۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
مرزهای ایران امن می ماند|به چابهار نیاز داریم|حل مسالمت آمیز حق آبه هیرمند|تداوم ترانزیت با همسایگان
گفتگوی اختصاصی بازار با سخنگوی طالبان افغانستان؛

مرزهای ایران امن می ماند|به چابهار نیاز داریم|حل مسالمت آمیز حق آبه هیرمند|تداوم ترانزیت با همسایگان

«ذبیح الله مجاهد» با بیان اینکه با تشکیل حکومت جدید دشمنی ها پایان یافته و روابط حسنه ای میان افغانستان و همسایگان برقرار می گردد، می گوید: ما به چابهار نیاز داریم و در این رابطه چالشی پیش نخواهد آمد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: برخلاف ارزیابی سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا، طی روزهای پیشین کابل خیلی سریع سقوط کرد و پس از آن سخنگوی طالبان از پایان جنگ در افغانستان و قدرت گرفتن این گروه خبر داد. خبرها حاکی از آن است که در چند روز گذشته نیز برخی مقامات ارشد طالبان از جمله معاون سیاسی آنها به قندهار رفته‌ و در رابطه با ساختار نظام آینده افغانستان با بزرگان این کشور در حال گفت‌ وگو بوده اند.

از سوی دیگر، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان و سرپرست اطلاعات و فرهنگ این گروه نیز خبر داده که طالبان طی این هفته ترکیب و ساختاری از دولت جدید افغانستان را اعلام خواهد کرد و نوع و شکل حکومت آینده به زودی مشخص خواهد شد. 

این موضوع نشان می دهد که طالبان به تشکیل کابینه خود در افغانستان نزدیک می‌شود و این گروه در مراحل پایانی اعلام یک کابینه جدید است. مجاهد پیش از این اعلام کرده بود که طالبان قصد آسیب رسیدن به کسی را ندارد و در امور دیگران دخالت نمی‌کند و در ازای آن، به دیگران نیز اجازه نمی‌دهد که در امورشان دخالت کنند. 

در میان این رخدادها، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در حدود سه هفته گذشته پس از خروج از این کشور در بیانیه ای گفت که برای جلوگیری از به راه افتادن حمام خون مجبور به ترک کابل شده است که البته سخنگوی طالبان اینگونه عنوان کرد که کسی روی فرار اشرف غنی حساب نمی‌کرد و حتی افراد نزدیک به وی نیز چنین انتظاری نداشتند.

از طرف دیگر، یک منبع خارجی روز یکشنبه به نقل از یک سخنگوی طالبان گزارش داد که آمریکا خودروی یک بمب‌ گذار انتحاری را که می خواست به فرودگاه کابل حمله کند، در حمله‌ای هوایی مورد هدف قرار داد و این موضوع در حالی مطرح است که بر اساس آخرین اخبار، امریکاییها در مرحله نهایی خروج از کابل هستند و قرار بوده تا همه نظامیان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاک افغانستان را ترک کنند.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع تحولات افغانستان و تاثیر آن بر روابط این کشور با کشورهای همسایه از جمله ایران، خبرنگار بازار گفتگویی با «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان و سرپرست اطلاعات و فرهنگ این گروه ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

*طالبان پس از کسب قدرت اعلام کرده است که حکومتی فراگیر تشکیل خواهد داد. چه زمانی این دولت فراگیر اعلام می شود؟
حکومتی که انشالله در قالب حکومت فراگیر تشکیل خواهد شد، پس از مشورت های گوناگونی که هم اکنون صورت گرفته و تکمیل شده، در آینده نزدیک مشخص شده و اعلام خواهد شد که به چه قسمی خواهد بود و چه کسانی بر سر کار قرار خواهند گرفت.

*در دولت فراگیر چه افرادی احتمالا حضور خواهند داشت؟ آیا افرادی چون حامد کرزای، عبدالله عبدالله، حکمتیار یا ژنرال دوستم حضور خواهند داشت؟
شما از برخی از سیاسیون در حکومت قبلی نام بردید. در حکومت جدید چهره های جدید بر سر کار خواهند آمد و تلاش ها بر این است که چهره هایی که در سالهای گذشته مردم و ملت از آنها خاطره خوش نداشته اند، حضور نداشته باشند. 

*در حال حاضر اختلالاتی در مسیرهای ترانزیتی ایران به افغانستان به وجود آمده است و گمرکهای ایران و افغانستان با ظرفیت گذشته خود کار نمی کند. این وضعیت آیا به شرایط عادی باز خواهد گشت؟
در مورد ترانزیت، ما کوشش می کنیم که زمانی که حکومت جدید تشکیل گردید، اولین کار جاری شدن جریان ترانزیتی و تجارت کالاها و بار در کشور باشد که در این خصوص اقدامات جدیدی صورت خواهد گرفت.

ما به این موضوع توجه داریم. در حال حاضر حکومت در برخی از ساعات در خاموشی به سر می برد و کار برخی از وزارت خانه متوقف شده و مشکلاتی در رابطه با روابط تجاری قابل مشاهده است.

*در خصوص حق آبه هیرمند به ایران، موضع طالبان چیست و بر چه اساسی عمل خواهد کرد؟
در رابطه با حقابه، صحبت من این است که زمانی که حکومت جدید تشکیل گردید و مسائل داخلی تا حدی حل شد، انشالله مدیریت مسائل بیرونی هم آسان است و به گونه ای مسالمت آمیز حل خواهد شد.

*طالبان وعده هایی به ایران در خصوص ناامن نشدن مرزهای ایران داده است. آیا وقتی طالبان موقعیت خود را در افغانستان تثبیت کرد هم بر وعده های خود پایبند خواهد ماند؟
بله ما در قبال همسایگان و کشورهای هم مرز خود متعهد هستیم و هیچ گونه ای ناامنی در مرزهای ما صورت نخواهد گرفت. بنابراین به مرزهای خود توجه کافی داریم و به همسایگان خود اطمینان می دهیم زیرا زمانی که ما خواهان ایجاد امنیت در کشور خود هستیم به امنیت همسایگان خود نیز اهمیت می دهیم.

هدف طالبان این است تا با کشورهای همسایه خود رابطه حسنه و قابل اعتمادی داشته باشیم و لذا یک اطمینان کلی به جمهوری اسلامی ایران در رابطه امن بودن مرزهایشان می دهیم

هدف ما این است تا با کشورهای همسایه خود رابطه حسنه و قابل اعتمادی داشته باشیم و لذا یک اطمینان کلی به جمهوری اسلامی ایران در رابطه امن بودن مرزهایشان می دهیم.

*یکی از مسائل مهم در روابط ایران و هند و افغانستان موضوع بندر چابهار است. با توجه به دشمنی طالبان با هند آیا طالبان در آینده اجازه ترانزیت کالا از هند به بندر چابهار و به آسیای میانه را خواهد داد؟
ما به بندر چابهار نیاز داریم و بنابراین کار این بندر فعال خواهد بود. ما هیچ گونه دشمنی نیز با هند نداریم و تلاشمان این است که دشمنی ها پایان یافته و روابط حسنه میان افغانستان و تمام کشورها برقرار گردد.

همچنین خواهان این امر هستیم که هیچ کشوری در خصوص مسائل داخلی ما دخالتی نورزد. لذا، در رابطه با چابهار چالشی به وجود نخواهد آمد. 

*در جلسه سه روزه قندهار به رهبری ملا هبت الله آخوندزاده، ملا عبدالغنی برادر به عنوان وزیر خارجه، ملا یعقوب پسر بنیانگذار طالبان به عنوان وزیر دفاع و سراج الدین حقانی پسر جلال الدین حقانی برای وزارت داخله(وزارت کشور) تعیین شده‌اند. آیا این مسئله صحت دارد؟
نخیر این موضوع را تاکنون تایید نمی کنم.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha