۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
نبود ﺣﻖ ﮐﭙﯽ راﯾﺖ در ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ضعف اکوسیستم استارتاپی کشور است
گفتگوی «بازار» با مدیر یک شتابدهنده؛

نبود ﺣﻖ ﮐﭙﯽ راﯾﺖ در ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ضعف اکوسیستم استارتاپی کشور است

شتابدهنده ها با ارایه خدمات گوناگون برای حمایت و پیشبرد فعالیت و اجرای بهتر کسب وکارها نوپا ایجاد می شوند. به طوری که حوزه های مورد حمایت شان از سلامت الکترونیک تا صنعت آموزش و فناوری های نوین را دربر می گیرد.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- یکی از زمینه های مطالعاتی مهم و درعین حال نو در دنیای امروز سلامت الکترونیک است. به طوری که  با روشهای نوین  در بخش پزشکی، شاهد تحولات عظیمی در بخش بهداشت و درمان  بوده ا یم. از ین رو برخی کسب و کارها ی نوپا در این زمینه ایده های نو خود را به اجرا می گذارند. اما در این بین یکی از شتابدهنده ها  به نام متاسل در شرق کشور حامی این نوع استارتا پهاست ودر زمینه شتابدهی تخصصی کسب و کارهای نوپا در حوزه سلامت دیجیتال و حوزه های مرتبط به توانمند سازی  آنها یاری  می رساند.  از این رو  برآ ن شدیم تا برای آگاهی از امکانات و حمایتهای این شتابدهنده پای صحبت دانیال اعلمی دوست ، مدیر شتابدهنده سلامت الکترونیک متاسل بنشینیم.

متاسل شتابدهنده ای برای حوزه  سلامت دیجیتال

دانیال اعلمی دوست  درآغاز گفتگو بر اهمیت  و رشــد روزافزون صــنایع ارتباطی، مخابراتی و انفورماتیکی،  که هر روز دنیا را با انقلابی جـدید مـواجه می کند. تاکید کرد و افزود:  انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه بخش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشورها تاثیراتی قابل توجه برجای گذاشته است .

در ادامه  وی با اشاره ه به  نوآوری ها در بخش پزشکی از تاسیس این شتابدهنده متاسل   گفت: با توسعه این فناوری در بخش پزشکی، به دنبال تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستیم و یکی از مهمترین حوزه های کـاربرد فناوری اطلاعـات، حوزه بهداشـت و درمانی است. با توجه به سابقه فعالیت ۴ ساله در حوزه شناسایی و حمایت از استارتاپ های سلامت برآن شدیم تا با راه اندازی شتابدهنده ای در حوزه سلامت با عنوان شتابدهنده سلامت الکترونیک متاسل در بهمن ۱۳۹۸ بتوانیم به فعالیت خود سرعت و جدیت بیشتر ببخشیم.

به گفته مدیر متاسل، این شتابدهنده قصد دارد تا ، نسبت به ایجاد محیطی پویا برای استفاده هرچه بهتر از تکنولوژی های رایانه ای، تلفن همراه و اینترنت برای پاسخگویی نیازهای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات حوزه سلامت با دقت، سرعت و خلاقیت هر چه بیشتر عمل کند.

همچنین وی معتقد است شتابدهنده سلامت دیجیتال تلاش می‌کند با شتابدهی تخصصی کسب و کارهای نوپا در حوزه سلامت دیجیتال و حوزه های مرتبط به توانمند سازی شرکتهای نوپا و استارتاپ ها در این زمینه یاری رساند.

اعطای اعتبار ۴۰ میلیون تومانی  علاوه بر سایر خدمات 

اعلمی دوست به دوره ۴ تا ۶ ماه به عنوان دوره شتاب  و آماده تر شدن استارتاپها یاد کرد و افزود: دوره شتاب دوره ای ۴ تا ۶ ماهه است که فرصتی برای استارت آپ ها فراهم خواهد ساخت تا بتوانند کسب و کار خود را بالغ تر کنند و برای جذب سرمایه گذار آماده شوند. در این دوره علاوه بر خدمات آموزشی و فضای اشتراک کاری به هرتیم یک منتور متناسب با کسب وکار خود اختصاص خواهدیافت.

وی دربار ه میزان اعتبار اعطایی به استارتاپها  گفت: هم چنین اعتباری تا سقف ۴۰ میلیون تومانی، براساس گام های برنامه عملیاتی خود (اکشن پلن) تهیه شده در دوره پیش شتاب، به تیمها داده خواهدشد.

 اعلمی دوست به سایر خدمات  متاسل علاو ه بر میزان اعطا داده شده اشاره کرد و دراین باره گفت: همراه حمایت مالی شتابدهنده متاسل همچون بسیاری از شتابدهنده های دیگر بسته خدمات شتابدهی را نیز در اختیار استارتاپ های خود قرار می دهد. ارائه بسته خدمات به استارتاپها شامل تامین محل کار، خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی، خدمات مدیریتی، مشاوره های حقوقی و اخلاق پزشکی، مالی، اعتباری، پروژه یابی و بازاریابی، آموزش های تخصصی . و سایر خدمات مرتبط با توسعه، رشد و ارتقای واحدهای فناوری و صادرات محصولات است.

جذب سرمایه ادامه دارد

این مدیر شتابدهنده  در ادامه از میزان سرمایه گذاری توسط  متاسل  روی استارتاپها گفت :  تاکنون در ۴ استارتاپ مستقر در شتابدهنده سلامت الکترونیک متاسل هر کدام ۱۵ میلیون تومان تزریق سرمایه صورت گرفته است که در گام های بعدی این رقم بیشتر می شود. تامین سرمایه نقدی برای اداره شتابدهنده و تامین مالی بخشی از نیاز استارتاپ ها بصورت شخصی و توسط بنیانگذاران شتابدهنده متاسل صورت گرفته است

همچنین وی افزود: به منظور جذب سرمایه گذار برای شتابدهنده جلسات سرمایه گذاری با اشخاص علاقمند، صندوق های سرمایه گذاری نیز گذاشته شده که همچنان تا رسیدن به نتیجه ادامه دارد. تامین امکانات مورد نیاز از جمله فضای شتابدهی، سالن جلسات و تجهیزات لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد تامین شده است.

همچنین به گفته این مدیر جوان استارتاپ هایی که در شتابدهنده متاسل پذیرش می شوند در حوزه های سلامت دیجیتال، تجهیزات پزشکی، آموزش سلامت   ، سلامت مادر و کودک   وبهداشت و زیبایی هستند.

در ادامه وی به میزان پیشرفت استارتاپای تحت حمایت متاسل اشاره کرد و افزود: استارتاپ iranbonyan.com در حوزه معرفی و تبلیغات محصولات ایرانی با پیشرفت ۸۰ درصد ، استارتاپ iremade.ir تعمیر و تجهیزات کارکرده پزشکی با  پیشرفت ۶۰  درصد،  اپلیکیشن تغذیه nutrecord رژیم دهنده و ناظر بر اجرای رژیم غذایی  با پیشرفت ۵۰  درصد همراه بوده است.

همچنین اعلمی دوست به  سایت درمان اختلالات کودکان پوکولیا – پیشرفت ۴۰درصد ،  سایت مدیریت رویداد های حوزه سلامت – پیشرفت ۲۰ درصد و اپلیکیشن کنترل غربالگری دوران بارداری با پیشرفت ۲۰ درصد اشاره کرد. در عین حال  استارتاپ  دستگاه اندازه گیری خروج نوزاد حین تولد– پیشرفت ۱۵  درصد ،  ابزار شناسایی مکونیوم حین تولد کودک– پیشرفت ۱۰  درصد و  ژل سفید کننده دندان – پیشرفت ۱۰  درصد از دیگر موارد هستند.

تامین فضای شتابدهی مهمترین چالش

از وی درباره  چالش ها ی این حوزه را جویا شدیم و این طور گفت: شاید اولین چالش شتابدهنده متاسل تامین زیرساختها و همینطور فضای کافی شتابدهی باشد .همچنین ناتوانی در شناسایی تیم‌های خوب از دیگر معضلات شتاب‌دهنده‌ها از جمله شتابدهنده متاسل است .

وی افزود:می توان از جذب سرمایه گذار در گام اول برای حمایت از شتابدهنده و اقدامات آن و در گام دوم جذب سرمایه برای استارتاپها نیز به عنوان چالشهای اصلی و همیشگی هر شتابدهنده ای نام برد.

از سوی دیگر وی معتقد است بسیاری از استارتاپ‌ها در مراحل اولیه راه اندازی، فرآیندهای کسب و کار خود را به درستی نمی شناسند که به ناتوانی آنان در یافتن مشتری و فروش می انجامد؛ مسئله ای که در کوتاه‌مدت، افت استارتاپ و در دراز مدت، شکست آن را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه افزود: شتاب‌دهنده سلامت الکترونیکی مِتاسِل با آگاهی کامل نسبت به چالش های مراحل اولیه استارتاپ‌ها، فرایندی را طراحی نموده است که به استارتاپ ها کمک می کند تا به درک درستی از فرآیندهای خود برسند و مسیر رسیدن به سرمایه‌گذار را آغاز نمایند. شتاب‌دهنده به کمک خدمات خود، به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا از یک طرف، زمان و هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار را کاهش و ازطرف دیگر، احتمال موفقیت خود را افزایش دهند؛ دراین حال ، شتاب‌دهنده نیز به این درک میرسدکه کدام استارتاپ‌ها صلاحیت لازم برای سرمایه‌گذاری در دوره شتاب را دارا هستند.

همچنین وی خاطر نشان کرد: چالشهای دیگری هم از جمله نبود ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﻣﻌﻨﻮی و ﺣﻖ ﮐﭙﯽ راﯾﺖ در ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ، وجود نقاط ﺿﻌﻒ اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺘﺎرتاﭘﯽ، نبود تیم های منسجم و متخصص استارتاپی و ضعف در مدیریت کسب و کار استارتاپی نیز وجود دارد که همگان با این چالش ها آشنا هستیم.

فرهنگ سازی در حوزه استارتاپها

این جوان نوآور همچنین به  راهکار ها برای رفع چالش ها  اشاره کرد و افرود:وجود بخشی از این چالش ها جدا از نبود زیر ساخت های لازم، به فرهنگ موجود در جامعه و طرز تفکر ما در حوزه استارتاپی بر می گردد. با گذر زمان و تداوم فعالیت های شتابدهنده ها و رشد استارتاپ ها این فرهنگسازی نیز انجام خواهد گرفت که منجر به تغییر فرهنگ فعلی در چالش‌های رفتاری، مالی، فکری، بازارشناسی و شناسایی درست هدف می شود. با افزایش ارتقا اکوسیستم استارتاپی جذابیت این حوزه برای ورود سرمایه گذاران نیز افزایش می یابد.

وی همچنین به  دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شتابدهنده کسب و کار فردوسی، دانشگاه فردوسی به عنوان حامیان متاسل یاد کرد . افرود: از دیگر حامیان ما می توانم به پارک علم و فناوری خراسان، مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان  اشاره کنم.

احداث کارخانه نوآوری در مسیر تکامل زیست‌بوم نوآوری  

اعلمی دوست به این پرسش که برای توسعه شتابدهنده ها  چه کارباید انجام داد، گفت: می توان با احداث کارخانه نوآوری در مشهد گامی در مسیر تکامل زیست‌بوم نوآوری و استارتاپی استان برداشت زیرا منجر به ایجاد زیرساخت ها، تخصصی تر شدن خدمات این حوزه، رونق شتابدهنده ها، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها می شود.

وی افرود: در مشهد شاهد این هستیم که گام های بسیار مهم و جدی در ایجاد این کارخانه برداشته شده است که بزرگ‌ترین مرکز هم افزایی اجزای زیست بوم فناوری شرق کشور خواهد بود.

در عین حال مدیر متاسل  براین باور است همیشه هر اقلیمی یک سری فرصت‌ها و تهدیدها دارد و یک استارت آپ‌ هم باید به آن‌ها درست نگاه کند و از فرصت‌ها استفاده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.  منطقه شرق کشور ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در حوزه کسب و کارهای نوپا دارد که می توان با شناسایی درست این ظرفیت ها، تاثیرات کمبود های موجود در دیگر بخش ها را کم رنگ کرد.

معافیت مالیاتی  و بیمه ای  کمک ویژه دولت

اعلمی دوست درادامه درباره چگونگی حمایت دولت از استارتاپها توضبح داد: ما شاهد این هستیم که بسیاری از افراد، ایده های خود را به علت نگرانی از موضوعات مختلف از جمله بیمه و مالیات، عملیاتی نمی کنند، اگر برای مدتی معافیت هایی را برای استارتاپ ها قائل شوند تا بنیانگذاران استارتاپ ها می توانند بدون دغدغه  به دنبال آن را اجرایی کردن ایده و استارتاپ خود بروند. بصورت کلی معافیت های بیمه ای و مالیاتی و همچنین تامین مالی استارتاپ ها کمک بسیار بزرگ و ویژه دولت می تواند باشد.

وی در این باره  افزود: در صورت امکان اگر قوانین و مقررات صدور مجوز، مالی و مالیاتی و بیمه ای برای استارتاپ ها متفاوت تر و محنصرا برای این قبیل کسب و کارهای تعریف شود میتواند کمک بسیار زیادی به ادامه چرخه حیات استارتاپ ها کند.

این مدیر درباره جذب سرمایه گذاران حقیقی متقد است در نشست سرمایه گذاری واژه "نه" بیش از هر واژه ای شنیده می شود. شاید بیشترین علت استفاده از این واژه توسط سرمایه گذاران در ارزش پیشنهادی، جذابیت و اندازه بازار، رقبا و استراتژی کسب و کار باشد.

وی همچنین یاداور شد: با توجه به حوزه فعالیت شتابدهنده ما که حوزه سلامت می باشد تلاش مان بر این است تا بر اساس نیاز و فوریت بخش درمان و سلامت کشور استارتاپ ها را پذیرش کنیم. جذابیت بالای بازار و وسیع بودن اندازه بازار حوزه سلامت جذابیت سرمایه گذاری در این مدل کسب و کارها را بالا می برد.

توسعه حمایت تا ۲۰ استارتاپ در سال جدید

درا دامه مدیر جوان متاسل به کارهای انجام شده اشاره کرد و گفت: رویداد های مختلفی (استارتاپ ویکند) در حوزه سلامت توسط شتابدهنده متاسل با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا کنون برگزار شده است و در برنامه کاری شتابدهنده در سال ۴ الی ۵ رویداد در حوزه های مختلف سلامت تعریف شده است که کمک بزرگی به جذب و پذیرش استارتاپ های مناسب می کند.

به گفته وی  از جمله این رویدادها می توان به چند نمایشگاه، فن بازار و استارتاپ ویکند اشاره کرد. تا پایان سال ۱۳۹۸ از رویدادهای برگزار شده بیش از ۴۲۰ ایده دریافت و بررسی شده است که ازین تعداد ۱۰ تیم وارد مرحله پیش شتاب شدند. همچنین با بیان افزایش تیم های مورد حمایت متاسل گفت:  به دنبال این هستیم تا افزایش فعالیت شتابدهنده در بحث تبلیغات، پذیرش و توسعه زیرساخت ها در سال ۱۳۹۹ با شناسایی تعداد بیشتری استارتاپ ورودی شتابدهنده را به ۲۰ استارتاپ در سال برسانیم که به همان میزان خروجی های موفقیت آمیزتری به لطف خدا خواهیم داشت.

همچنین وی براین باور است برای حمایت هدفمند از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه سلامت برای افزایش دسترسی‌پذیری و دقت در ارائه خدمات با استفاده از ظرفیت‌های موجود درمنطقه، ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات و محصولات مرتبط، انتقال و تعمیم دانش و کاربردی شدن کسب و کارهای مذکور در حوزه سلامت نیاز به همراهی و حمایت های بیش از پیش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.

رای حمایت هدفمند از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه سلامت، نیاز به همراهی و حمایت های بیش از پیش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است

اما  با وجود تمام این چالشها، نگاه این مدیر حوان به آینده سرمایه گذاری روی استارتاپها بسیار روشن است و باور  دارد زمانی در دنیا از ۱۰ شرکت برتر، ۹ شرکت‌ نفتی بودند اما اکنون  از ۱۰ شرکت برتر، فقط یکی، دو شرکت در زمینه نفت است و همه حوزه‌های دیگر فناورانه است. این ظرفیت خوبی است برای سرمایه‌گذاران که بهترین جا برای سرمایه‌گذاری بخشی از سرمایه‌شان استارت آپ‌هاست.

از آنجا که بیشتر کسب و کار ها که با شیوع کرونا یا تعطیل  یا کارکنا شان دور کارشده اند متاسل هم از ین موضوع مستنثی نبوده و فعالیت های استارتاپها در فضای کار اشتراکی شتابدهنده ها تعطیل شده است.  اما استارتاپ ها و همکاران در شتابدهنده بصورت دورکاری فعالیت خود را ادامه می دهند.

مدیر شتایدهنده متاسل خاطر نشان کرد: شتابدهنده سلامت الکترونیک متاسل قصد دارد تا با ایجاد محیطی پویا برای استفاده هرچه بهتر از تکنولوژی های رایانه ای، تلفن همراه و اینترنت برای پاسخگویی نیازهای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات حوزه سلامت با دقت، سرعت و خلاقیت هر چه بیشتر عمل کند.. شتابدهنده سلامت دیجیتال تلاش می‌کند با شتابدهی تخصصی کسب و کارهای نوپا در حوزه سلامت دیجیتال و حوزه های مرتبط به توانمند سازی شرکتهای نوپا و استارتاپ ها در این زمینه یاری رساند.

همچنین به گفته وی استارتاپ ها پس از استقرار در شتابدهنده متاسل می توانند مشتریان کلیدی خود را بهتر شناسایی و پیدا کنند،  بازار هدف خود را بهتر بشناسند، مدل کسب و کار خود را اعتبارسنجی نمایند، فرآیندهای کسب و کار خود را درک نمایند، تیم اولیه خود را بازسازی کنند و برای موفقیت خود، برنامه‌ای عملیاتی دقیق تری تدارک ببینند.  این مدیر در پایان از آمادگی متاسل  برای ارایه خدمت به استارتاپهای سایر استانها هم یاد کرد.

کد خبر: ۱۰٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha