۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۲
تکمیل شبکه فاضلاب ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد| تهران یکی از ۵ شهر برتر دنیا در تامین آب است
مدیرعامل آبفای تهران در گفتگو با بازار:

تکمیل شبکه فاضلاب ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد| تهران یکی از ۵ شهر برتر دنیا در تامین آب است

بختیاری مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه در صورت تامین بودجه، تهران یکی از ۵ شهر برتر دنیا در تامین آب پایدار میشود، گفت: تکمیل شبکه فاضلاب با قیمت فعلی ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «می خواهیم تهران را به یکی از ۵ شهر برتر دنیا در تامین آب پایدار تبدیل کنیم.» این هدف بزرگی است که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران تحقق آن را به تامین منابع مالی لازم برای اتمام طرح های نیمه تمام گره می زند. طرح هایی که شاید دست کم اتمام تمامی آنها به ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد. شاید یکی از مهم ترین طرح های حیاتی پایدار شدن آب تهران بهره برداری کامل از شبکه فاضلاب است. طرحی که به گفته  بختیاری، تکمیل آن  حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان  اعتبار می خواهد. تکمیل رینگ آبرسانی به تهران (پروژه قمر بنی هاشم هم دیگر طرح اثر گذار در رسیدن به این هدف است که آن هم  ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. جدای از این ۴۵ درصد شبکه آبرسانی در تهران فرسوده است که باید اصلاح و بازسازی شود.  

اگربودجه طرح هایی که در سر داریم تامین و اجرایی شود، ظرف ۸ سال آینده تهران یکی از ۵ شهر برتر دنیا در پایداری آب خواهد بود

۳۵ درصد رینگ آبرسانی به تهران باقی مانده 
مدیرعامل آبفای تهران در گفتگو با بازار با اشاره به اتمام رینگ آبرسانی به شهر تهران(پروژه قمر بنی هاشم) در قسمت جنوبی و غربی، گفت: اینها منطقه های پر ریسک ما بودند که خوشبختانه موفق به اتمام طرح های تامین آب در آنها شدیم. البته هم اکنون ۳۵ درصد از رینگ تهران باقی مانده که عمدتا مربوط به مناطق صعب العبور و پرترافیک بوده و کار را برای ما سخت کرده است.

مدیرعامل آبفای تهران اعتبار لازم برای اتمام رینگ تهران را ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: آب و فاضلات خیلی از اعتبارات دولتی برای تکمیل طرح های خود استفاده نمی کند و به نوعی از بودجه دولت دل کندیم در. بیشتر طرح های آب و فاضلاب تهران از روش های مختلف تامین مالی همانند BOT استفاده می کنیم.

او با بیان اینکه در تهران به دلیل گستردگی با انبوهی از طرح ها در این حوزه مواجه است که منابع مالی سنگینی نیاز دارند، ادامه داد: به عنوان مثال تکمیل شبکه فاضلاب تهران حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. جدای از این بیش از ۴۰ درصد شبکه آب تهران فرسوده است و نیازمند بازسازی و بهسازی است که آن هم اعتبار بالایی نیاز دارد.

بختیاری می گوید: دنبال این هستیم تهران را به یکی از پیشرفته ترین شهرهای دنیا به لحاظ تامین و توزیع منابع آبی تبدیل کنیم. اگربودجه طرح هایی که در سر داریم تامین و اجرایی شود، ظرف ۸ سال آینده تهران یکی از ۵ شهر برتر دنیا در پایداری آب خواهد بود.

تکمیل شبکه فاضلاب تهران حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و رینگ آبرسانی به تهران هم حدود ۲ هزار میلیارد تومان  اعتبار نیاز دارد. جدای از این بیش از ۴۰ درصد شبکه آب تهران فرسوده است و نیازمند بازسازی و بهسازی است که آن هم بودجه  بالایی می خواهد

وزارت نیرو حداقل در تهران خوب عمل کرد
مدیرعامل آبفای تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تهران ۵ سد اصلی کار تامین آب شرب مردم را بر عهده دارند، می گوید: مساله مدیریت مصرف آب در تهران خیلی جدی است. براساس آمار موجود به طور متوسط در تهران ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب روزانه مصرف می شود. ۱۰ درصد کاهش مصرف در استان حدود ۳۵۰ هزار مترمکعب است که معادل آب شرب مصرفی در یک شهر با جمعیت ۱.۵ میلیون نفری است.

او همچنین ادامه داد : ۱۰ درصد صرفه جویی مثل این است که ۳۵۰ هزار مترمکعب آب بیشتر تولید کرده ایم.

بختیاری با بیان اینکه وزارت نیرو حداقل در تهران خوب عمل کرده است، ادامه داد : در تهران بارش‌ها کمتر از ۳۰۰ میلی متر بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل معادل ۴۴۰ میلی متر ثبت شده و این یعنی ۳۷ درصد کاهش بارش در استان تهران رخ داده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه امسال خشک‌ترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر کشور است ادامه داد: با وجود کاهش ۳۷ درصدی بارش ها و ۳۸۰ میلیون مترمکعبی موجودی سدها حتی یک ساعت قطعی آب در شهر تهران نداشتیم.

اما سوال اینجاست با توجه به این حجم از مصرف آب در پایتخت، اگر تغییری در تعرفه های آب و مدیریت مصرف از این طریق به وجود نیاد، می توان به امیدی به تامین پایدار آب در دومین استان فقیر  کشور از نظر منابع آبی می توان داشت؟  

کد خبر: ۱۰۵٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha