۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۴
صادرات شیر خشک خیانت است| اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، بدون فایده برای سفره مردم
مدیرعامل شرکت لبنی پگاه اراک با بازار مطرح کرد

صادرات شیر خشک خیانت است| اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، بدون فایده برای سفره مردم

اراک-- نایب رئیس اول اتاق بازرگانی و مدیرعامل شرکت لبنی پگاه اراک گفت: در شرایط کنونی که قشرهای ضعیف جامعه قادر به خرید محصولات لبنی نیستند، صادرات شیر خشک خیانت به سفره مردم است.

حامد امینی مصلح آبادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان مطلب بالا ضمن اشاره به اینکه افزایش قیمت شیر موجب گرانی و پرکشیدن لبنیات از سبد خرید مردم شده است اظهار کرد: در حال حاضر موضوع بسیار مهمی که وجود دارد و مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند گرانی لبنیات است.

وی افزود: دولت به دلیل حفظ قیمت ها و معیشت مردم بخصوص در بخش پروتئین، ارز چهار هزار و دویست تومانی را در اختیار واردات نهاده های دامی قرار داده تا از این طریق بتواند قیمت پروتئین را در کشور کنترل کند.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی اراک خاطر نشان کرد: زمانی که دولت ارز چهار هزار و دویست تومانی در اختیار واردات نهاده های دامی قرار می داد، قیمت مرغ حدود هفت هزار تومان، شیرخام هزار و دویست تومان و تخم مرغ و گوشت هم قیمت های پایین تری داشتند و متاسفانه درحال حاضر همچنان دولت ارز چهار هزار و دویست تومانی را عرضه می کند ولی قیمت ها چند برابر شده است، به طور مثال قیمت مرغ به سی هزارتومان و گوشت به صد و چهل هزار تومان و شیر شش هزار و چهارصد تومان رسیده است و ارزی که دولت می دهد هیچ تاثیری در سفره های مردم نداشته و نخواهد داشت.

 مدیر عامل شرکت پگاه بیان کرد: اولین درخواستی که از دولت به عنوان یک فعال اقتصادی داریم، این است که ارز چهار هزار و دویست تومانی را حذف نماید و اگر هم قرار است به سفره های مردم کمک کند، آن را بصورت یارانه در اختیار مردم قرار دهد.

بی تدبیری دولت گذشته در صادرات شیر خشک و گرانی لبنیات
وی  اضافه کرد: دومین موضوع مد نظر این است که ارزی که دولت در اختیار واردات قرار می دهد را بر روی سفره های مردم تنظیم کند. دولت ارز را به وارد کننده می دهد تا در چرخه تولید آمده و به دامدار تحویل دهد و شیر را تولید کند و شیر هم با قیمت مناسب در اختیار کارخانجات صنایع لبنی قرار گرفته و انواع فراورده های لبنی مانند ماست و دوغ و پنیر و سایر مشتقات با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

امینی گفت: متاسفانه با بی تدبیری دولت گذشته که صادرات شیر خشک را آزاد گذاشتند، درحال حاضر با گرانی لبنیات مواجه هستیم.

خواهشم از دولت جدید این است که اگر می خواهد قیمت لبنیات کنترل شود، صادرات شیر خشک را متوقف کند و تا زمانی که جلوی صادرات شیر خشک گرفته نشود قطعا با افزایش قیمت شیر مواجه خواهیم بود و پیش بینی ها این است که شیر خام به کیلویی ۹ هزار تومان هم برسد

مدیر عامل شرکت پگاه بیان کرد: سوال ما از وزرای سابق جهاد کشاورزی و وزیر صنعت و معدن این است که در حال حاضر خود ما در تولید شیر خام برای تولید لبنیات مردم با مشکل مواجه هستیم چه لزومی دارد دولت اجازه صادرات شیر خشک را بدهد؟

وی ادامه داد: خواهشم از دولت جدید این است که اگر می خواهد قیمت لبنیات کنترل شود، صادرات شیر خشک را متوقف کند تا زمانی که جلوی صادرات شیر خشک گرفته نشود قطعا با افزایش قیمت شیر مواجه خواهیم بود و پیش بینی ها این است که شیر خام به کیلویی ۹ هزار تومان هم برسد.

دولت مافیای شیر خشک که با توسل به زور مجوز صادرات را می گیرند، بخشکاند
وی گفت: درخواست از دولت این است که اگر دنبال کنترل قیمت هاست از راهکارهای فعالین بخش خصوصی که در بطن کار هستند استفاده کرده و از آنها مشاوره بگیرد تا ریشه مافیای شیر خشک که با توسل به زور مجوز صادرات را دریافت می کنند، بخشکاند

امینی افزود: ریشه همه مشکلات بی تدبیری دولت قبل در کنترل بازار بوده و این مسئله را مدام در ستاد تنظیم بازار اطلاع رسانی کرده ایم ولی متاسفانه به دلیل مافیا و رانتی که وجود دارد و گوش شنوایی وجود نداشته و کار به جایی رسیده که سفره مردم از لبنیات خالی شده و قطعا اگر جلوی صادرات شیر خشک گرفته شود قیمت لبنیات روند ثابت پیدا می کند.

ریشه همه مشکلات بی تدبیری دولت قبل در کنترل بازار بوده و این مسئله را مدام در ستاد تنظیم بازار اطلاع رسانی کرده ایم ولی متاسفانه به دلیل مافیا و رانتی که وجود دارد و گوش شنوایی وجود نداشت

 وی با اشاره به اینکه شرکت پگاه اراک که یکی از بزرگترین شرکت های غرب کشور در حوزه لبنیات و فرآورده های لبنی بوده و در حال حاضر حدود ۳۵ نوع محصول لبنی تولید می کند، اظهار کرد: درسالن پاستوریزه ما انواع ماست، دوغ، شیر پاستوریزه و شیر نایلون و در سالن پنیر هم پنیرهای چهارصدگرمی و صد گرمی پنیرهای سطلی و حلبی و در سالن استریل هم انواع شیرهای طعم دار مانند شیر کاکائو، شیر موز، شیر ساده، خامه و انواع آبمیوه با ۵ طعم پرتغال و انبه و سایر طعم ها در حال تولید می باشد.

امینی با بیان اینکه شرکت پگاه اولین برند تجاری در حوزه لبنیات در کشور و منطقه بوده و محصولات این شرکت بازارهای هدف صادراتی مانند عراق و افغانستان و روسیه را فتح کرده اند گفت: بیشترین بازار در این مناطق متعلق به محصولات پگاه بوده و هنچنین در کشور نیز رتبه ۱ برند را چه در سهم بازار و چه در شناخت مردم از این برند را کسب کرده و برند صلا هم که برند استانی و منطقه ای است جایگاه خوبی در داخل استان و در داخل منطقه داشته و فروش مناسبی نسبت به سایر رقبا دارد.

مدیر عامل شرکت پگاه در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر به دلیل شرایط بد اقتصادی که بر صنایع تحمیل می شود شرایط خیلی مساعدی نداشته و امیدواریم بتوانیم مجموعه را با همین سیستمی که هست ادامه دهیم چراکه هرچقدر در حوزه های سیاستگذاری برای اقتصاد لبنیات بی تدبیری صورت گیرد سفره های مردم کوچک و کوچک تر شده وقطعأ در تولید ماهم تأثیر گذاشته و کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha