد وقوع دلالی گسترده و تفاوت چشمگیر قیمت سیمان از درب کارخانه تا دست مصرف‌کننده واقعی نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قطعی برق  در ماههای اخیر بهانه‌ای برای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان سیمان به منظور افزایش قیمت این  مصالح مهم ساختمانی بود؛گفت: اگر بازار سیمان بخواهد راه مبهم گذشته را ادامه دهد و شفاف سازی در آن صورت نگیرد نمی توان به ثبات قیمت سیمان امیدوار بود.

این کارشناس بورس کالا اصلاح در نظام توزیع سیمان در کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر شاهد افزایش قیمت سیمان در برهه‌ای بودیم که قطعی مکرر برق را داشتیم به دلیل سوءاستفاده توزیع کنندگان و تولیدکنندگان از این موضوع قطعی برق بود اما اگر شاهد عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس کالا باشیم؛ به این راحتی قیمت سیمان تغییر نخواهد کرد.

این کارشناس بورس کالا تصریح کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که متوازن نبودن بین عرضه و تقاضا در صنعت سیمان از مهمترین مشکلاتی است که در سالهای اخیر موجب افزایش قیمت سیمان در کشور شده است اما با عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس کالا می‌توان به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار سیمان امیدوار بود.

از طرف دیگر ایجاد انحصار در نظام تولید و توزیع در صنعت سیمان موجب خواهد شد تا شاهد ایجاد امضاهای طلایی و سلطان سیمان در کشور باشیم که بورس کالا هم می تواند از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

بورس کالا به کمک صنعت سیمان آمده است اما باید به این واقعیت اشاره کنم که تا زمانی شفافیت در خرید و فروش سیمان کشور رخ ندهد نمی توان به ثبات قیمت سیمان امیدوار بود

ثبات نرخ سیمان در سایه بورس کالا
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با  اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته روزهای آشفته‌ای را صنعت سیمان تجربه کرد؛ افزود: قیمت‌گذاری دستوری آفت و بلای جان صنعت سیمان است.

عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه صعود وحشتناک نرخ تورم و هزینه های تولید موجب شده است تا امروز صنعت سیمان با چالش‌های متعددی روبرو شود؛گفت: بورس کالا به کمک صنعت سیمان آمده است اما باید به این واقعیت اشاره کنم که تا زمانی شفافیت در خرید و فروش سیمان کشور رخ ندهد نمی توان به ثبات قیمت سیمان امیدوار بود.

وی از صدور بخشنامه های ناگهانی و بدون فکر در دولت گذشته انتقاد کرد و افزود: دخالت دولت در صنعت سیمان باید به حداقل برسد تا بازار راه خود را پیدا کند البته بورس کالا می‌تواند مسیر شفافی را  در برابر صنعت سیمان قرار دهد.

شیخان بورس کالا را برای تمام صنایع مفید ارزیابی و تصریح کرد: با عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس کالا می‌توان آینده روشنی را برای صنعت سیمان کشور متصور شد به شرطی که شاهد ثبات قیمت هم باشیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه افزایش قیمت هر پاکت سیمان تا مرز ۱۰۰ هزار تومان حتی در شرایط قطعی برق هم قابل قبول نیست؛گفت:حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا در صنعت سیمان همواره مهم بوده است به طوری که در برهه ای از زمان شاهد افزایش میزان تولید سیمان در کشور و کاهش فروش و مازاد تولید بر مصرف بودیم و در یک برهه زمانی مانند ماه‌های گذشته شاهد کمبود تولید سیمان و حتی احتکار آن در بازار و به دنبال آن افزایش غیرمنطقی نرخ هر پاکت سیمان در بازار بودیم که موجب وقوع اتفاق‌های ناخوشایند شد.

وی در پایان از ایران به عنوان قطب مهم تولید سیمان در خاورمیانه یاد کرد و افزود: می توان بازار سیمان کشور را متحول کرد تا هم شاهد عرضه سیمان در داخل کشور با قیمت مناسب باشیم و هم صادرات سیمان رونق بگیرد.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha