۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
سهم های ارزشمند در کف قیمتی را شناسایی و در آن سرمایه گذاری کنید
در گفتگو با کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح شد؛

سهم های ارزشمند در کف قیمتی را شناسایی و در آن سرمایه گذاری کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: اولین محرک بازار سرمایه در رشد اخیر روی سهم‌های بنیادی و سهم‌هایی بود که از لحاظ سودآوری سود خوبی داشتند یعنی بازار به سمت سهم‌هایی حرکت کرد که P/E مناسبی دارند.

بازار؛ گروه بورس: محمدرضا صادقی مقدم معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران و کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات این هفته اظهار کرد: این هفته بازار سرمایه با رشد معقول و کم آغاز کرد، اما تحت تأثیر اخبار منتشر شده کمی احتیاط در بازار دیده شد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار بر روند شاخص کل، خبری بود توسط دولتمردان مبنی بر گشایش‌هایی در پول‌های بلوکه شده ایران و افزایش ارزآوری در کشور که توسط معاون اول رئیس جمهور بیان شد. با توجه به صحبت‌هایی هم که کابینه دولت با رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ ارزش پول ملی داشتند، می‌شد این انتظار را داشت که دولت بخواهد مداخله‌ای در بازار کند که همین اتفاق افتاد.

ممکن است این هفته بازار حدود ۰ تا ۴ درصد مثبت باشد یعنی بازار مثبت و منفی‌های خود را خواهد داشت، اما به صورت کلی، متعادل رو به بالا به کار خود ادامه خواهد داد

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: ما در سیاست‌های بین‌المللی خود، هیچ سیگنال قوی از جمله رفع یا برداشته شدن تحریم‌ها نمی‌بینیم و با توجه به اتفاقاتی که در منطقه افتاده است مانند مشکلات هرات و روی کار آمدن طالبان سیگنال‌هایی بدتر را دیده‌ایم بنابراین، ارز از سمت افغانستان که پیش از این، بخشی از ارزهای ما را جبران می‌کرد، با مشکل مواجه شده است.

اولین محرک بازار سرمایه در رشد اخیر روی سهم‌های بنیادی و سهم‌هایی بود که از لحاظ سودآوری سود خوبی داشتند یعنی بازار به سمت سهم‌هایی حرکت کرد که P/E مناسبی دارند

صادقی مقدم با اشاره به اینکه دولت در بازار ارز مداخله کرده است، گفت: مداخله دولت در بازار ارز در یک روز حدود ۵۰۰ و در روز دیگر حدود هزار و ۲۰۰ تومان قیمت ارز را کاهش داد و از طرف دیگر، بازار ظرف یک ماه و نیم گذشته از یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رشد کرده بود که به سقف مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی هم نزدیک شد.

وی تأکید کرد: تمامی این عوامل و همچنین، نرخ ارز اصلاح را در بازار مورد انتظار کرده بود، ولی خریدها نشان‌دهنده این بود که این اصلاح، یک اصلاح کوتاه‌مدت خواهد بود زیرا بازار کاهشی بلندمدت برای قیمت ارز متصور نیست و ارز هم اگر بخواهد کاهش داشته باشد، فعلا در سودآوری بنگاه‌های بورسی هیچ تأثیری ندارد چراکه در حال حاضر، اکثر شرکت‌های صادراتی ما صورت‌های مالی خود را در نیما تسعیر می‌کنند و قیمت ارز نیما در سطح بازار آزاد نیست.

مداخله دولت در بازار ارز در یک روز حدود ۵۰۰ و در روز دیگر حدود هزار و ۲۰۰ تومان قیمت ارز را کاهش داد

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازگشایی نماد «شبندر» اظهار داشت: از طرف دیگر، برخی اتفاقات حاشیه‌ای دیگر هم مانند بازگشایی نماد «شبندر» اشاره کرد. بخشی از خریداران قصد داشتند، سهام خود را بفروشند و نقدینگی برای خرید «شبندر» با قیمت مناسب ایجاد کنند. از طرف دیگر، ناظر روز اول این نماد را بازگشایی نکرد و تأثیرات ناشی از این نماد هم در بازار دیده شد.

صادقی مقدم با اشاره به اینکه ممکن است بازار این هفته به صورت متعادل پیگیری شود، تصریح کرد: ممکن است این هفته بازار حدود ۰ تا ۴ درصد مثبت باشد یعنی بازار مثبت و منفی‌های خود را خواهد داشت، اما به صورت کلی، متعادل رو به بالا به کار خود ادامه خواهد داد.

وی درباره صنایع اثرگذار معاملات این هفته بازار مطرح کرد: اولین محرک بازار سرمایه در رشد اخیر روی سهم‌های بنیادی و سهم‌هایی بود که از لحاظ سودآوری سود خوبی داشتند یعنی بازار به سمت سهم‌هایی حرکت کرد که P/E مناسبی دارند و در این میان، فولادی‌ها، صنایع پتروشیمی و صنایع غذایی و ...، رشد کردند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر، شرکت‌ها و سهم‌هایی داریم که قیمت آن‌ها نزدیک به ماکسیمم شاخص ۲ میلیون و ۸۰ هزار هستند و قیمت بعضی از آن‌ها از این میزان بالاتر است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در بازار سهم‌هایی داریم که قیمت‌های آن‌ها از شاخص یک میلیون و ۱۵۰ هزار که به عنوان کف شاخص شنیده می‌شد، پایین‌تر است و هنوز روی همان قیمت‌ها مانده‌اند و با ماکسیمم قیمتی خود فاصله دارند که در این دسته، سهم‌هایی پیدا می‌شوند که از لحاظ بنیادی ارزشمند باشند و برخی از سهم‌های گروه بانکی در این دسته قرار می‌گیرند و در صنعت ITC هم از همین دسته محسوب می‌شوند که ممکن است در آینده خبرساز بازار باشند.

کد خبر: ۱۰۶٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha