۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
توجه ویژه سهامداران بورس به نرخ ارز| تعادل بورس از راه رسید
تحلیل هفتگی بورس؛

توجه ویژه سهامداران بورس به نرخ ارز| تعادل بورس از راه رسید

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر لزوم توجه سهامداران بورس به نرخ ارز، مطرح کرد: با به تعادل رسیدن گروه فرآورده‌های نفتی، بازار هم به تعادل می‌رسد.

بازار؛ گروه بورس: بالاخره پس از مدتی سبز و مثبت ماندن بازار،  در این هفته یک شوک عجیب به شاخص کل وارد شد و اگر سهام «شبندر» توسط ناظر بازگشایی نمی‌شد، شاید می‌توان انتظار سقوط ۵ درصدی شاخص را هم داشت. به هر حال، شاخص کل ۴۹ هزار و شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۳ هزار واحد سقوط کردند تا به گونه‌ای یادآور رشد و سقوط‌های شارپی بازار سهام در تابستان سال گذشته باشند، اما این بار می‌توان دلایل دیگری برای بازار در نظر گرفت.

علاوه بر این، شنیده‌ها حاکی از آن است که طی روزهای گذشته، سازمان بورس با برخی از شرکت‌های شاخص‌ساز تماس برقرار کرده است و از سهامداران حقوقی آن‌ها خواسته تا سهام خود را بفروشتند تا هیجان بازار کنترل شود و از رشد بیشتر شاخص جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد دولت نگران رشد خارج از کنترل شاخص سهام بوده و جلوگیری از بروز یک بحران مجدد مشابه سال گذشته در دستور کار این دولت است.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات این هفته بورس اظهار کرد: بازار پس از رشد چشمگیر دو ماه اخیر و رسیدن به مستحکم‌ترین مقاومت پیش روی خود یعنی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، وارد فاز اصلاح شد که همزمانی آن با کاهش نرخ ارز، روند ریزشی بازار را همانند حرکت صعودی آن، تند و تیز کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: این روزها اکثر مردم به دلیل ضربه‌ای که در سال گذشته از بازار سرمایه خورده‌اند، نسبت به نوسانات آن بی‌اعتماد هستند، اما به نظر می‌رسد که ریزش این هفته بورس بیشتر اصلاح موقت و فرصتی مغتنم برای اصلاح پرتفوی معامله‌گران برای خرید سهام پرپتانسیل جامانده باشد؛ سهم‌هایی مانند سهم‌های شاخص‌ساز هستند و علاوه بر P/E مناسب، دارای بنیادی قوی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه «شبندر» ممکن است در مدار صعودی قرار بگیرد، مطرح کرد: با رسیدن سهام پالایشگاه بندرعباس با بهبود گروه پالایشی، وضعیت کلی معاملات متعادل شده و بازار حوالی صفر تابلو نوسان کند و ترس فروشندگان نیز کاهش یابد و شاخص نیز مجدداً بر مسیر پیشین خود قرار بگیرد.

رضوانفر در پایان درباره سرمایه‌گذاری سهامداران در روزهای آتی گفت: برای پیش‌بینی بازار در  هفته آتی توصیه می‌شود که ارزش معاملات و قیمت ارز توسط معامله گران رصد و تحلیل شود چراکه این روزها شاهد افزایش سهم‌هایی هستیم که بیشترین تأثیر خود را از نوسانات بازار ارز می‌گیرند؛ البته، نباید تصمیم‌های دولتی را هم نادیده گرفت و تا چند روز آینده تکلیف بازار مشخص خواهد شد. امروز بازار به یک تعادل خوب رسید و اگر اصلاح ادامه داشت وضعیت نگران کننده می شد، اگر در هفته آینده نیز معاملات به همین منوال باشد باید گفت اصلاح پایان یافته و بازار همچنان در روند صعودی ملایم قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha