۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
 تولید ۳ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴
پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای مجلس مطرح کرد

تولید ۳ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴

پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای مجلس به اهداف کمی وزیر صمت در حوزه خودروسازی اشاره و اظهار کرد: طبق برنامه وزیر، باید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ تولید و یک میلیون آن هم صادر شود.

به گزارش بازار، سعید شجاعی، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای مجلس گفت: بررسی ها و مطالعات تطبیقی نشان می دهد تا زمانی که یک الگوی راهبردی حمایت از تولید در کشور طراحی نشود هر یک از بخش ها صرفاً به صورت جزیره ای اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه هنوز اولویت ها و پیشران ها در حوزه تولید به درستی انتخاب نشده اند افزود: با وجود قوانین متعدد در حوزه شفافیت و رقابت و تسهیل ورود به کسب و کارها اما متاسفانه دستگاه های مختلف همکاری لازم برای اقدام در این حوزه و تشکیل پنجره واحد را ندارند.

پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای مجلس مواردی چون کاهش هزینه فرصت تولید، تأمین امنیت سرمایه گذاری و هزینه های مبادله، توسعه و ارتقای تأمین مالی تولید، ثبات و پیش بینی پذیری بازار ارز، فناوری های برتر و تجاری سازی و تعیین راهبرد مشخص برای کاهش غیررسمی در اقتصاد را از جمله اقدامات ضروری برای ارتقای تولید برشمرد.

شجاعی با اشاره به افزایش هفت برابری زیان انباشته دو خودروساز ایرانی طی سه سال اخیر گفت: زیان انباشته دو خودروساز تا پایان سال گذشته به ۸۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی به اهداف کمی وزیر صمت در حوزه خودروسازی اشاره و اظهارکرد: طبق برنامه وزیر، باید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ تولید و یک میلیون آن هم صادر شود.

پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای مجلس یادآور شد: در گزارشی که دیوان محاسبات درمورد هفت قانون مرتبط با حوزه تولید منتشر کرده اینطور عنوان شده که ۸۹.۷ دهم درصد از دلایل عدم اثربخشی این هفت قانون به ضعف در اجرا و ترک فعل برمی گردد.

شجاعی افزود: اگر فساد ستیزی و عمل به قانون در دولت فعلی به معنای واقعی اتفاق بیفتد طبیعتاً این ۹۰ درصد هم باید کاهش معناداری پیدا کند که یکی از ابزارهای آن هم خصوصی سازی است.

پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای مجلس خوداتکایی را نقطه مقابل خودکفایی دانست و گفت: خوداتکایی به توانمندی ها و در عین حال ارتباط با بیرون تکیه دارد برعکس خودکفایی که مفهوم بسته و محدود را القا می کند.

شجاعی در رادیو گفت وگو، راه اندازی و تعیین تکلیف سامانه های اقتصادی را به دولت آیت الله رئیسی تأکید کرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha