۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳
طبل اشتغال زیرپای چپ| راه اندازی دهکده مهارت در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

طبل اشتغال زیرپای چپ| راه اندازی دهکده مهارت در مازندران

ساری- دستگاه های مختلف مازندران با اجرای طرح های مهارت افزایی سربازان، طرح جدیدی را برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در استان کلید زده اند تا طلسم غول بیکاری را بشکنند.

بازار؛ گروه استان ها: اشتغال دغدغه خانواده‌ها و دستگاه‌های مختلف در مازندران به شمار می‌رود زیرا در هر خانوار یک یا دو جوان جویای کار وجود دارد. از سوی دیگر پایش علل بیکاری جوانان و دانش آموختگان مازندران، فقر مهارتی است، از این رو با همکاری دستگاه‌های متولی، مهارت افزایی سربازان ماهر در استان کلید خورد است.

آمار اشتغال در مناطق مختلف مازندران متفاوت است از نرم ۹ درصدی در مناطق مرکزی و شرق گرفته تا نرخ بالای ۱۸ درصد در شرق استان و همه از بیکاری جوانان خسته و کلافه شده اند.

اخیراً طرحی با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه کربلا، جهاد کشاورزی و فنی و حرفه‌ای در مازندران کلید خورد که پایه و اساس آن، آموزش سربازان برای مهارت افزایی است.

تاکنون سه هزار سرباز در ۴۰ رشته مهارت‌های لازم را فرا گرفته اند و ارائه تسهیلات برای کارآفرینی پس از پایان دوره از جمله اقدامات حمایتی به شمار می‌رود.

صنایع تبدیلی و اصلاح نژاد دامی فرصت‌های کارآفرینی است
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه آموزش سربازان ماهر، اشتغال جوانان را تسهیل می‌کند، افزود: اجرای این طرح سبب می‌شود تا سربازان پس از پایان دوره سربازی در یکی از دوره‌های مهارتی مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی قابلیت‌های زیادی برای توسعه اشتغال و کارآفرینی دارد، ماهیان سردآبی و گرم آبی، کشت گلخانه‌ای، اصلاح نژاد دامی و صنایع تبدیلی را از جمله زمینه‌های اشتغال ذکر کرد.

طبل اشتغال زیرپای چپ| راه اندازی دهکده مهارت در مازندران

وی گفت: همچنین با صدور مجوز به واحدهای مقیاس کوچک برای تولید محصولات کشاورزی می‌توان گام‌های ارزنده‌ای برای اشتغال سربازان امروز و جوانان جویای کار فردا برداشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: ارائه آموزش‌های مهارت آموزی سبب می‌شود تا سربازان پس از اتمام سربازی دغدغه اشتغال نداشته باشند و با توجه به کشاورزی بودن استان، تولیدات این بخش و کارآفرینی در این حوزه باید مدنظر باشد.

ایجاد مهارت برای جوانان و سربازان از جمله وظایف دستگاه‌های متولی نظیر فنی و حرفه‌ای است و دوره سربازی فرصتی است تا جوانان برای تکمیل آموزش‌ها و کارآفرینی در دوران پساسربازی بهره برند. تقاضا محوری و جامعه محوری رویکرد مغفول شده در ایجاد کسب و کارها به شمار می‌رود و با تقویت مهارت افزایی می‌توان براساس تقاضای جامعه، کارآفرینی کرد.

دهکده مهارت دایر شد
سید حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به راه اندازی دهکده مهارت در استان اظهار داشت: این دهکده با همکاری سپاه کربلا و برای آموزش مهارت سربازان در استان راه اندازی شده است.

وی با اظهار اینکه جوان گرایی در گام دوم انقلاب باید مدنظر قرار گیرد، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی جامعه را مستلزم مهارت افزایی دانست و گفت: در این راستا باید تعاملات بین دستگاه‌های مختلف برای تولید و اقتصاد افزایش یابد.

جوان گرایی در گام دوم انقلاب باید مدنظر قرار گیرد، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی جامعه مستلزم مهارت افزایی است و در این راستا باید تعاملات بین دستگاه‌های مختلف برای تولید و اقتصاد افزایش یابد

وی تاکید کرد: باید با بهره گیری از ظرفیت‌ها و منبع مالی و تجهیزات و ارائه آموزش‌های لازم، کارآفرینی براساس تقاضا محوری و جامعه محوری را محقق کنیم.

درویشی آموزش و مهارت افزایی را از مهمترین برنامه ذکر کرد و گفت: مازندران در بخش‌های مختلف از جمله طبیعت گردی و گردشگری جزو استان‌ها برتر محسوب می‌شود و باید صنایع و اشتغال مرتبط به ظرفیت‌های استان را ایجاد کنیم.

طبل اشتغال زیرپای چپ| راه اندازی دهکده مهارت در مازندران

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران همچنین با بیان اینکه مشاغل خانگی سبب ایجاد فرصت‌های برای تأمین معیشت و افزایش درآمد و رفع نیاز بنگاه‌های اقتصادی می‌شود، سرمایه گذاری در این حوزه را نیازمند داشتن مهارت و تخصص ذکر کرد.

سه هزار سرباز مهارت‌ها را فراگرفتند
در استان مازندران جوانان زیادی برای گذران دوران سربازی از مناطق مختلف کشور و استان حضور دارند و مهارت افزایی آنان می‌تواند، زنجیره اشتغال را در استان و کشور کامل کند. سید علی مهاجر معاون اجرایی سپاه کربلا با اشاره به راه اندازی قرارگاه مهارت افزایی سربازان در استان اظهار داشت: در حوزه مهارت افزایی کارها به صورت میدانی و عملی اجرا می‌شود و سربازان طی دوره‌های ۱۰ روزه، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سربازان در این دوره‌ها با ظرفیت‌های استان آشنا می‌شوند و کارآفرینان امین شیوه‌های کار خود را معرفی می‌کنند، گفت: تاکنون سه هزار سرباز دوره‌های مهارت افزایی را فراگرفتند.

وی گفت: سربازانی که دوره‌های مهارت افزایی را سپری کردند پس از پایان دوره سربازی برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

درصد بالایی از جمعیت از مازندران را جوانان جویای کار تشکیل می‌دهد و نداشتن مهارت مانعی مهم فراروی کاریابی آنان محسوب می‌شود از این رو ارائه آموزش‌های مهارتی در دوران تحصیل و یا سربازی می‌تواند تا حدودی بر زخم کهنه اشتغال در استان مرهم نهد.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha