۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
وضعیت کسری بودجه بحرانی است/ میراث روحانی برای رئیسی
کارشناس اقتصادی:

وضعیت کسری بودجه بحرانی است/ میراث روحانی برای رئیسی

سمنان- همتیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وضعیت کسری بودجه کشور به خصوص در ماه‌های آخر دولت دوزادهم بحرانی بوده است، گفت: این وضعیت، دولت سیزدهم را هم با مشکل جدی روبرو می‌سازد.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه جزئیات عملکرد چهار ماهه بودجه که به تازگی منتشر شده نشان از بحرانی بودن وضعیت دارد، بیان کرد: تصور کسری بودجه و مشکلات در آن وجود داشت اما متأسفانه فکرش را هم نمی‌کردیم که تا این میزان مشکل وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه همانطور که در رسانه‌ها نیز اعلام شد وضعیت کسری بودجه در اواخر دولت روحانی آنقدر وخیم بوده که تنخواه کفاف نداده و ناچار به استفاده از ظرفیت ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی کشور شده اند و حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل منابع سپرده تأمین شده است، ابراز کرد: این موضوع دولت سیزدهم را با مشکل روبرو می‌سازد.

جزئیات شگفت‌آور
این کارشناس گفت: جزئیات عملکرد چهار ماهه بودجه نشان می‌دهد در چهار ماهه ابتدایی امسال میزان تحقق درآمدهای نفتی نسبت به رقم مصوب ۹ درصد بوده و ۶۶ هزار میلیارد تومان یعنی یک چهارم دریافت‌ها از محل تنخواه گردان خزانه و منابع سپرده تأمین شده است.

وضعیت کسری بودجه در اواخر دولت روحانی آنقدر وخیم بوده که تنخواه کفاف نداده و ناچار به استفاده از ظرفیت ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی کشور شده اند

همتیان با بیان اینکه ماده ۱۲۵ می‌گوید: «خزانه مجاز است برای رفع احتیاجات خود از موجودی حساب‌های اختصاصی از جمله حساب تمرکز درآمد شرکت‌های دولتی و سپرده موقتاً استفاده نماید مشروط بر اینکه بلافاصله پس از درخواست سازمان ذیربط وجوه استفاده شده را مسترد دارد» بیان داشت: دولت گویا فقط بخش اول این ماده را خوانده که می‌توان در صورت لزوم برداشت کرد اما مشروط بر اینکه بلافاصله بازگشت داشته باشد را فراموش کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط امروز اینگونه است که دولت دوازدهم برداشت کرده و دولت سیزدهم باید آن را پس دهد! بیان کرد: دولت سیزدهم از همین بدو امر با مشکل روبرو است در نتیجه باید گفت راه دشواری در پیش رو دارد از سوی دیگر دولت دوازدهم حساب تمرکز درآمد شرکت‌های دولتی را نیز به خطر انداخته است که در واقع ریسک پذیری آنان را ارتقا بخشیده و قطعاً این شرکت‌ها در صورت بازنگرداندن پول به مشکل برمی‌خورند.

مدرسه‌ای بدون دیوار باقی ماند!
این کارشناس اقتصادی گفت: مثَل دولت دوازدهم و سیزدهم مانند مدیری است که دیوارهای یک مدرسه را هم تخریب کرده و حالا مدیر جدید بدون اعتبار و بودجه باید وضعیت را تحویل بگیرد، جلوی خارج شدن دانش آموزان هم بگیرد وضعیت را هم سامان ببخشد و وقتی همه این کارها را کرد در کشوی میز جدیدش کاغذی پیدا و متوجه شود که چهار ماه بودجه سال را هم استقراض کرده و باید مدیر جدید پرداخت کند!

دولت گویا فقط بخش اول این ماده را خوانده که می‌توان در صورت لزوم برداشت کرد اما مشروط بر اینکه بلافاصله بازگشت داشته باشد را فراموش کرده است

همتیان بیان کرد: از دو جهت چندان خوش بین نیستم یکی اینکه دولت دوازدهم مشکلات وسیعی داشت که در بخش‌های اقتصادی برای دولت سیزدهم به جای ماند ثانیاً ما ساختارمان اشتباه است نباید بودجه را در سال آخر دولت، کامل بست امسال خوب بود که بودجه سه دوازدهم بود اما در کل نباید بودجه توسط دولتی بسته شود و هشت ماه از سال را دولت دیگری با آن بودجه کار کند! ثالثاً از رئیسی هم انتظار می‌رفت که تیم قوی‌تری برای معاونت اقتصادی و وزارت خانه‌های اقتصادی آش می‌بست که البته در نهایت امیدواریم که همه چیز به نفع اقتصاد این کشور شود.

کد خبر: ۱۰۵٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha