۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
روند بازار صعودی است| چشم‌انداز روشن بازار
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

روند بازار صعودی است| چشم‌انداز روشن بازار

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است روند بازار در میان‌مدت صعودی است.

به گزارش خبرنگار بازار، شاخص کل بورس دیروز با یک‌هزار و ۳۱۲  واحد رشد، رقم یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحد را ثبت کرد و شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۲ هزار و ۵۹۱ واحد افزایش یافت و به رقم ۴۶۹ هزار و ۶۱۴ واحد رسید. به این ترتیب، شاخص کل بعد از دو روز ابتدایی ریزشی، دوباره مثبت شد، اما این روند مثبت چندان پایدار نبود و در ساعات آخر معاملات شاهد ریزش شاخص بودیم چراکه با کاهش قیمت دلار و رسیدن تقریبی آن به کانال ۲۶ هزار تومانی، عرضه‌ها در بازار بیشتر شد و فلزات اساسی تقریبا بیشتر از دیگر گروه‌ها این عرضه را تجربه کردند.

معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۹۳ هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال انجام دادند. از میان نمادهای بورسی، ۱۴۴ نماد مثبت و ۲۴۶ نماد منفی بودند که از میان آن‌ها «معدنی و صنعتی گلگهر»، «پالایش نفت بندرعباس» و «پالایش نفت تهران» نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل، «فولاد مبارکه اصفهان»، «سرمایه‌گذاری غدیر»، «توسعه معادن و فلزات» و «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. همانطور که رشد بیشتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل دارد، سهم‌های کوچک‌تر این روزها بیشتر خریدار دارند و رشد می‌کنند چون هنوز صعود متناسب با شاخص خود را نداشته‌اند.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: تاکنون صحبت‌های کلی در خصوص معاملات بازار سرمایه از سوی تیم اقتصادی کابینه دولت سیزدهم مطرح شده است که بهتر است برنامه‌های دقیق‌تری از سوی تیم جدید اقتصادی برای ایجاد برخی از شفاف‌سازی‌ها در زمینه بازار سرمایه و دیگر مسائل اقتصادی حاکم در کشور مطرح شود تا بتوان آینده این بازار را مورد ارزیابی قرار داد.

وی در ادامه تأکید کرد: ایجاد اصلاح چند روزه در بازار زمینه بازگشت دوباره روند صعودی به معاملات بورس را فراهم کرد که از این لحاظ آینده این بازار را در میان مدت می‌توان به صورت صعودی در نظر گرفت و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که روند معاملات بازار سهام تا پایان سال جاری تحت تاثیر تورم موجود در اقتصاد کشور روزهای مثبتی را تجربه کند و صعودی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه همسو با روند صعودی نرخ دلار، آینده روشنی پیش روی معاملات بازار سهام قرار خواهد گرفت، مطرح کرد: سهام شرکت‌های بزرگ که بخش بزرگی از مسیر بازار سهام تحت تاثیر این صنایع تعیین می‌شود، بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار خواهند داد.

رضوانفر اضافه کرد: موضوع دیگر حاکم در بازار سهام موضوع برجام و نتیجه مذاکراتی است که می‌تواند تا حدودی روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد که در صورت فراهم شدن زمینه برای توافق در برجام، نرخ ارز به صورت هیجانی رو به پایین حرکت خواهد کرد که شاخص بورس هم تحت تاثیر چنین اتفاقی برای مدتی موقت وارد مدار نزولی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که تاثیر نتیجه برجام در بازار موقتی است و ممکن است معاملات بازار سهام برای مدتی محدود تحت تاثیر چنین اتفاقی در کشور قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۰۶٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha