۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
مولفه های اقلیمی جایی در حکمرانی ایران ندارد| اضافه برداشت آب به ۱۱ میلیارد متر مکعب رسید
کارشناس حوزه آب در گفتگو با بازار:

مولفه های اقلیمی جایی در حکمرانی ایران ندارد| اضافه برداشت آب به ۱۱ میلیارد متر مکعب رسید

فهمی، کارشناس حوزه آب با بیان اینکه با وجود خشکسالی هنوز برخی از مسئولین با افتخار از واژه خودکفایی استفاده می کنند، گفت:مولفه‌های اقلیمی مدت هاست که  دیگر در برنامه‌ریزی و حکمرانی ایران جایی ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کم‌بارشی در سال آبی جاری و در ادامه آن افزایش دما در بهار و تابستان، یک‌بار دیگر به مردم و سیاستگذاران یادآوری کرد، ایران سرزمینی گرم و خشک است و خشکسالی در آن اتفاقی تاریخی است. اقلیمی که به نظر می رسد هیچ جایگاهی در سیاست های حاکمیتی نداشته اشت. این همان نکته ای است که هدایت فهمی کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو در گفتگو با خبرگزاری بازار به آن اشاره می کند.

او با بیان اینکه  سالانه به طور متوسط حدود ۶ میلیاردمترمکعب اضافه برداشت از آب خوان ها داشته ایم، ادامه داد : این اضافه برداشت در سال های گذشته به ۱۱ میلیارد  مترمکعب در سال رسیده است.  

به گفته او، بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب به صورت تجمیعی اضافه برداشته داشته ایم. این در حالی است که آب های زیر زمینی ذخایر استراتژیک کشور محسوب می شود و باید در شرایط سخت از آنها استفاده کنیم. متاسفانه ما در کشور به این مساله هیچ توجهی نداشته و از آب های زیرزمینی برای کشت هندوانه و خیار استفاده می کنیم و به کمترین قیمت آنها را صادر می کنیم.  

مولفه‌های اقلیمی مدت هاست که  دیگر در برنامه‌ریزی و حکمرانی ایران جایی ندارند. با وجود خشکسالی شدید که با آن دست و پنجه نرم می کنیم هنوز خودکفایی واژه‌ای  پرطمطراقی است که برخی از مسئولین با افتخار از آن  یاد می کنند

کارشناس حوزه آب با اشاره به سیاست های اشتباه دولتمردان در سال های گذشته، افزود: مولفه‌های اقلیمی مدت هاست که  دیگر در برنامه‌ریزی و حکمرانی ایران جایی ندارند. به عنوان مثال با وجود خشکسالی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم هنوز خودکفایی واژه‌ای  پرطمطراق است که بازهم برخی از مسئولین کشوری با افتخار از آن  یاد می کنند.

فهمی با بیان اینکه  بسیاری از صنایعی که در کشور راه‌اندازی شده‌اند به درد شرایط اقلیمی ایران نمی‌خورند، افزود:، نه در صنعت، نه در کشاورزی، نه در معادن و نه حتی در میزان آب خانوارها، قاعده و سیاست درستی وجود نداشته است و حتی مصرف ما چندین برابر کشورهای اروپایی است که غرق در آب هستند.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha