۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
کشت و برداشت گیاهان داروئی فیسالیس و کیوانو در شهرستان خدابنده
برای اولین بار رقم خورد؛

کشت و برداشت گیاهان داروئی فیسالیس و کیوانو در شهرستان خدابنده

زنجان- کشت و برداشت گیاهان داروئی فیسالیس و کیوانو برای اولین بار در استان زنجان و در شهرستان خدابنده آغاز شد.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی زنجان،جواد تاراسی گفت: شناساندن نقش حیاتی گیاهان دارویی در پیشبرد اهداف ملی، منطقه ای و جهانی برای تحقق سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه های ژنتیکی می تواند بزرگ ترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی اظهار کرد: گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دام پزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری ها برخوردار هستند، در سال های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روزبه روز در حال افزایش است.

رئیس جهاد کشاورزی زنجان گفت: شهرستان خدابنده با توجه به سطح قابل کشت محصولات کشاورزی بعنوان یکی از مناطق مستعد استان برای توسعه کشت گیاهان داروئی می باشد، در سال جاری در حدود ۹۸ هکتار گیاه داروئی متنوع در سطح شهرستان خدابنده کشت گردیده است که از لحاظ تنوع شهرستان اول استان و از لحاظ سطح کشت  جزء سه شهرستان برتر استان می باشد.

تاراسی تاکید کرد: محصول فیسالیس یا عروسک پشت پرده یکی از میوه های استوایی است که از خانواده گوجه فرنگی بوده که رنگ آن زرد و نارنجی و طعم آن ترکیبی از توت فرنگی ، گیلاس ، کیوی و آناناس می باشد فیسالیس به دلیل سازگاری با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و انواع مختلفی از خاک، می‌تواند در طیف وسیعی از شرایط خاک و آب و هوایی توسعه یابد و به‌عنوان گونه‌ای بسیار تحمل‌پذیر طبقه‌بندی شود این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها است که جزو میوه های گران قیمت به شمار می رود و سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خدابنده پنج هکتار در روستای زرزر می باشد که برداشت این محصول از اواخر مرداد ماه آغاز شده و میزان برداشت ۲۰ تن برای آن پیش بینی شده است.

وی افزود: کیوانو یا خربزه شاخدار میوه ای به رنگ زرد یا نارنجی روشن پوستی ضخیم و پوشیده از برآمدگی ریز است، گوشت این میوه ژله ای و سبز رنگ با دانه های زیاد بوده که ظاهر آن مانند خیار می باشد. طعم کیوانو کمی شیرین مانند خیار است اما وقتی رسیده می شود مزه ی موز پیدا می کند. سطح زیر کشت این محصول در شهرستان ۲ هکتار در روستای زرزر که از اوایل مرداد ماه برداشت آن آغاز شده است و میزان برداشت این محصول در سطح شهرستان ۷۰ تن پیش بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان تصریح کرد: گیاهان داروئی کشت شده شامل: رازیانه- فیسالیس- کیوانو – کدو دورنگ - کدو ستاره ای – بادمجان توگا -زعفران- گل محمدی- بادرنجبویه – خرفه - نعنا فلفلی  می باشد.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha