۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کشف ذرات فلز در ویالهای واکسن مدرنا در ژاپن| ۱.۶۳ میلیون دوز معدوم شد
بازار گزارش می‌دهد؛

کشف ذرات فلز در ویالهای واکسن مدرنا در ژاپن| ۱.۶۳ میلیون دوز معدوم شد

طبق گزارش دولت ژاپن کشف ذرات فلز در داخل برخی از ویال های واکسن مدرنا در ژاپن باعث معدوم شدن کل محموله واکسن شد.

بازار؛ گروه بین الملل: خبر معدوم شدن ۱.۶ میلیون دوز واکسن مدرنا توسط کشور ژاپن در رسانه های مختلف دنیا منتشر شده است. موضوع از این قرار است که کارخانه طرف قرارداد با مدرنا در کشور اسپانیا مسئولیت بسته بندی واکسن ها برای ارسال به بازار مصرف را بر عهده دارد و در جریان پر کردن ویال های واکسن ها، الودگی هایی وارد آنها شده است.

این واکسن ها که در فاصله روزهای ۶ تا ۱۶ اوت امسال در شهر اوساکای ژاپن به مردم تزریق شده است، حاوی یک ماده خارجی بود که باعث نگرانی مسولان بهداشتی ژاپن شد. با وجود اینکه در روز ۱۶ اوت این واکسن ها از ژاپن جمع اوری شده است ولی دولت ژاپن تصمیم گرفت تا مشخص نشدن مساله از رسانه ای شدن آن جلوگیری کند.

روز گذشته بعد از تایید این خبر توسط شرکت مدرنا و شناسایی مشکل در کارخانه اسپانیایی Rovi که همکار با مدرنا در انجام مراحل نهایی تهیه واکسن برای بازارهای خارج از اروپا است، بالاخره خبر رسانه ای شد.

قرار بر این بود از واکسن های تولید مدرنا برای واکسیناسیون دانشگاهیان استفاده شود و طبق برآوردهای اولیه از مجموع ۱.۶۳ میلیون دوز واکسن مدرنایی که طی چندین مرحله وارد ژاپن شده بود، بالغ بر ۱۷۶ هزار دوز به مردم تزریق شده است.

 شرکت Rovi با پذیرش وجود الودگی خارجی در برخی از ویال ها اعلام کرد که مشکل در یکی از خطوط تولید واکسن بوده است ولی ذرات خارجی موجود در ویال ها به سلامت افراد آسیب وارد نمی کند

با وجود اینکه هزاران نفر از این واکسن ها دریافت کرده اند ولی دولت ژاپن اعلام کرد تا کنون گزارشی از احتمال اسیب افراد بعد ا دریافت واکسن دریافت نشده است که باعث خرسندی است ولی تمامی ویال های باقی مانده معدوم شد و شرکت مدرنا موظف شد تا در این زمینه پاسخگو باشد.

از طرف دیگر آژانس دارویی اروپا هم رسما اعلام کرد بررسی احتمال آلودگی واکسن های عرضه شده به بازار اروپا را شروع می کند و ریشه یابی این مساله را نیز آغاز کرده است. وزارت بهداشت ژاپن در روز گذشته اعلام کرد آلودگی های خارجی شناسایی شده در این ویال ها به آهنربا پاسخ می دهند و به احتمال زیاد ذرات فلزی هستند.

اما مساله دیگری که در مورد این واکسن وجود دارد، نگرانی از احتمال التهاب های قلبی در اثر تزریق این واکسن است. داده های ارایه شده توسط کشور کانادا نشان می دهد احتمال التهاب قلبی در مردان زیر ۳۰ سالی که واکسن مدرنا دریافت کرده اند بیش از افرادی است که از واکسن فایزر استفاده کرده اند.

طبق این گزارش ۱۲.۶ درصد از مردان ۱۲ تا ۲۹ سالی که واکسن مدرنا را دریافت کرده اند، التهاب های بسیار نادر قلبی را تجربه کرده اند که به نظر می رسد مرتبط با واکسن باشد. در واقع احتمال این مشکل در مردانی که واکسن مدرنا را دریافت کرده اند ۲.۵ برابر بیش از افرادی است که فایزر دریافت کرده اند.

سازمان غذا و داروی امریکا با اشاره به این مطلب که تمامی داده های ارسالی به این سازمان به دقت مورد بررسی قرار می گیرد به رویترز گفت: «الان نمی توان گفت که آیا این اطلاعات درست است یا خیر تنها مساله مهم این است که به طور دقیق داده ها را رصد می کنیم و نتیجه گیری نهایی بر مبنای علم خواهد بود.»

 نکته دیگر هم کاهش کارایی این واکسن در مقابل کرونای دلتا است. طبق آمارهای موجود کارایی واکسن مدرنا در مقابل کرونای دلتا ۶۶ درصد است و به همین دلیل توصیه می شود در فاصله ۶ تا ۸ ماه بعد از تزریق دوز دوم، افراد یک دوز یاداور را دریافت کنند.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha