۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
 خط و نشان جوجه‌ها برای مرغ‌ها | طبل بی برنامگی زیرپای تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

خط و نشان جوجه‌ها برای مرغ‌ها | طبل بی برنامگی زیرپای تولید

ساری- نرخ مرغ همچنان در کفه بی برنامگی است و جوجه‌های یک روزه نیز برایش شاخ و شانه می‌کشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: دیگر جوجه‌ها را آخر پاییز نمی‌شمارند بلکه هر روز قیمت جوجه‌های یک روزه بالا و بالاتر می‌رود و این روزها ۲.۵ برابر نرخ مصوب است.

با آنکه قیمت جوجه یک روزه چهار هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده اما چندان به ارز دولتی و نیمایی پایبند نیست و قیمت جوجه در بازار مازندران تا ۱۰ هزار تومان نیز رسیده است.

جوجه‌های گران و نهاده‌ها گران‌تر و در این وانفسای گرانی و تورم، مرغدار و تولیدکننده باید با نرخ مصوب مرغ را به فروشگاه‌ها عرضه کند و مصرف کننده نیز با قیمت بالاتر از نرخ مصوب آن را تهیه می‌کند.

مرغ همچنان چند نرخی است
نرخ مصوب مرغ در مازندران کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما چندنرخی بودن و بی برنامگی سبب شده تا در فروشگاه‌های بزرگ، قیمت آن به ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و در روستاها تا ۳۹ هزار نفر تومان نیز برسد.

اتحادیه مرغداران عقیده دارد، مرغداران در شرایط کنونی کیلویی هزار تا دو هزار تومان ضرر می‌کنند و فروشگاه‌های مرغ نیز، پای حمل ونقل و ابر و باد و ماه فلک را به میان می‌کشد تا گرانی مرغ را توجیه کند.

محمد قربانی شهروند ساروی با بیان اینکه قیمت مرغ هر روز در نوسان است، افزود: مرغ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومانی در بازار یافت نمی‌شود و یا آن قدر سهمیه ناچیز بوده که صبح اول وقت تمام می‌شود.

 خط نشان جوجه ها برای مرغ ها| طبل بی برنامگی زیرپای تولید

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دست بسیاری از مردم از خرید مرغ نیز کوتاه شده است، بی برنامگی در بازار این کالا را ناشی از ضعف نظارت دانست و گفت: دود ناشی از این بی تدبیری به چشم مردم می‌رود.

مرغ را گران می خریم
فروشنده مرغ نیز دلایل خاص خود را برای عدم عرضه مرغ به قیمت مصوب دارد، اسدی یک فروشنده مرغ در مازندران با بیان اینکه مغازه دار مرغ را کیلویی بیش از ۲۳ هزار تومان از باربرها تهیه می‌کند، افزود: در این صورت مجبوریم ۳۰ درصد سود روی آن بکشیم و به فروش برسانیم.

وی با اظهار اینکه سهمیه مرغ دولتی تخصیص یافته بسیار ناچیز و کم است، افزود: سود اصلی به جیب واسطه‌ها می‌رود درحالی هیچ نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد.

پای صحبت مرغداران و اتحادیه مرغداران که می‌نشیند، عنوان می‌کنند با ضرر هزار تا دو هزار تومانی در حال تولید هستند و از گرانی جوجه‌های یک روزه گلایه دارند.

هزینه‌های تولید مرغ بالاتر از نرخ مصوب است
عطاء الله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید مرغ در استان مازندران بیش از ۱۹ هزار تومان است، اظهار داشت: این هزینه بالاتر از قیمت مصوب است.

وی با اظهار اینکه به رغم افزایش هزینه‌های حمل و نقل و نهاده‌ها، دستمزد کارگری و غیره، مرغداری مجبور است طبق قیمت مصوب مرغ را به فروش برساند، ادامه داد: همچنین قیمت جوجه به ۱۰ هزار تومان رسیده است.

به رغم افزایش هزینه‌های حمل ونقل و نهاده‌ها، دستمزد کارگری و غیره، مرغداری مجبور است طبق قیمت مصوب مرغ را به فروش برساند، همچنین قیمت جوجه به ۱۰ هزار تومان رسیده است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه اگر مرغ به قیمت بالاتر از نرخ مصوب عرضه شود اجازه جوجه ریزی داده نمی‌شود اما شاهد آن هستیم که قیمت جوجه یک روزه به ۱۰ هزار تومان رسیده است، ادامه داد: مرغدار چگونه باید جوجه را با قیمت بالا خریداری کند و آن وقت مرغ با قیمت مصوب عرضه کند.

 خط نشان جوجه ها برای مرغ ها| طبل بی برنامگی زیرپای تولید

حسن زاده یادآور شد: در شرایط کنونی چگونه انتظار داریم که تولید ضربه و آسیب نبیند و باید تدابیر لازم برای حمایت از مرغدار صورت گیرد.

وی یادآور شد: هشت ماه نتوانستیم قیمت جوجه را براساس عرضه و تقاضا تعدیل کنیم و فکر می‌کردیم مرداد ماه قیمت جوجه به روال قبل برگردد اما هنوز قیمت آن بالا است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: براساس تقاضای بازار نباید التهاب قیمت مرغ در بازار داشته باشیم زیرا قیمت تمام شده بالاتر از نرخ مصوب است زیرا امروز هزینه تمام شده بالای ۱۹ هزار تومان است و مرغدار با هزار گرفتاری و با قیمت بالا اقدام به تهیه جوجه می‌کند تا به تولید پایدار کشور آسیب نرسد.

حسن زاده تصریح کرد: حداقل توقع ما از معاونت امور دام این است که جوجه با قیمت مصوب ۴,۲۰۰ تومان را در اختیار مرغدار قرار دهد تا دغدغه خاطر برای تولید نداشته باشد.

گوشت قرمز هم روند صعودی گرفت
مرغ همچنان با قیمتی فراتر از نرخ مصوب به دست مصرف کننده می‌رسد و در این بین بازار گوشت هم التهابی است. طی هفته جاری گوشت گاو در حال پرکشیدن است.

سید کاظم سید اصغری نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت گوشت بره و گوسفند دارای ثبات است، افزود: قیمت گوشت گوسفند بستگی به جوان بودن آن بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و گوشت بره بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است.

وی با عنوان اینکه نرخ گوشت گاو در مرکز استان گران شده است، قیمت فروش هر کیلوگرم گوشت گاو را بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: حذف یارانه از نهاده‌های دامی دلیل گرانی گوشت گاو به شمار می‌رود.

سید اصغری نژاد همچنین خشکسالی مراتع و خروج دام سبک و سنگین را مزید بر علت در گرانی قیمت گوشت دانست و گفت: نرخ گوشت در کشور ابتدا در پایتخت و سپس در شهرستان‌ها و استان‌ها گران می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز در ساری با اظهار اینکه در حال حاضر قیمت گوشت در تهران از ۱۶۰ هزار تومان فراتر رفته است، ادامه داد: در مرکز استان مازندران طی روزهای اخیر قیمت گوشت گوساله و گاو را متعادل نگه داریم.

وی ادامه داد: از آنجایی عرضه و تقاضای دام قیمت‌ها را مشخص می‌کند، نرخ گوشت در کشتارگاه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است.

مرغداران مکلف به عرضه مرغ با قیمت مصوب هستند
پیگیری موضوع از متولیان تنظیم بازار و صمت مازندران نیز همان حرف‌های قبلی را تکرار می‌کند، حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در پیگیری خبرنگار بازار با بیان اینکه مرغ با قیمت مصوب باید عرضه شود، فروشندگان و مرغداران را مکلف به رعایت این نرخ دانست و گفت: با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمارها مشکلی از نظر تولید در استان وجود ندارد، گفت: ۶۰ درصد مرغ استان روانه بازار تهران می‌شود و با این حال توزیع و نظارت نیز در داخل صورت می‌گیرد.

بیش از دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری در استان وجود دارد که هر دوره ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می‌شود و نوسانات قیمت مرغ طی یکسال اخیر بر مشکلات مصرف کنندگان افزوده است.

کد خبر: ۱۰۴٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha