۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
سهم ۶۰ درصدی فارغ‌التحصیلان یزد از آمار بیکاری؛ اشتغال چالش دولت جدید
عضو انجمن اقتصاددانان ایران:

سهم ۶۰ درصدی فارغ‌التحصیلان یزد از آمار بیکاری؛ اشتغال چالش دولت جدید

یزد- علوی‌راد، عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یزد ۶۰ درصد از آمار بیکاری این استان را تشکیل داده‌اند گفت: بیکاری چالش بزرگ پیش روی دولت جدید است.

به گزارش بازار به نقل از صفحه مجازی علوی راد در شبکه های اجتماعی، عباس علوی راد با بیان اینکه  جزئیات برش استانی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال ۹۹ که اخیراً منتشر شده بسیار تکان دهنده است، تاکید کرد: آمارها حاکی از این است که بیش از چهار هزار بیکار تحصیلکرده دانشگاهی استان یزد تا پایان سال ۹۹ دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر بوده‌اند که این میزان، ۱۵درصد از مجموع بیکاران تحصیل کرده دانشگاهی استان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: نرخ بیکاری تحصیلکرده‌های دانشگاهی استان یزد در سال ۹۹ به ۱۸.۵ درصد رسیده و این در حالی است که آمار کل کشور در این زمینه ۱۴.۲ درصد است از این رو، سهم بیکاران تحصیل کرده دانشگاهی از کل بیکاران استان در سال گذشته، ۶۰ درصد در حالی‌که آمار کشوری در این خصوص ۳۹ درصد است.

ظرفیت ها به کار گرفته شود
عضو انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد:  توجه به اطلاعات تازه منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، به نظر می‌رسد موضوع آمار بالای تحصیلکرده‌های دانشگاهی پس از چالش تأمین منابع آب، پیچیده ترین چالش روی میز تیم دولت رئیسی در استان یزد خواهد بود؛‌ زیرا این موضوع، مشکلی نیست که با ظرفیت‌های فعلی استان یزد قابل حل باشد و لازم است دلسوزان واقعی استان آستین همت خود را بالا بزنند.

علوی راد با بیان اینکه گزارش های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد استان یزد به لحاظ نسبت خانوار دارای دانشجو در ردیف های بالای کشور قرار دارد. در نسبت خانوارهای دارای یک دانشجو نیز استان یزد با۱۹.۸ درصد پس از استان قم (۲۳.۸درصد) در رتبه دوم بالاترین نسبت در کشور است، تاکید کرد: در مورد نسبت خانوارهای بدون دانشجو نیز استان یزد با ۶.۷۵ درصد پس از استان قم با ۸.۶۸ درصد، دارای کمترین نسبت خانوارهای بدون دانشجو در میان استان‌های کشور است.

وی افزود: بر این اساس، بالغ بر ۷۲ هزار خانوار در استان یزد دارای یک دانشجو هستند. حال تصور کنید فقط نیمی از آنها یعنی حدود ۳۵ هزار نفر متقاضی َشغل در سال‌های آینده‌ باشند. همانطور که بارها هشدار داده شده، در صورت بروز این پیش‌بینی، ظرفیت‌های فعلی استان جوابگوی نیاز فازغ‌التحصیلان نیست و لازم است ریل‌گذاری جدیدی در راستای توسعه استان اندیشیده شود.

ضعف یزد در جذب تسهیلات اشتغال
عضو انجمن اقتصاددانان ایران بیان کرد: گزارش‌های رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد در زمینه تسهیلاتی که تحت عنوان اشتغال فراگیر برای کاهش نرخ بیکاری با محوریت این وزارتخانه طی سال های ۱۳۹۸- ۱۳۹۵ اعطا شده، استان یزد کمترین نسبت تسهیلات جذب شده(۷۲ درصد) در کشور را داشته است‌. 

علوی راد با بیان اینکه همزمان متوسط نرخ بیکاری استان های کشور طی سال های ۱۳۹۸ - ۱۳۹۵ نشان می دهد استان یزد با ۱۳.۲ درصد در میان ۱۰ استان با بالاترین نرخ بیکاری قرار دارد، تاکید کرد: اکنون استان یزد در فاز پنجره فرصت جمعیتی قرار گرفته و حدود ۲۵ تا ۳۰ سال از آن باقی مانده و بدون تردید اگر از فرصت‌های آن استفاده نشود،  باید برای مقابله با پیامدهای مخرب آن به شدت هزینه شود.

کد خبر: ۱۰۵٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha