۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
افزایش مصرف و قیمت ارز با واردات خودرو
کارشناس خودرو مطرح کرد

افزایش مصرف و قیمت ارز با واردات خودرو

کارشناس خودرو گفت: مصوبه امروز مجلس در آزادشدن واردات خودرو، مصرف ارزی کشور را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش قیمت ارز در میان مدت می‌شود.

به گزارش بازار، امیرحسین کاکایی افزود: تجربه قبلی که در سال ۹۱ داریم نشان می‌دهد این روش در شرایطی که محدودیت ارزی داریم به واردات خودروهای لوکس منجر می‌شود که حداکثر یک درصد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 وی اضافه کرد: سطح بعدی که از مصوبه امروز مجلس تاثیر می‌گیرد خودروهای ارزان‌تر در سطح یک تا دو میلیارد تومان هستند که حداکثر یک دهک جامعه را شامل می‌شود بنابراین عمده خودروهای موجود و بازاری که عمده مردم با آن سروکار دارند از این مصوبه به صورت مستقیم تاثیر نخواهند گرفت.
 
کاکایی گفت: مصوبه امروز مجلس به ظاهر واردات خودرو را برای کنترل بازار تسهیل می‌کند البته این واردات در ازای صادرات به ویژه صادرات خودرو و قطعات خودرو خواهد بود آن چه که در این بین باید به آن توجه کرد این است این مصوبه برای اجرایی شدن به سه تا شش ماه زمان نیاز دارد یعنی اثر این مصوبه در سال آینده مشخص می‌شود هر چند در روزهای آینده به طور موقت، هیجانی در بازار رخ خواهد داد.
 
این کارشناس خودرو افزود: این که در ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ واردات خودرو را ممنوع اعلام کردند به علت محدودیت‌های ارزی و کنترل ارز بود که ربطی به صنعت بازار خودرو نداشت هر چند اثر آن را در بازار خودرو مشاهده کردیم.
 
کاکایی گفت: اگر در شرایطی که محدودیت منابع ارزی داریم واردات خودرو را آزاد کنیم این حرکت در میان مدت منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود و در عمل تورمی را در کشور ایجاد می‌کند که به ضرر ۹ دهک بعدی جامعه است.
 
وی افزود: با این مصوبه هر چند عده‌ای به طور موقت خودرو را وارد می‌کنند و به ظاهر قیمت‌ها کاهش می‌یابد، اما در میان مدت قیمت‌ها افزایش می‌یابد و مجبور می‌شویم به علت افزایش قیمت ارز، جلوی واردات را بگیریم.
 
این کارشناس خودرو گفت: در شرایط کنونی صنعت خودرو برای واردات مواد اولیه و قطعات، سالانه یک تا دو میلیارد ارزبری دارد و اگر قول وزیر صمت برای سه برابر شدن تولید خودرو در مدت چهار سال هم اجرایی شود ارزبری صنعت خودرو در همین شرایط افزایش می‌یابد.
 
وی با بیان این که واردات خودرو حداکثر یک دهک جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: مهمتر از این تاثیر، بالانس ارزی در جامعه است به نظر می‌رسد حتی کسانی که صادرات قطعات و خودرو انجام می‌دهند در یک سال پیش رو به جای واردات خودروهای خارجی باید قطعات و مواد اولیه را وارد کنند تا تولید افزایش یابد و بالانس ارزی اتفاق بیافتد و بار ارز مصرفی از روی دوش بقیه قسمت‌های صادراتی برداشته شود.
 
کاکایی افزود: متاسفانه مصوبه امروز مجلس با بی‌توجهی به این نکته باعث می‌شود مصرف ارز در کشور افزایش یابد، زیرا سود در واردات خودرو بسیار بالاست.
 
وی گفت: در تحریم‌های اخیر آمریکا واردات خودرو ممنوع نشد بلکه تشویق هم شد، اما برعکس آمریکایی‌ها در ابتدای تحریم‌های سری جدید، صنعت خودرو را برای خرید مواد اولیه و قطعات تحریم کردند.
 
کاکایی افزود: مصوبه امروز مجلس، طرحی است که هیچ اتفاقی را برای صنعت خودرو رقم نمی‌زند بلکه بخش کوچکی از بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت موجب تورم در کشور می‌شود. به نظر من این طرح اجرایی نیست و اگر هم اجرا شود مسئولان باید درباره تبعات آن پاسخگو باشند.

کد خبر: ۱۰۷٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha