۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
گرانی چراغ خاموش نان در تعطیلات؛ خبازان دشت اول را زدند
بازار گزارش می دهد

گرانی چراغ خاموش نان در تعطیلات؛ خبازان دشت اول را زدند

ساری - درحالی‌که نانوایی‌های برخی مناطق مازندران هم‌زمان با روزهای اول نوروزی اقدام به افزایش نرخ نان کرده‌اند که متولیان امر آن را غیرقانونی تلقی می‌کنند.

خبرگزاری بازار- افزایش تا ۵۰ درصدی نرخ نان در آغازین روزهای بهاری در حالی است که مازندران با کرونا ویروس درگیر است و بسیاری از کسب‌وکارها و درآمدهای مردم تعطیل و کساد شده است.

 نرخ نان یارانه‌ای ۴۵۰ گرمی ۹۰۰ تومان، لواش یارانه‌ای ۳۰۰ گرمی ۳۰۰ تومان، سنگگ یارانه‌ای هزار و ۴۰۰ تومان و تافتون ۲۵۰ گرمی ۵۵۰ تومان شده است. این افزایش قیمت‌ها درحالی‌که است که متولیان صنعت و معدن معتقدند افزایش قیمت نان در تعطیلات نوروزی تخلف محسوب می‌شود و در دو روز گذشته ۲۰ نانوایی متخلف نیز جریمه شدند.

یک نانوای پخت نان بربری در ساری که نرخ نان را افزایش داده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: از اول فروردین اتحادیه خبازان اعلام کرده که می‌توانیم نرخ نان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه این نرخ جدید از پایان فروردین‌ماه به‌صورت رسمی ابلاغ می‌شود، ادامه داد: افزایش نرخ نان از اول فروردین‌ماه مجاز شناخته‌شده است.

در غرب مازندران و شهرستان نوشهر نیز یک واحد نانوایی آزاد پز با عنوان اینکه از ۲۹ اسفند نرخ‌های جدید نان از طریق فضای مجازی برای خبازان ارسال‌شده است، می‌گوید: ما از دوم فروردین نان را به نرخ جدید عرضه می‌کنیم.

نرخ نان آزاد پز بربری با وزن ۴۰۰ گرم به هزار و ۱۰۰ تومان افزایش‌یافته است درحالی‌که قبلاً کمتر از هزار تومان بوده استوی با بیان اینکه بیشترین افزایش نرخ در نان‌های یارانه‌ای و دولتی است، ادامه داد: نرخ نان آزاد پز بربری با وزن ۴۰۰ گرم به هزار و ۱۰۰ تومان افزایش‌یافته است درحالی‌که که قبلاً زیر هزار تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه کمترین افزایش نرخ نان مربوط به آزادپزها است، تصریح کرد: این درحالی‌که هر کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی با احتساب کرایه ماشین ۵۶ هزار تومان به آزادپزها عرضه می‌شود.

این نانوا یادآور شد: در عین‌ حال کرایه حمل‌ونقل آرد از کردکوی تا نوشهر به بیش از یک‌ میلیون تومان افزایش‌یافته است و بیشترین عوارض نیز توسط آزادپزها پرداخته می‌شود.

به سراغ نانوایی لواشی در شهر محمودآباد می‌رویم، نرخ نان ۲۵۰ تومان لواش یارانه‌ای به ۳۵۰ تومان رسیده است و مالک نانوا می‌گوید: این نرخ از دیروز اجراشده است.

وی با بیان اینکه از مدت‌ها قبل هزینه‌های نانوایی‌ها افزایش‌یافته است، ادامه می‌دهد: با افزایش نرخ نان، نرخ آرد و دیگر مواد اولیه نیز حتماً افزایش خواهد یافت.

وی می‌گوید: یک کارتن خمیرمایه را قبلاً ۷۰ هزار تومان می‌خریدم و اکنون باید برای تهیه آن ۲۹۰ هزار تومان پرداخت کنیم.

طبق نرخ جدید ابلاغی از سوی اتحادیه خبازان به نانوایی‌های مازندران، نان بربری آزادپز با وزن ۴۰۰ گرم به ۱۱۰۰ تومان، بربری با وزن ۵۷۰ گرمی به ۱۶۰۰ تومان، لواش ۱۳۰ کرمی ۳۵۰ تومان، سنگگ ۴۰۰ گرمی هزار و ۶۰۰ تومان افزایش‌یافته است.

افزایش قیمت نان از قبل از گرانی بنزین مطرح بود

درحالی‌که که قیمت نان از اول فروردین در مازندران افزایش‌یافته است، اما حسینقلی قوانلو مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بحث افزایش قیمت نان از قبل از گرانی بنزین مطرح بود، افزود: در همه استان‌ها به‌جز مازندران قبل از عید افزایش نرخ نان اعمال‌شده است.

وی با عنوان اینکه به دلیل افزایش قیمت بنزین در دی‌ماه سعی کردیم، فعلاً مصوبه کارگروه آرد و نان را اجرا کنیم و پس‌ از آن قصد اعمال نرخ جدید را داشتیم که با مسئله کرونا روبرو شدیم.

وی ادامه داد: در جلسه ۲۸ اسفند ستاد کرونا و تنظیم بازار با افزایش قیمت نان در ایام نوروز مخالفت و قرار براین شد نرخ نان از ۱۵ فروردین افزایش یابد.

به نانوایی‌ها ابلاغ کردیم تا قبل از ۱۵ فروردین افزایش قیمت نداشته باشند و در دو روز گذشته با نانوایی‌های متخلف در ساری، محمودآباد و آمل برخورد شده است

قوانلو یادآور شد: به نانوایی‌ها ابلاغ کردیم تا قبل از ۱۵ فروردین افزایش قیمت نداشته باشند و در دو روز گذشته با نانوایی‌های متخلف در ساری، محمودآباد و آمل برخورد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآور شد: افزایش نرخ نان در چند شهرستان استان از جمله ساری اعمال‌شده است که تاکنون حدود ۲۰ نانوایی متخلف جریمه شدند و باید نانوایی‌ها به نرخ قبلی برگردند.

وی درباره میزان افزایش قیمت نان نیز گفت: بیشترین افزایش قیمت ۳۰ درصد و به‌طور میانگین و در مجموع ۲۰ درصد بر قیمت نان افزوده می‌شود.

قوانلو یادآور شد: طبق مصوبه قبلی قیمت نان ۴۵۰ گرمی بربری ۷۵۰ تومان بود درحالی‌که که عملاً به‌صورت نانوشته نان ۴۰۰ گرمی ۷۵۰ تومان عرضه می‌شود و با احتساب این نرخ، قیمت ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآور شد: قیمت جدید در مناطق مختلف کشور از قبل عید اعمال‌شده است و نان ۷۵۰ تومانی به ۱۰۰۰ تومان و نان هزار تومانی به هزار و 400 تومان رسیده است.

بیش از پنج هزار نانوایی در مازندران فعالیت دارند که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ نانوایی یارانه‌ای و هزار و ۶۰۰ نانوایی آزاد پز هستند و طبق آمار تعداد نانوایی‌ها بیش از دو برابر نیاز مازندران است.

نرخ نان در حالی در مازندران افزایش‌یافته است که عدم کیفیت و مرغوب نبودن نان همواره مایه اعتراض شهروندان استان بوده و انتظار است همپای افزایش نرخ، کیفیت نان نیز ارتقاء یابد.

کد خبر: ۱۰٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha