شناسایی نوزادان نارس با هوش مصنوعی
با طراحی دوربین های دیجیتالی محقق شد

شناسایی نوزادان نارس با هوش مصنوعی

مهندسین دانشگاه «آدلاید » استرالیا از طراحی دوربین های دیجیتالی هوش مصنوعی خبر دادند که قادر است نوزادان نارس را شناسایی کند و اقدامات کنترلی را تسهیل بخشد.

به گزارش بازار به نقل از «adelaide.edu.au »، دانشمندان استرالیایی با همکاری مهندسین دانشگاه آدلاید موفق شدند هوش مصنوعی را طراحی کنند که  نوزادان نارس را قبل از تولد شناسایی می کند؛ این فناوری با بررسی نوع چهره و رنگ پوست نوزاد در رحم مادر نشانه های حیاتی وی را به صورت کاملا خودکار بررسی نمود و هرگونه مشکل در ساختار فیزیکی نوزاد را شناسایی می کند. این دستگاه هوشمند intelligence Embrace Neonatal نام دارد و به طور اختصاص برای ارزیابی نوزادان نارس  طراحی شده است.

هوش مصنوعی این دستگاه به حسگر و دوربین های هوشمند دیجیتالی  مجهز شده است که به طور دقیق می‌توانند برای کنترل ضربان قلب و تنفس نوزادان مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این، هوش مصنوعی دوربین‌های یادشده موجب می‌شود تا آنها حتی با بررسی حرکات بدن نوزادان هم بتوانند در مورد عادی یا غیرعادی بودن وضعیت آنها به جمع بندی برسند.

شناسایی نوزادان نارس با هوش مصنوعی

پیش از این، نوزادان نارس را با روش های مختلفی شناسایی می کرده اند که خطرات جانبی را برای آنها به دنبال داشته اند  که از این جمله می توان به سیستم MRI System  و حسگر های الکتریکی تماسی اشاره کرد؛ از یک سو دستگاه های MRI  آلودگی های زیادی به دنبال دارند و بسیاری از پزشکان در مورد قراردادن مادران در درون دستگاه  تردیدهای جدی دارند.  و از سوی دیگر نیز حسگرها با افزودن صفحات چسبناک قابل استفاده هستند که می‌تواند منجر به پارگی پوست و عفونت‌های احتمالی در نوزادان شود.  اما در مقابل استفاده از دوربین‌های ویدئویی غیر تماسی هوش مصنوعی هیچ آسیب جانبی برای نوزادان و برای مادران  ایجاد نخواهد کرد.

دکتر استایلز بندیک استادیار دانشگاه آدلاید که مدیریت این پروژه را بر عهده دارد در این رابطه گفت : همه ساله در جهان ده درصد نوزادان به دلایل مختلف نارس به دنیا می‌آیند؛ نوزادان نارس به دلیل فقدان تکامل لازم در ظرفیت های زیست شناختی برای تطابق با محیط خارج رحم در اثر مواجهه با دما. رطوبت. آلودگی های استنشاقی، عفونت ها، ویروس ها، تغذیه از راه دهان و دستگاه گوارش، تحریکات حسی و حرکتی حواس پنج گانه بخصوص بینایی از نظر روان عصب شناختی واجد خطر پذیری بالا هستند. اغلب نوزادان نارس بین ۳۲ تا ۳۷ هفتگی زمان بارداری متولد می شوند اگر نوزاد نارس پس از زایمان مشکل کمبود اکسیژن و عفونت شدید یا آسیب مغزی یا ریوی نداشته باشد احتمال معلولیت و تاخیر رشد در او کم است.

وی افزود: این هوش مصنوعی نتیجه آموزش تیم مهندسین دانشگاه آلاید به مدت ۵ سال است که از طریق ثبت هزاران تصویر  در مورد ویژگی های فیزیکی و ظاهری نوزادان طراحی شده است که قادر است نوزادان غیر معمول را در اولین دقایق تولد شناسایی کند و مشکلات محیطی را برای آنها به حداقل برساند؛ این فناوری از دقت ۹۹.۷۸ درصدی برخوردار است و بدون شک جان   صد ها کودک نارس را نجات خواهد داد و مهم تر اینکه این فناوری هیچگونه خطر احتمالی برای سلامتی نوزاد ایجاد نخواهد کرد.

دکتر بندیک  خاطر نشان شد : این  دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز به تکامل نرسیده است و بناست بخش های دیگری نیز به آن اضافه شود که شامل پایش احتمال  نارس بودن نوزادان از داخل رحم مادر و قبل تولد است که به ضربان قلب و سایر علائم حیاتی مرتبط خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha