۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
ادامه جنجال واکسن های آلوده شرکت مدرنا در ژاپن؛ توکیو یک میلیون دوز دیگر را هم معدوم کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

ادامه جنجال واکسن های آلوده شرکت مدرنا در ژاپن؛ توکیو یک میلیون دوز دیگر را هم معدوم کرد

به دلیل مشاهده جسم خارجی در شماری از واکسن های مدرنا به جز سه محموله معدوم شده در هفته گذشته، یک میلیون دوز دیگر از واکسن های مدرنا در ژاپن معدوم شد. مجموع واکسن های معدوم شده به ۲.۶۳ میلیون دوز رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: جنجال آلودگی ها در ویال های واکسن مدرنا در ژاپن همچنان ادامه دارد و وزارت بهداشت  این کشور اعلام کرده است که جسمی خارجی را در ویال های محموله های دیگر هم مشاهده کرده است.

یکی از مراکز واکسیناسیون اعلام کردند این جسم خارجی سیاه رنگ است که هم در ویال و هم در سرنگ ها مشاهده شده است و در یک مرکز دیگر در مورد مشاهده یک جسم صورتی رنگ در ویال ها گزارشهایی منتشر شده است. گمانه زنی های اولیه این است که این اجسام خارجی ماهیتی فلزی داشته باشند ولی مطالعات دقیق تر برای دریافت اطلاعات بیشتر و جزیی تر در جریان است.

به دنبال افزایش شمار ویال های آلوده در ژاپن، وزارت بهداشت اعلام کرد یک محموله یک میلیون دوزی دیگر را نیز معدوم خواهد کرد. با احتساب این محموله جدید، شمار واکسن های خارج شده از چرخه تزریق  در کشور  ژاپن به ۲.۶۳ میلیون دوز رسیده است.

برخی گمانه زنی ها از این حکایت می کند که این اجسام سیاه رنگ به دلیل وارد کردن سوزن سرنگ به داخل ویال ایجاد شده است. این گروه معتقدند وارد کردن سوزن از منطقه نا مناسب می تواند باعث جدا شدن بخشی از پلاستیک های درب واکسن ها شود و در نهایت  به مشاهده این اجسام سیاه رنگ در داخل ویال یا سرنگ بیانجامد ولی کارشناسان بهداشت و سلامت با این دیدگاه مخالف هستند و می گویند که نمی توان با احتساب این نظریه به تزریق واکسن های مدرنا ادامه داد.

 این تحولات در شرایطی اتفاق افتاده است که ژاپن درگیر موج تازه ای از همه گیری است و  روزانه بالغ بر ۲۵ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا  می شوند. این کشور در تلاش بود که با سرعت بیشتری پروسه واکسیناسیون را تکمیل کند ولی انتشار خبرهای منفی در مورد واکسن مدرنای تولید شده در کارخانه اسپانیایی باعث شد تا تمایل برای استفاده از این واکسن کاهش یابد.

دولت ژاپن اعلام کرده است تا کنون بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از از چهار محموله واکسن معدوم شده، واکسن دریافت کرده بودند ولی تنها گزارشها از دو مرگ بعد از تزریق  دوز دوم حکایت می کند.

دولت ژاپن اعلام کرده است تاکنون ۱۱ مورد مرگ بعد از دریافت واکسن مدرنا گزارش شده است در حالیکه بالغ بر ۹۱۱ نفر بعد از دریافت واکسن فایزر جان خود را از دست داده اند. البته هنوز نمی توان به طور قطعی این مرگ ها را به واکسن ارتباط داد، تنها می توان این طور بیان کرد که این افراد بعد از دریافت واکسن و در فاصله یک هفته بعد از آن جان خود را از دست داده بودند.

شرکت اسپانیایی Rovi مدعی است که محموله ها تنها برای بازار ژاپن تولید شده بود و به دیگر کشورها صادر نشده بود. اما پزشکان استرالیایی این ادعا را مورد تردید قرار داده اند و بر این باورند که شناسایی آلودگی و جسم خارجی در ویال های واکسن یک مشکل جدی است و باید تزریق این نوع واکسن با احتیاط بیشتری انجام شود. از طرف دیگر مطالعات کامل برای بررسی دلیل وجود این الودگی ها هم باید جریان داشته باشد.

آژانس دارویی اروپا بعد از انتشار خبر مربوط به واکسن های آلوده در کشور ژاپن، اعلام کرد واکسن های تولید این شرکت  دوباره بررسی می کند ولی در بیانیه رسمی که در روز گذشته منتشر شد تاکید کرد که هیچ مساله نگران کننده ای در محموله های عرضه شده به بازار اروپا مشاهده نشده است و تزریق این واکسن ادامه پیدا می کند. اما در ژاپن مردم از دریافت واکسن های مدرنا امتناع می کنند و خواستار تزریق واکسن های دیگر هستند.

کد خبر: ۱۰۵٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha