۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
ارزان ترین برق دنیا را داریم| ۵۸ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صنعت برق
معاون برنامه ریزی وزارت نیرو :

ارزان ترین برق دنیا را داریم| ۵۸ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صنعت برق

بختیار معاون برنامه ریزی وزارت نیرو با بیان اینکه ارزان ترین برق دنیا را داریم، گفت: قیمت تکلیفی فروش برق در ایران حدود ۹۶ تومان است در حالیکه قیمت تمام شده دفتری آن حدود ۲۱۵ تومان است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار محسن بختیار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد، به شاخص های صنعت برق بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: جمعیت کشور بعد از انقلاب حدود  ۲.۳ برابر شده اما ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۱۲ برابر، ظرفیت تولید برق ۲۰ برابر، بار شبکه در ساعت های  پیک ۱۹ برابر و طول خطوط شبکه برق ۱۲ برابر شده است.

او همچنین ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور را حدود ۸۵ هزار مگاوات  اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار موجود ۸۰ درصد از طریق نیروگاه سیکل ترکیی و گازی و کمتر از ۲۰ درصد توسط نیرگاه های اتمی تامین می شود. این آمارها نشان می هد که برای تولید برق نیاز بالایی به سوخت های فسیلی داریم و نیروگاه های کشور وابستگی شدیدی به این سوخت ها دارند.

ما ارزان ترین برق در دنیا را داریم. به طوری که  قیمت هر کیلو وات برق در ایران تنها ۰.۴ سنت است.   قیمت تکلیفی فروش برق  در ایران به طور متوسط حدود  ۹۶ تومان بوده در  حالیکه قیمت تمام شده دفتری (بدون احتساب هزینه سوخت) ۲۱۵ تومان است

تامین سوخت دغدغه اصلی نیروگاه ها در زمستان
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو همچنین  تامین سوخت در زمستان را چالش اصلی صنعت برق دانست و گفت :با وجود اینکه تقریبا تمام ظرفیت های موجود در تامین گاز را توسعه دادیم اما همچنان مشکل سوخت و گاز وزارت نیرو و صنعت فولاد را در گیر کرده است. به همیت دلیل  اولویت ما این است که نیروگاه های گازی را به سیکل ترکییب تبدیل کنیم.

به گفته او، هم اکنون حدود ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در بخش گازی داریم.

سهم ۶۷ درصدی بخش خصوصی از تامین برق
بختیار همچنین با بیان اینکه طی ۸ سال گذشته ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت نصب شده نیروگاهی افزوده شده است، افزود: بخش عمده ای از این ظرفیت توسط بخش خصوصی تامین شده است.  بر اساس آمار موجود سهم بخش خصوصی از ظرفیت نیروگاهی نصب شده حدود ۶۷ درصد است. البته اگر ۱۲ هزار مگاواتی را که قرار است به سازمان خصوصی سازی واگذار شود را هم کسر کنیم، سهم دولت از ظرفیت نیروگاهی کشور به کمتر از ۲۰ درصد می رسد.

به گفته او، سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نصب شده نیروگاهی وارد مدار می شود که ۸۰ درصد آن توسط بخش خصوصی عملیاتی و اجرایی شده است.

سهم بخش خصوصی از ظرفیت نیروگاهی نصب شده حدود ۶۷ درصد است. البته اگر ۱۲ هزار مگاواتی که قرار است به  سازمان  خصوصی سازی واگذار شود را هم کسر کنیم، سهم دولت از ظرفیت نیروگاهی کشور به کمتر از ۲۰ درصد می رسد

رشد ۲۶.۴ درصدی مصرف برق صنایع بزرگ
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی  وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به روند رشد مصرف اشاره کرد  افزود: در ۳ ماهه اول سال های پیش  معمولا مصرف حدود ۱.۸ درصد افزایش پیدا می کرد اما در خرداد با رشد شتابان ۲۰ درصدی مواجه شدیم. این رشد تقریبا ۱۰ برابری سال های قبل تامین برق توسط  وزارت نیرو را به چالش کشید.

او همچنین با اشاره به این نکته که صنعت فولاد به تنهایی ۶ هزار مگاوات از برق کشور را مصرف می کند و ناچار شدیم برای مدیریت بار شبکه محدودیت هایی را در تامین برق این صنعت اعمال کنیم، تصریح کرد: در فروردین  امسال میزان مصرف برق در در صنایع بزرگ نسبت به مدت مشابه پارسال حدود  ۲۶.۴ درصد افزایش پیدا کرده بود که رشد بی سابقه ای محسوب می شود.

بختیاریکی دیگر از دلایلی اصلی کمبود برق را استخراج رمز ارز دانست و گفت: برآوردهای صورت گرفته حاکی از این است که حدود ۲ هزار مگاوات از برق کشور به صورت غیر قانونی صرف استخراج رمز ارز می شود.

چالش های گرمای شدید برای صنعت برق
به گفته او، همچنین افزایش دما موجب شد که هزار مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه ها کاسته شود. ضمن اینکه به دلیل آغاز زودهنگام گرمای دما، خیلی زودتر از سال های پیش مجبور شدیم که  ۲۴ هزار مگاوات از ظرفیت نصب شده خود را برای مصارف سرمایشی اختصاص دهیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو همچنین ادامه داد : امسال با خشکسالی بی سابقه ای در نیم قرن اخیر مواجه بودیم. به همین دلیل  بخش زیادی از نیروگاه های برق آبی ما از مدار خارج شدند  و تنها ۴۵۰۰  مگاوات از ظرفیت این بخش ۱۲ هزار مگاوات این بخش را استفاده کرده و ۷۵۰۰ مگاوات این ظرفیت را از دست دادیم.

جدای از این شروع زود هنگام استفاده از پمپ ها برای استفاده از  آب های زیرزمینی هم  ۵۰۰ مگاوا مصرف بیشتر  به شبکه برق کشورتحمیل کرد.

صنعت فولاد به تنهایی ۶ هزار مگاوات از برق کشور را مصرف می کند که عدد بالایی است.   ناچار شدیم که برای مدیریت بار شبکه  محدودیت هایی را در این صنعت اعمال کنیم

ارزان ترین برق دنیا را داریم
او راه کار اصلی خروج از بحران در صنعت برق را اصلاح اقتصاد انرژی می داند، گفت : ما ارزان ترین برق در دنیا را داریم. به طوری که  قیمت هر کیلو وات برق در ایران تنها ۰.۴ سنت است.

معاون برنامه ریزی وزارت نیرو اظهار کرد : قیمت تکلیفی فروش برق  در ایران را به طور متوسط حدود  ۹۶ تومان است در  حالیکه قیمت تمام شده دفتری (بدون احتساب هزینه سوخت) ۲۱۵ تومان است. در واقع بیش از ۲ برابر قیمت تکلیفی فروش برای تولید آن هزینه می شود.   البته اگر قرار باشیم قیمت سوخت و هزینه های اقتصادی ایجاد  ظرفیت نیروگاهی و تولید برق را هم به آن اضافه کنیم با  قیمت‌های خیلی بزرگی مواجه می شویم.

این مقام مسئول در صنعت برق درباره قیمت خرید برق هم گفت: وزارت نیرو بخشی از برق  بخش خصوصی در چارچوب قرارداد تضمینی به قیمت  حدود ۳۹۰ تا ۴۰۰ تومان می خرد. همچنین قیمت خرید برق نیروگاه های تجدید پذیر هم حدودا ۸۳۰ تومان است.  این اعداد به خوبی نشان می دهد که مابه التفاوت زیادی بین قیمت های تکلیفی و خرید برق وجود دارد و همین مساله ما را با مطالبات سنگینی مواجه کرده است.

بختیار گفت: تا پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دولت به صنعت برق بدهکار بود. در سال ۹۹ حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان دیگر هم به این رقم اضافه شد. به عبارت دیگر صنعت برق حدود  ۵۸ میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha