۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
سهام عدالت خود را نفروشید ضرر می کنید| دولت قبلی سهام عدالت را گِل مالی کرد!
هشدار یکی از بنیان گذاران طرح سهام عدالت به مردم

سهام عدالت خود را نفروشید ضرر می کنید| دولت قبلی سهام عدالت را گِل مالی کرد!

غلامی، معاون اسبق سازمان خصوصی سازی تاکید دارد؛ سهامداران عدالت سهام خودرا تا استقرار کامل دولت نفروشند زیرا پرتفوی شرکت های سهام عدالت بسیار قوی است و اگر کسی اکنون فروشنده شود ضرر می کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: پس از آزاد سازی سهام عدالت و رشد بازار سرمایه در آن روزها، خیلی ها سهام عدالت خود را فروختند. فروش سهامی که البته به نفع بانک های خریدار تمام شد و چیزی نصیب فروشندگان سهام عدالت نشد چرا که بانک ها پول فروشندگان این نوع سهام را خرد خرد پرداخت کردند.
از طرفی اما برخی که سهام عدالت را پشتوانه ای دلگرم کننده برای سرمایه گذاری خود انتخاب و آن را نفروختند، همچنان ماندند تا سهامشان ارزشمند شود و از این طریق باب ورود به بازار سرمایه را بر روی خود بگشایند. اگر چه آزادسازی سهام عدالت با رشد و رونق بازار سرمایه همراه بود ولی این رونق دوام چندانی نداشت آنگونه که اوایل سال گذشته بازار با تغییری شگرف مسیر عقب گرد را با ریزشی شدید در پیش گرفت و خیلی از سرمایه گذاران را به خاک سیاه نشاند در این میان سهامداران عدالت نیز ارزش سهامشان با افت شدیدی مواجه شد.
کم ارزش شدن سهام عدالت در بازار سرمایه به دلیل افت شاخص ها تا جایی است که مشمولان این طرح (کسانی که سهام خود را نفروخته اند) با وجودی که قشر متوسط به پایین جامعه هستند،  آن را فراموش کرده و مانده اند تا بازار سرمایه با مدیریتی درست و قوی دوباره روی خوش خود را به سرمایه گذاران این بازار نشان دهد. بازاری که به عقیده کارشناسان دیگر اعتماد چندانی به آن نیست مگر اینکه ساختار آن در مسیر درست با مدیریت جدید اصلاح شود.

فروش سهام عدالت در چنین شرایطی که دولت هنوزبه طورکامل مستقر نشده است و مدیریت وزارت خانه های اقتصادی و زیرمجموعه های آنها هنوز مشخص و معین نیست،  جز زیان چیزی دیگری را برای دارندگان سهام عدالت در پی ندارد

دارندگان سهام عدالت برای فروش دست نگه دارند
اکنون که سرمایه گذاران بازار سرمایه روزهای خوشی را سپری نمی کند و ارزش سهام همچنان پایین است از طرفی چون فشار اقتصادی عرصه را بر قشرضعیف تنگ کرده است، برخی ها از سر ناچاری اقدام به فروش سهام عدالت خود در بازار کرده اند که البته معاون سازمان خصوصی سازی دولت احمدی نژاد، که خود از بنیان گذاران طرح سهام عدالت است در گفتگو با «خبرگزاری بازار» هشدار می دهد؛ کسانی که سهام عدالت خود را تا کنون نفروخته اند فعلا دست نگه دارند و سهام خود را به ارزانی نفروشند.
اسماعیل غلامی ارزش سهام عدالت به دلیل پرتفوی بسیار قوی شرکت های آن بسیار بالا دانست و گفت: فروش سهام عدالت در چنین شرایطی که دولت هنوزبه طورکامل مستقر نشده است و مدیریت وزارت خانه های اقتصادی و زیرمجموعه های آنها هنوز مشخص و معین نیست،  جز زیان چیزی دیگری را برای دارندگان سهام عدالت در پی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که وزرای پپیشنهادی اقتصادی وعده تحول و اصلاح ساختاری را در حوزه های زیر مجموعه خود می دهند، بنابراین باید دید که با آمدن مدیران جدید که  چه اتفاقی بر سر بازار سرمایه می آید. در چنین شرایطی هر گونه تصمیم گیری برای ورود به بازارها به خصوص فروش سهام عدالت که معلوم نیست آینده بازارسرمایه چگونه مدیریت شود اقدامی غیر کارشناسی و کاملا اشتباه است.
معاون اسبق سازمان خصوصی سازی اظهارداشت: پیش بینی می شود با استقرار کامل دولت و مشخص شدن تیم اقتصادی همچنین پوست اندازی مدیران اجرایی، برنامه هایی برای حرکت در مسیر رونق اقتصادی بخصوص تحول بخشی بازار سرمایه طرح ریزی شود و با مشخص شدن رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر اقداماتی در جهت ساماندهی این بازار بکار گرفته شود، چرا که اکنون مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت روی هواست. در چنین شرایطی با مشخص شدن وزیر اقتصاد و مدیران جدید بورسی بی تردید موضوع خرید و فروش سهام عدالت مورد بازبینی و بررسی دقیق قرار می گیرد.

سهام عدالت را با بی تدبیری گل مالی کردند. ای کاهش همه سهامداران این طرح پس از آزاد سازی روش دوم را انتخاب می کردند چرا که خیلی ها با انتخاب اول سهامشان را مفت فروختند و نتیجه چندانی نگرفتند

وی با بیان اینکه بنده به عنوان بنیان گذاران طرح سهام عدالت به دلیل آشفتگی که در این طرح پس از آزاد سازی آن ایجاد شده است نمی دانم سهام داران عدالت به حقوق خود رسیده اند یا خیر؟ گفت: سهام عدالت را با بی تدبیری گِل مالی کردند. ای کاهش همه سهامداران این طرح پس از آزاد سازی روش دوم را انتخاب می کردند چرا که خیلی ها با انتخاب اول سهامشان را مفت فروختند و نتیجه چندانی نگرفتند.
غلامی به سیاست های ناهماهنگ دولت در اوایل سال گذشته چون تمرکز بر بازار سرمایه با هدف جذب نقدینگی فراوان برای تامین کسری بودجه اشاره کرد و گفت: با افزایش پوشالی ارزش سهام شرکت ها در اوایل سال گذشته و سودآوربودن سرمایه گذاری در این بازار برای سرمایه گذاران خرد و کلان خیلی ها سرمایه های خود را به این بازار گسیل دادند اما پس از چند ماه فعالیت پرسود، بورس درسراشیبی سقوط قرارگرفت و سرمایه گذران فروشنده سهام در بازار شدند درچنین شرایطی بود که دولت از محل نقل و انتقال سهام مالیات زیادی کسب کرد اما سهام عدالت در پی این بی تدبیری ها به چوب فراز نشیب بورس سوخت.

برای اینکه حقوق سهامداران ضایع نشود همه سهامداران شرکت های تعاونی شهرستانی، باید در شرکت های سرمایه گذاری عدالت استانی عضو شوند و مستقیما سهامدار این شرکت ها شوند چرا که چنین شرکت هایی که ۳۳ شرکت هستند (مثلا شرکت تعاونی سرمایه گذاری استان تهران) کاملا مشخص بوده و پرتفوی قویی دارند 

سهامداران عدالت باید عضو شرکت های سرمایه گذاری استانی شوند
وی با بیان اینکه مدیریت بازار سرمایه طی ۲ و ۳ سال اخیر بسیار ناکارآمد و سیاست گذاری ها در این بازار فقط به نفع دولت و بعضا عده ای خاص بوه است گفت: به طور مثال کسی که صاحب سهامی می شود باید صفر تا صد مدیریت آن در دست خودش باشد نه اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی قیم سهامداران شود. در چنین شرایطی به عنوان کسی که سهام عدالت را به خوبی می شناسم برای اینکه حقوق سهامداران ضایع نشود همه سهامداران شرکت های تعاونی شهرستانی، باید در شرکت های سرمایه گذاری عدالت استانی عضو شوند و مستقیما سهامدار این شرکت ها شوند چرا که چنین شرکت هایی که ۳۳ شرکت هستند (مثلا شرکت تعاونی سرمایه گذاری استان تهران) کاملا مشخص بوده و پرتفوی قویی دارند با این وجود چنین شرکت هایی  وارد بورس می شوند آنوقت کاملا مشخص است مردم سهامدار چه شرکتی هستند و در سود آن به خوبی شریک می شوند.

سرعت آزادسازی سهام عدالت درسال ۹۹ بالا و درفضای ملتهب بازار سرمایه که در آن روزها شرایط مناسبی نداشت انجام شد. چنین موضوعی وضعیت نامساعدی را بوجودآورد که موجب سردرگمی بین دستگاههای دولتی بخصوص بورس و دارندگان سهام عدالت شد تا مشکلات فراونی  به دلیل ناهماهنگی ها بین دستگاهی در این زمینه ایجاد کرد

آزادسازی سهام عدالت متاسفانه درفضای ملتهب بازار صورت گرفت
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «خبرگزاری بازار» گفت: سرعت آزادسازی سهام عدالت درسال ۹۹ بالا و درفضای ملتهب بازار سرمایه که در آن روزها شرایط مناسبی نداشت انجام شد. چنین موضوعی وضعیت نامساعدی را بوجودآورد که موجب سردرگمی بین دستگاههای دولتی بخصوص بورس و دارندگان سهام عدالت شد تا مشکلات فراونی  به دلیل ناهماهنگی ها بین دستگاهی در این زمینه ایجاد کرد.
وی به انسجام و هماهنگی قوای سه گانه برای بهبود معیشت مردم و رونق بخشی وضعیت اقتصادی کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: دیدگاه های موافق وزرای پیشنهادی اقتصادی دولت نیز دراین مسیر بیانگر آن است که با برنامه ریزی های اصولی کارشناسانه اقتصاد کشور در دولت سیزدهم برریل رونق قرارگیرد و بازارهای سرمایه گذاری چون بورس، ارز و... متحول شوند.  این کارشناس بازارخاطرنشان کرد: به نظرمی رسد با توجه به جمعیت بالای سهامداران عدالت در کشور چنین موضوع مهمی دردولت دکتررئیسی با مدیریت جدید سازمان بورس و وزارت اقتصادو دارایی مورد بازنگری، بازبینی و بررسی دقیق قرار گیرد و ساز و کاری فراهم شود تا بورس به سمت تعادل حرکت کند و دارندگان سهام عدالت نیز در این مسیر سهم خود را از بازار بگیرند.
آقابزرگی اظهارداشت: بی تردید نواقص و کاستی های بازارسرمایه با مدیریت درست وسیاست گذاریهای جدید اصولی جبران و با توجه به سودآوری که شرکت های سهام عدالت دارند  دارندگان چنین سهامی نیز در آینده نزدیک به سودهای مناسب و متعارف خواهند رسید.

جمعیت کثیری در قالب مشمولان سهام عدالت در بازار سرمایه حضور دارند و منتظرند که سرنوشت سهامشان با مدیریت جدید در دولت سیزدهم چگونه می شود

۳۰ میلیون سهامدار عدالت منتظر رونق بازار برای سودآور شدن سهام
بنا به این گزارش، از آنجایی که جمعیت کثیری در قالب مشمولان سهام عدالت در بازار سرمایه حضور دارند و منتظرند که سرنوشت سهامشان با مدیریت جدید در دولت سیزدهم چگونه می شود. آنها به دو دسته تقسیم می شوند کسانی که روش مستقیم فروش را پس از آزاد سازی سهام انتخاب کرده اند ۱۹ میلیون نفر و آن سری افراد مشمول سهام عدالت نیز که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند ۳۰ میلیون سهامدار هستند.
در ابتدای آزادسازی سهام، افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند به دلیل شرایط آن روزهای بازارسرمایه به راحتی توانستند ۳۰ یا ۶۰ درصد سهام خود که ارزش قابل توجه ای داشت بفروشند، اما با افت شدید و ادامه دار شاخص ها در بازارسرمایه متاسفانه ارزش واقعی سهام عدالت نیز با شیب تندی نزولی  و از طرفی حق فروش سهام عدالت نیز از آن ها گرفته شد. در چنین شرایطی آن گروه افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند سهامدار شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت شدند.
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، نیز اخیرا با صدور اطلاعیه‌ای از تصمیم‌گیری در مورد فروش سهام عدالت در آینده نزدیک خبر داده است. در این اطلاعیه آمده است: آن دسته از مشمولان سهام عدالتی که سفارش فروش سهام خود را در ماه‌های گذشته در درگاه‌های الکترونیکی شرکت‌های کارگزاری یا سیستم بانکی ثبت کرده‌اند اما با توجه به تغییرات قیمتی ایجاد شده از روز ثبت سفارش تاکنون، قصد انصراف دارند، تنها تا پایان هفته جاری (۵ شهریورماه ۱۴۰۰) مهلت دارند، سفارش‌های خود را لغو کنند. سهامدارانی که سفارش‌های فروش سهام عدالت خود را لغو نکنند، سفارش‌های قبلی آنها معتبر بوده و برای فروش اعمال خواهد شد.

در چنین شرایطی اما کارشناسان تاکید دارند دارندگان سهام عدالت دراین شرایط سهام خود را نفروشند چرا که معلوم نیست با سیاست گذاری جدید در دولت دکتر رئیسی چه اتفاقی بر سر بازار سرمایه بیاید اما آنگونه که وعده داده می شود قراراست مدیریت بازارسرمایه با سیاست گذاری جدید پوست اندازی  و حقوق سهامداران عدالت به درستی پرداخته شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • افسون احمدی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      سلام اقای ریسی بخدا واسه پول عمل احتیاج دارم وگرنه نمیفروختم چیکار کنم خودتوجای من بزارم