۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
خسارت جبران‌ناپذیر گردشگری اصفهان از کرونا| زیرساختهای لازم برای «پساکرونا» فراهم شود
کارشناس اقتصاد گردشگری اصفهان:

خسارت جبران‌ناپذیر گردشگری اصفهان از کرونا| زیرساختهای لازم برای «پساکرونا» فراهم شود

اصفهان- عباسی، کارشناس اقتصاد گردشگری گفت: دوران رکود کنونی فرصت خوبی است تا زیرساختهای لازم برای جذب گردشگران در دوران پساکرونا فراهم شده و سنت‌های ناملموس فرهنگی نصف جهان به شکل قوی‌تری شناسایی شود.

بازار؛ گروه استان ها: دوران پساکرونا دورانی است که می تواند با توسعه گردشگری و جذب توریسم اقتصاد غیرنفتی کشور را شکوفا کرده و ما از اقتصاد تک محصولی نجات دهد. اصفهان استانی است که از جاذبه های گردشگری طبیعی، بناهای تاریخی و سنتهای قدیمی زیادی برخوردار است و به استان چهار فصل معروف است. در فصل تابستان در شهرستانی گرم مانند کاشان نقاطی با آب و هوای مطلوب و گاها سرد مانند نیاسر وجود دارد و در دل استان‌های سرد زمستانی نیز شهرهایی با آب و هوای معتدل و گرم قشلاقی وجود دارد.

توجه به گردشگری و تامین زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت اقتصادی استانی که ظرفیت صنعتی آن اشباع شده ضروری است ضمن اینکه این صنعت سبز به یقین اقتصاد پویا و اشتغالزایی را نیز به همراه دارد.

 گردشگری، راهی سبز برای عبور از اقتصاد تک محصولی
در این ارتباط زهره عباسی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درآمدهای کشور در طول سال‌های گذشته بیشتر بر درآمدهای نفتی استوار بوده است، اظهار کرد: اغلب کشورهای دنیا و همسایه ما مانند ترکیه سالها است، درآمدهای خود را بر صنعت گردشگری متمرکز کرده‌اند و در کشور ما نیز گرچه نه چندان قوی اما در طول ۱۰ سال گذشته توجه بیشتری بر این مسئله شده بود.

وی افزود: شیوع کرونا صنعت گردشگری در تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد و به دلیل بسته شدن مرزها در ایران نیز، این صنعت که رو به رونق بود بار دیگر رو به سمت رکود نهاد.

کارشناس اقتصاد گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه کشورهای دنیا پیش از بازگشایی مرزهای خود راهکارهایی برای جبران این موضوع اندیشیدند، گفت: کشورهایی مانند ترکیه که از قبل زمینه‌های فروش مجازی محصولات خود را فراهم ساخته‌اند، در دوران کرونا نیز خیلی عقب نماندند و علاوه بر دیگر محصولات، فروش صنایع دستی خود را به شکل مجازی مدنظر قرار دادند.

بخش‌هایی از فرهنگ و آداب‌های قدیمی کشورهای همسایه به ایران  بسیار نزدیک است اما برخلاف ما، آنها بابرنامه ریزی طولانی مدت، بسیاری از آداب و سنن خود را که امروزه از آنها با عنوان سنتهای ناملموس یاد می کنیم به یک مسیر برای جذب گردشگر یا درآمد تبدیل کرده‌اند

وی اضافه کرد: به دلیل آنکه ترکیه زمانی جزو کشور ایران بوده است، بخش‌هایی از فرهنگ و آداب‌های قدیمی آن مانند سنت چایی نوشیدن به کشور ما بسیار نزدیک است اما برخلاف ما، آنها با برنامه ریزی طولانی مدت، بسیاری از آداب و سنن خود را که امروزه از آنها با عنوان سنتهای ناملموس یاد می کنیم به یک مسیر برای جذب گردشگر یا درآمد تبدیل کرده‌اند، سنتهایی که در کشور ما سبقه بسیار قدیمی‌تری نسبت به این کشور دارد.

ثبت صنایع دستی در ذهن مردم دنیا از طریق فیلم و سریال
عباسی ابراز کرد: آنها از طریق فیلم‌های خود نیز در این ارتباط تبلیغ می کنند و حتی کالاهای مرتبط با سنت‌های ناملموس خود را نیز از این طریق در تمام دنیا به اشتراک و ثبت ذهنی می گذارند و این در حالی است که مسئولان کشور ما که در این زمینه پیشتاز است از بسیاری از ظرفیت های ناملموس کشور خود غافل شده ایم.

وی اضافه کرد: گرچه کرونا به اقتصاد گردشگری ما ضربه جبران ناپذیری زد اما دوران رکود کنونی فرصت خوبی است تا ظرفیت‌هایی که از آنها غافل بوده‌ایم را تقویت کرده و این تهدید را به یک فرصت خوب اقتصای برای دوران پساکرونا تبدیل کنیم.

خسارت جبران‌ناپذیر گردشگری اصفهان از کرونا| زیرساختهای لازم برای «پساکرونا» فراهم شود

کارشناس اقتصاد گردشگری از برترین های راه های رسیدن به این مقصود را ثبت سنتهای ناملموس ایران در یونسکو و جمع آوری آنها دانست و گفت: همانطور که اطلاع دارید بازی چوگان به دلیل قدمت دروازه‌های این ورزش باستانی کهن در در نصف جهان، به نام کشور ما ثبت شد در حالیکه به دلیل بی توجهی مسئولان ما در حال ثبت در یونسکو توسط توسط کشور همسایه بود و ما به سختی توانستیم در لحظه آخر مسئولان یونسکو را در این زمینه قانع کنیم.

پیش از اینکه صنایع دستی، آداب و سنن و روش های زندگی فرهنگی و میراثی ما به نام کشور های همسایه ثبت شود باید در پی معرفی آنها  به جهان و ثبت آنها باشیم

اجازه ندهید میراث ناملموس ایران به نام کشورهای همسایه ثبت شود
وی با اشاره به اینکه مسئولان ما گویی از روی دست کشورهای همسایه تازه متوجه وجود هنر، بناها، سنت‌های قابل ثبت کشور در یونسکو می شوند، تاکید کرد: پیش از اینکه صنایع دستی، آداب و سنن و روش های زندگی فرهنگی و میراثی ما به نام کشور های همسایه ثبت شود باید در پی معرفی آنها  به جهان و ثبت آنها باشیم.

عباسی گفت: در این راستا توجه ویژه مسئولان ضروری است، نباید همه فعالیت‌ها به دوران پساکرونا موکول شود و لازم است فعالیت‌هایی مانند شناسایی قوی‌تر آثار ناملموس میراثی - فرهنگی، رایزنی با کشورهای دنیا در ارتباط با صادرات صنایع دستی و پی‌ریزی سفرهای خارجی با منفعت دوجانبه از هم اکنون برنامه‌ریزی شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha