۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
دستگاه خانگی آب اتمسفری تولید شد
️ تولید آب آشامیدنی از هوا

دستگاه خانگی آب اتمسفری تولید شد

محققان دانشگاه تگزاس واقع در آستین آمریکا دستگاه جدیدی ساختند که می‌تواند با استفاده از انرژی‌ خورشیدی، رطوبت هوا را جذب و آن را به شکل آب‌ آشامیدنی جمع‌آوری کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محققان دانشگاه تگزاس واقع در آستین آمریکا دستگاه جدیدی ساختند که می‌تواند با استفاده از انرژی‌ خورشیدی، رطوبت هوا را جذب و آن را به شکل آب‌ آشامیدنی جمع‌آوری کند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در اغلب روش‌های مورداستفاده برای جذب آب از هوا، از یک فرایند چگالش‌ بخار استفاده می‌شود که مستلزم صرف انرژی زیادی است اما این فناوری جدید تنها با دریافت انرژی‌ خورشید و با کمترین میزان مصرف انرژی قادر است، آب موردنیاز یک منزل مسکونی متوسط را در روز تامین کند.  

محققان در ساخت این فناوری از هیدروژل‌هایی استفاده کردند که به شدت جاذب رطوبت هستند و با دریافت گرمای حاصل از انرژی خورشید، آب آزاد می‌کنند. در آزمایشات اولیه مشخص شد این سیستم به‌ازای هر یک کیلوگرم هیدروژل، روزانه ۵۰لیتر آب آشامیدنی فراهم می‌کند.  

این فناوری در محیط‌های مرطوب و خشک عمل می‌کند و مهمترین کاربردهای آن تامین‌ آب‌ پاک در هنگام وقوع بلایای‌ طبیعی و تهیه آب آشامیدنی موردنیاز ساکنان مناطق خشک دورافتاده و کشورهای درحال توسعه است.

 گفتنی است: فناوری تولید آب از هوا (atmospheric water generator (AWG یکی از فناوری های به نسبت جدیدی است که در آن رطوبت موجود در هوا تحت فشار متراکم شده و طی فرایند خنک کنندگی به آب تبدیل می شود.اگرچه بکارگیری این تکنولوژی البته در مقیاس کوچک به تازگی رواج یافته است، اما استفاده از رطوبت هوا برای تولید آب سابقه تاریخی بسیار زیادی در برخی مناطق جهان دارد. به عنوان مثال اینکاها از اقوامی بوده اند که از جمع آوری شبنم و انتقال آنها به مخازن به عنوان یکی از منابع تامین آب خود استفاده می کردند. این روش ها کاملا منفعل بوده، نیاز به منبع انرژی خارجی نداشته و صرفا با تکیه بر تفاوت دمای طبیعی انجام می شدند. استفاده از این روش در مناطقی که دستیابی به آب آشامیدنی سالم به سختی امکان پذیر است بسیار مفید است زیرا همیشه مقداری آب یا رطوبت در هوا وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد

کد خبر: ۱۰۵٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha