۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
تعیین تکلیف نمایشگاه دائمی قم| تأکید بر همکاری همه دستگاه‌ها در احداث دهکده اقتصاد مقاومتی
در ستاد اقتصاد مقاومتی قم مطرح شد؛

تعیین تکلیف نمایشگاه دائمی قم| تأکید بر همکاری همه دستگاه‌ها در احداث دهکده اقتصاد مقاومتی

قم- وضعیت نمایشگاه دائمی قم در ستاد اقتصاد مقاومتی این استان بررسی و مقرر شد بعد از تکمیل راه دسترسی، فاز نخست آن تا آبان‌ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در قم پروژه‌های شاخص و مهمی وجود دارد که با وجود جایگاه استراتژیکی که می‌توانند در استان و حتی فراملی داشته باشند به دلایلی نیمه کاره و بی‌تکلیف مانده‌اند.

نمایشگاه دائمی استان را می‌توان از جمله این پروژه‌ها عنوان کرد؛ این نمایشگاه با چالش‌هایی دست و پا می‌زد ولی بالاخره در جلسه روز سه‌شنبه ستاد اقتصاد مقاومتی با پیگیری مستمر استاندار و مکلف شدن دو معاونت عمرانی و اقتصادی استانداری بالاخره تا حدودی به سر و سامان رسیده و قرار است فاز نخست آن آبان‌ماه امسال افتتاح شود.

در ششمین جلسه اقتصاد ستاد اقتصاد مقاومتی که به ریاست استاندار و دیگر اعضای این ستاد در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد بعد از سال‌ها انتظار یک پروژه مهم با بازده اقتصادی بالا تعیین تکلیف شده و قرار شد فاز نخست آن آبان‌ماه امسال افتتاح شود؛ این نمایشگاه با توجه به موقعیت خاص استان که در شاهراه مواصلاتی کشور قرار گرفته و با ظرفیت صنعتی بالا و افزایش تولید صنعتی و هم‌چنین صادرات می‌تواند قم را به قله‌های پیشرفت سوق دهد.

در این جلسه مولدسازی املاک و دارایی دستگاه‌های اجرایی که جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است مورد بررسی قرار گرفت؛ در این جلسه طبق گزارش اداره کل اقتصاد و دارایی استان فقط ۵ دستگاه اجرایی توانسته‌اند نسبت به مولدسازی املاک و دارایی خود تا صد درصد اقدام کنند.

مولدسازی به عبارتی حفظ و نگهداری اموال دولتی برای نسل‌های آتی یا دولت‌های پیشرو است که هدف آن حفظ ارزش دارایی دولت و تقویت و ارزش‌گذاری املاک دولتی است؛ از دیگر اهداف مهم مولدسازی می‌توان به ایجاد یک جریان نقدی از دل همین املاک و دارایی دولتی و هم‌چنین مدیریت آن نام برد.

در این جلسه نیز گزارشی از وضعیت دهکده اقتصاد مقاومتی ارائه شد.

۵ دستگاه اجرایی تا ۱۰۰درصد نسبت به مولدسازی املاک خود اقدام کردند
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مولدسازی املاک دولتی، گفت: فقط ۵ دستگاه توانسته‌اند صد درصد املاک خود را مولدسازی کنند و ۵۱ دستگاه اجرایی نیز املاک و دارایی خود را در سامانه سادا ثبت کرده‌اند.

عادل علی‌پور بیان کرد: پیش نیاز ساماندهی اموال دولتی مولدسازی است که در ۳ مرحله شناسایی و تبدیل دفترچه‌های اسناد مالکیت دولتی به اسناد تک برگی و بسترسازی هم‌چنین ثبت در سامانه سادا ختم می‌شود؛ ۵ دستگاه اجرایی در استان قم توانسته‌اند بین ۹۷ تا ۹۹ درصد اموال خود را مولدسازی کنند هم‌چنین ۵ دستگاه تا ۹۰ و ۹۶ درصد و ۴ دستگاه زیر ۹۰ درصد توانسته‌اند به امر مولدسازی اموال خود اقدام کنند و ۵۱ دستگاه نیز در زمینه بارگذاری اموال و املاک در سامانه سادا فعالیت داشتند.

فقط ۵ دستگاه در قم توانسته‌اند صد درصد املاک خود را مولدسازی کنند و ۵۱ دستگاه اجرایی نیز املاک و دارایی خود را در سامانه سادا ثبت کرده‌اند

به گفته وی، هدف مهم از ثبت اموال دولتی در سامانه سادا را بهره‌برداری بهینه از اموال دولت، اطلاعات فوری از جابجایی‌ها و حذف مراجعات حضوری و هم‌چنین صرفه‌جویی در وقت و هزینه است.

در بند پ قانون ۱۰ برنامه ششم توسعه مقرر شده کلیه دستگاه‌های اجرایی اموال منقول و غیرمنقول را تا انتهای اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در سامانه جامع سادا ثبت کنند چنانچه تا شهریورماه این امر صورت نگیرد نسبت به اصلاح سند مالکیت یا مستندسازی به نام دولت اقدام خواهد شد.

قم رتبه سوم کشور در زمینه مولدسازی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم بیان کرد: تاکنون در زمینه مولدسازی قم رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و ۱۸ هزار و ۸۹۰ سند تک برگی برای اسناد و املاک دستگاه‌های دولتی صادر شده است و ۶۵۵ فقره از مالکیت اسناد قدیم که مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن است فاقد سند تک برگی است.

علی‌پور اظهار داشت: در اسفندماه سال ۹۹ بیش از ۱۵۰ مورد سند تک برگی و در فروردین ۱۵۸ و اردیبهشت ۲۱۷ مورد و هم‌چنین در خرداد ۴۰۸ و تیرماه ۵۲۳ و مرداد نیز ۶۱۵ مورد سند تک برگی صادر شده است و تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ نیز ۶۳۰ سند تک برگی برای مستندسازی املاک دولتی صادر گردید که در سال ۱۴۰۰ استان قم مانند سال گذشته رتبه سوم مولدسازی را به خود اختصاص داده است.

در ادامه جلسه استاندار قم از رئیس اتاق بازرگانی استان قم خواست گزارشی از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی نمایشگاه دائمی و وضعیت نمایشگاه ویترینی ارائه دهد که در این جلسه با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در نمایشگاه دائمی و پیگیری مستمر معاونت‌های عمرانی و اقتصادی استانداری قرار است بعد از بررسی راه دسترسی فاز نخست آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

افتتاح فاز نخست نمایشگاه دائمی بعد انتظاری طولانی
رئیس اتاق بازرگانی، معدن و کشاورزی استان قم گفت: نمایشگاه دائمی هم بعد از پیگیری‌های استاندار اگر راه دسترسی آن بررسی شود می‌توانیم فاز نخست آن را افتتاح کنیم و برای تأمین امنیت این نمایشگاه یک پاسگاه اختصاصی نیز راه‌اندازی شده است و اگر بحران کرونا نبود می‌توانستیم برای بازدید عموم هم آماد سازی کنیم.

به گفته حاجی زمانی، تا آبان ماه امسال فاز نخست این پروژه افتتاح می‌شود.

نمایشگاهی که قدرت خرید و فروش سالانه ۱۵ میلیون دلار قطعات و فروش محصول
وی ادامه داد: از مهرماه سال گذشته راه‌اندازی نمایشگاه ویترینی مورد بحث قرار گرفت و بعد از تشکیل کمیته‌های اجرایی قرار شد بعد از فراخوان و تأمین زیرساخت‌های آن ۱۲۰ واحد صنعتی برای تأمین مواد اولیه و محصولات خود در این نمایشگاه حضور یابند.

حاجی زمانی افزود: بعد از فراخوانی که به واحدهای صنعتی برای حضور در نمایشگاه دادیم صنایع قطعه‌سازی، مواد غذایی، کفش و هم‌چنین دیگر صنایع استقبال کرده و تاکنون ۳۳ واحد در زمینه صنایع فلزی، ماشین‌سازی، صنایع لاستیک و ساختمانی و ۲۰ واحد صنایع کشاورزی، هشت واحد معدنی، صنایع چوب و سلولزی و همچنین ۱۵ واحد کفش و چرم، ۱۱ واحد بهداشتی، ۷ واحد خوشه صنعتی و دانش بنیان در این نمایشگاه حضور دارند.

بعد از تشکیل کمیته‌های اجرایی قرار شد بعد از فراخوان و تأمین زیرساخت‌ها ۱۲۰ واحد صنعتی برای تأمین مواد اولیه و محصولات خود در نمایشگاه ویترینی قم حضور یابند

وی عنوان کرد: درکل در این نمایشگاه ویترینی که در نوع خود در کشور کم نظیر است ۱۲۰ واحد صنعتی برای نمایش محصولات خود و تأمین مواد اولیه واحدهای دیگر مستقر هستند و با همکاری بسیج مهندسین نمایشگاه در بعد استانی و فرا استانی طراحی و ۲۵۰ واحد کاتالوگ هم ارائه شده است که ۶ ماه یک بار بروزرسانی می‌شود. همچنین برای مبادلات تجاری بین تأمین کنندگان مواد اولیه و قطعه سازان هم اتاق گفت‌وگو در نظر گرفته شده است.

در ادامه سرهنگ محمود داوود آبادی رئیس بسیج سازندگی قم هم گزارشی از دهکده اقتصاد مقاومتی ارائه داد و گفت: در این دهکده سال گذشته اصلاح و بهسازی باغات؛ اصلاح سیستم آبیاری و تأمین زیرساخت‌های گردشگری و صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ نیز قرار است برنامه‌های بیشتری را در دستور فعالیت خود قرار دهیم.

وی عنوان کرد: در سال جاری برداشت محصول کلزا و هم‌چنین هشت هکتار زمین زراعی و اصلاح شبکه آبیاری را در فعالیت خود داریم؛ هم‌چنین احداث مکانی برای پرورش مرغ محلی و زنبور عسل و ایجاد سوئیت‌هایی برای گردشگری و ایجاد تأسیسات آبیاری نوین را در این دهکده اجرا خواهیم کرد.

دهکده اقتصاد مقاومتی پروژه‌ای چند منظوره با بازده اقتصادی بالا
استاندار قم هم در این جلسه با اشاره به دهکده اقتصاد مقاومتی گفت: این طرح، طرحی نو با ظرفیت اقتصادی بسیار بالا است که باید همه دستگاه‌های اجرایی استان فراتر از وظایف خود همکاری کنند و تنها نباید بار مسئولیت آن به سپاه پاسداران واگذار شود؛ همه دستگاه‌های اجرایی در این پروژه فرابخشی و چند منظوره باید همکاری کنند.

بهرام سرمست افزود: دهکده اقتصاد مقاومتی از پروژه‌هایی است که دارای بازده اقتصادی بالایی است و همه باید در این پروژه سهیم باشند.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت بازده اقتصادی که نمایشگاه دائمی برای استان دارد و اینکه جزو پروژه‌های استراتژیک و مهم استان است به طور مستمر دو معاونت امور عمرانی و اقتصادی استانداری پیگیر وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه بودند تا به موقع و با سرعت پیشرفت کرده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

نمایشگاه ویترینی از آن دست طرح‌های نوآورانه برای پیشبرد تولید در استان قم است که برای فضای کسب و کار امروز مناسب و اهمیت بسیاری دارد

به گفته استاندار قم، نمایشگاه ویترینی از آن دست طرح‌های نوآورانه برای پیشبرد تولید در استان قم است که برای فضای کسب و کار امروز مناسب و اهمیت بسیاری دارد و باید طبق تعهدات شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی برای پیشرفت و توسعه همکاری، کار فی مابین خود را ادامه دهند.

وی با اشاره به مولدسازی دارایی دولت، گفت: اداره کل اقتصاد و دارایی مکلف است طبق قانون کم کاری دستگاه‌های اجرایی در زمینه مولدسازی که جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است را به کارگروه ملی گزارش دهد، بخشی نگری دستگاه‌های اجرایی استان امری ناپسندیده و باید سازمان ملی زمین و مسکن نیز در زمینه تک برگی و مستندسازی املاک همکاری و در این زمینه باید پیگیری‌هایی صورت گیرد.

کد خبر: ۱۰۷٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha