۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بازار سرمایه این هفته را متعادل طی می‌کند| ناحیه مقاومتی؛ مانع اصلی رشد بازار
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بازار سرمایه این هفته را متعادل طی می‌کند| ناحیه مقاومتی؛ مانع اصلی رشد بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه متعادل به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: شاخص کل از لحاظ تکنیکال به محدوده مقاومت رسیده است و طول می‌کشد تا آن را رد کند.

بازار؛ گروه بورس: معاملات امروز بازار سرمایه نشان داد که شاخص کل در محدوده ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون واحدی گیر کرده است و همچنان با مقاومت روبه‌رو است. شاخص کل بورس امروز با ۴۵۱۰ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد را ثبت کرد. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۲۷۵۳ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۶۳ هزار و ۳۴۵ واحد رسید. معامله گران این بازار، ۸۳۹ هزار معامله به ارزش ۶۹ هزار و ۵۳۶ میلیارد ریال انجام دادند.

بازار از لحاظ سیاسی ریسک تصمیمات آتی دولت مانند قیمت‌گذاری دستوری و تغییر نرخ بهره به منظور فروش بیشتر اوراق و تأمین کسری بودجه را در پیش روی خود دارد

در میان تمامی نمادهای معامله شده، ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا، پتروشیمی پردیس، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت بندرعباس، فراوری معدنی اپال کانی پارس و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل بورس گذاشتند، اما بیشترین اثری که در بازار سرمایه دیده شد، توسط گروه فلزات اساسی به ثبت رسید و امروز، سهام شاخص‌ساز هستند که بیشترین تراکنش را داشتند و از سوی حقوقی‌ها حمایت شدند.

به هر حال، معاملات امروز به گونه‌ای رقم خورد که رشد شاخص کل ناقص ماند و این شاخص از میانه راه به پایین حرکت کرد و این در حالی بود که دلار هم در بازار آزاد خودش را به مرز ۲۸ هزار تومان نزدیک‌تر کرد؛ با این حال به سراغ کارشناس بازار سرمایه رفته‌ایم تا علت رنج زدن شاخص در روزی که همه چیز مهیا بود تا خوش بدرخشد، چه بود.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات بورس و تأثیر ارز روی این معاملات اظهار کرد: دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان است و همچنان روند افزایشی در پیش گرفته است، قیمت‌های جهانی روند صعودی دارد و نرخ سامانه نیما نیز کمی افزایش یافته است، در بورس کالا نیز قیمت محصولات روند صعودی دارد و در این بین بورس رشد نمی‌کند.

وی در توضیح این سؤال که چرا شاخص کل فراتر نمی‌رود، گفت: از لحاظ تکنیکالی شاخص در محدوده مقاومتی قرار دارد و این سطح یک میلیون ۵۳۰ هزار واحد روند شاخص را با کندی روبرو کرده است. علاوه بر این از لحاظ بنیادی بازار نیاز به گزارشات شش ماهه خود دارد و اگر روند سودآوری شرکت‌ها بهتر بود مجدد رشد کند، این رشد بر اساس کاهش نرخ P/E  و افزایش سطح قیمت‌ها برای بازگشت به سطح P/E تعادلی محقق خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ریسک‌های احتمالی موجود در بازار تصریح کرد: همچنین بازار از لحاظ سیاسی ریسک تصمیمات آتی دولت مانند قیمت‌گذاری دستوری و تغییر نرخ بهره به منظور فروش بیشتر اوراق و تأمین کسری بودجه را در پیش روی خود دارد.

رضوانفر در پایان روند آینده بورس را اینگونه پیش‌بینی کرد: انتظار یک بازار متعادل به سمت بالا را برای فردا داریم و در صورتی که شاخص بتواند از محدوده یک میلیون و ۵۳۰ تا ۵۳۵ هزار واحد عبور کند، رشد بیشتری خواهد یافت.

این در حالی است که کارشناسان بازار سرمایه این هفته را یک هفته متعادل برای بورس می‌دانند که اگر رشدی در بازار باشد، آن رشد چندان چشمگیر نخواهد بود و همچنین برخی از سهام شاخص‌ساز به عنوان اثرگذارترین عوامل بازار پیش‌بینی می‌شوند.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha