۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
بانک مرکزی ماشین خلق پول بانکهای تجاری است| همایش های بانکداری تشریفاتی است
تحلیل بازار از نتایج برگزاری همایش بانکداری؛

بانک مرکزی ماشین خلق پول بانکهای تجاری است| همایش های بانکداری تشریفاتی است

قائمی نیا، کارشناس اقتصاد اسلامی می گوید؛ مشکل بانک مرکزی استقلال نیست بلکه مشکلی است که بانک های تجاری برای این بانک ایجاد کرده اند؛ طوری که اکنون کنترل خلق پول از دست بانک مرکزی خارج شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ باآنکه همه کارشناسان، روسا و معاونین پیشین و فعلی بانک مرکزی بر این موضوع تاکید دارند؛ این بانک برای حفظ اقتدار و تصمیم گیری های تخصصی همچنین مدیریت درست بازار پول و شاخص های کلان اقتصادی باید مستقل عمل کند و تابع دستورات دولت نباشد،  اما برخی از کارشناسان خبره معتقدند؛ بانک مرکزی ابتدا باید خود را اصلاح کند و بعد به فکر استقلال باشد چرا که اکنون بانکهای تجاری به دلیل انجام فعالیت های پولی و بانکی غیر اصولی قدرت تصمیم گیری را از بانک مرکزی گرفته اند.
بانکی که با تصمیم گیرهای اصولی و کارشناسانه باید در مسیر رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم، حفظ ارزش پول ملی و کمک به عمران و آبادی کشورگام بردارد اما به موجب ناکارآمدی و ضعف مدیریت در ساماندهی عملکرد بانک ها اکنون مجبور به اتخاذ برخی تصمیم هایی است که بازار پول و اقتصاد کشور را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.

بانک مرکزی بزرگترین وام گیرنده از بانک های تجاری است که این موضوع باعث شده تا کنترل خلق پول از دست بانک مرکزی که توسط بانکها ایجاد می شود خارج شود

بانک مرکزی بزرگترین بدهکار بانک های تجاری
علی اصغر قائمی نیا، کارشناس اقتصاد اسلامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره اینکه طی دو روز گذشته همزمان با برگزاری سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی بدون ربا، بیشتر کارشناسان و روسای ادوار بانک مرکزی تاکید داشتند؛ بانک مرکزی برای پیشبرد اهداف خود باید از سیاست گذاری های دولت مستقل باشد، گفت: اگرچه استقلال بانک مرکزی اقدامی درست و ضروری در راستای پیشبرد اهداف و سیاست گذاریهای کارشناسانه پولی و اقتصادی است اما این بانک همیشه تابع دستورات دولت بوده و از طرفی به دنبال سیاست گذاری های غلط خود متاسفانه بزرگترین بدهکار به بانک ها تجاری شده است.
وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا بانک مرکزی مستقل دارند و این موضوع باعث شده است تا اقتصادی قوی داشته باشند، گفت: اما در ایران اینگونه نیست زیرا بانک مرکزی فرامین دولت را در زمان کمبود منابع و کسری بودجه و ... برآورده می کند بدون اینکه در مقابل مسئولان دولتی بایستد و قدرت نه گفتن را داشته باشد.
این اقتصاددان اضافه کرد:‌ مسئله اصلی این روزهای بانک مرکزی این است که ابتدا از بانک های تجاری مستقل شود زیرا بانک مرکزی بزرگترین وام گیرنده از بانک های تجاری است که این موضوع باعث شده تا کنترل خلق پول از دست بانک مرکزی که توسط بانکها ایجاد می شود، خارج شود.

بانک مرکزی برای تامین منابع و برآورده کردن بدهی های خود برعملکرد بانک های تجاری نظارت چندانی ندارد، درحالی که باید مجرای خلق پول را کنترل کند

کاهش ارزش پول ملی در پی سیاست گذاری های غلط بانک مرکزی
قائمی نیا خاطرنشان کرد: باتوجه به آشفتگی سیاست گذاریها بانک مرکزی و ارتباط نادرست وغیر اصولی آن با بانک های تجاری این بانک اکنون به مانند ماشین خلق پول برای بانک های تجاری که منافع آن فقط به عده ای معدود می رسد عمل می کند در حالی که چنین رویکردی اقتصاد کشور را روز به روز ضعیف تر و باعث افت روز افزون ارزش پول ملی کشور می شود.  
وی با بیان اینکه ترازنامه بانک مرکزی به دلیل بدهی های بالا متورم شده است، گفت: این بانک برای تامین منابع و برآورده کردن بدهی های خود برعملکرد بانک های تجاری نظارت چندانی ندارد، درحالی که باید مجرای خلق پول را کنترل کند.

 نتیجه همایش بانکداری سالانه به درد مسائل پژوهشی و دغدغه های دانشگاهی می خورد. درحالی که چنین همایش هایی باید به حل مشکلات و مسئولیت های بانکداری اجتماعی توجه شود

همایشی که تشریفاتی است و کارایی چندانی ندارد
این اقتصاددان به نتایج برگزاری همایش سالانه بانکداری اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری چنین همایش هایی بیشتر شکل و شمایل تشریفاتی دارد و نتیجه آن به درد مسائل پژوهشی و دغدغه های دانشگاهی می خورد. این در حالی است که خروجی این نوع همایش ها هیچ گاه مشکلات سیستم بانکداری کشور و جامعه را حل نکرده است چرا که چنین همایش هایی تخصصی است و به مسائل و مسئولیت های بانکداری اجتماعی توجه چندانی نمی شود.
وی افزود: برگزاری چنین همایش هایی به مانند یک رویداد علمی و پژوهشی است در حالی که برگزارکنندگان و حضار در این همایش باید روی مسائل ایجاد فن آوری های نوین در سیستم بانکداری و بازنگری قوانین و توجه به بازارهای نوپا نظیر چگونگی استفاده ازرمز ارزها، کیف پول الکترونیک، حل مشکل تورم از طریق اجرای سیاست گذاریهای پولی و بانکی و... باشد.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha