۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کاهش مصرف آب تهرانیها در گرمترین ماه سال| تداوم مدیریت مصرف در ماه‌های سرد ضروری است!
گفتگوی خبرنگار بازار با مدیر عامل آبفای تهران

کاهش مصرف آب تهرانیها در گرمترین ماه سال| تداوم مدیریت مصرف در ماه‌های سرد ضروری است!

بختیاری، مدیرعامل آبفای تهران که معتقد است مدیریت مصرف در ماه های سرد سال هم باید ادامه پیدا کند، می گوید: برای اولین بار مصرف آب در تیر و مرداد نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ الی ۴ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ژوییه ۲۰۲۱ گرمترین ماه ثبت شده روی کره زمین نام گرفته است. البته این گرمای بی سابقه محدود به چند کشور خاص نبوده و گزارش های منتشر شده از افزایش ۳ درجه ای متوسط دما در کشور خبر می دهد. با وجود گرمای شدید تابستان امسال اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می گوید که پایتخت نشین در تیر و مرداد امسال آب کمتری مصرف کرده اند این در حالی است که معمولا افزایش هر یک درجه دمای هوا، ۶۰ تا ۷۰ میلیون لیتر میزان مصرف آب شرب را در تهران بالا می‌برد.

محمدرضا بختیاری در این‌باره به خبرگزاری بازار گفت: شرایط امسال خیلی بحرانی بود. بارندگی ها در تهران حدود ۳۵ درصد کاهش داشته و مخازن سدها با کسری ۳۸۰ میلیون مترمکعبی مواجه بودند. ضمن اینکه متوسط دمای استان رشد حدود ۳ درجه ای  را تجربه می کرد. با این وجود به مدد همکاری مردم توانستیم بدون یک ساعت قطعی آب در شهر تهران از این وضعیت عبور کنیم. حتی سناریوهای کاهش فشار را هم در استان اعمال نکردیم.

برای اولین بار در تاریخ کشور، مصرف آب مشترکان تهرانی در تیرو مرداد نسبت به سال گذشته ۳ الی ۴ درصد  کمتر بوده است

 آنگونه که این مقام مسول در شرکت آبفای تهران می گوید : برای اولین بار در تاریخ کشور، مصرف آب مشترکان تهرانی در تیرو مرداد نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. حال آنکه معمولا به دلیل رشد جمعیت معمولا شاهد افزایش مصرف در بین مشترکان هستیم.

او ادامه داد : کاهش مصرف آب نشان دهنده سطح بالای همکاری مردم برای گذر از بحران کم آبی بود که تمام کشور به خصوص تهران با آن مواجه بوده، است.

کاهش مصرف آب تهرانی ها در گرمترین ماه سال| ۲ برابر حد مجاز از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده می کنیم
ژوییه سال ۲۰۲۱ گرمترین ماه ثبت شده روی کره زمین ‌

مدیرعامل آبفای تهران همچنین میزان مصرف آب در روز گذشته را ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: مصرف تهرانی در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب کاهش یافته است.

به گفته بختیاری میزان مصرف در هر سال آبی به دلیل رشد جمعیت حدود ۲.۵ درصد بیشتر می شود و تقریبا این حد از رشد مصرف طبیعی است. اما امسال با وجود رشد مشترکین مصرف آب در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تنها یک درصد بیشتر شده است.

بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی سال آبی آینده در بهترین حالت سال نرمالی خواهد بود و خبری از تر سالی نیست. اما ما  معمولا بر اساس بدترین سناریوهای احتمالی برنامه ریزی می کنیم تا اگر در پاییز و زمستان بارندگی نداشتیم، غافلگیر نشویم

او همچنین در پاسخ به این سوال که با کاهش دما و شروع فصل پاییز نگرانی ها درباره تامین آب تهران کمتر می شود، گفت : بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی سال آبی آینده در بهترین حالت سال نرمالی خواهد بود و خبری از تر سالی نیست. اما ما در شرکت آب و فاضلاب معمولا بر اساس بدترین سناریوهای احتمالی برنامه ریزی می کنیم تا اگر در پاییز و زمستان بارندگی نداشتیم، غافلگیر نشویم و در یک حد معقولی ذخایرمان را حفظ کرده باشیم.

 بختیاری همچنین در پاسخ به این سوال که چه زمانی می توان گفت که وضعیت منابع آبی تهران در حالت قرمز قرار گرفته است، گفت: زمانی وضعیت قرمز است که نتوانیم آب مطمئنی را در استان تامین کنیم و ناچار به جیره بندی یا قطعی آب شویم. اگر چنین حالتی را در تهران به وجود آید با هیچ کس شوخی نداریم و به طور قطع از اختیارتمان برای خورد با پرمصرف ها اقدام می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران همچنین تاکید می کند وضعیت ذخایر آبی استان خوب نبوده و نیازمند همکاری بیشتر مردم هستیم. به عنوان مثال ذخایر سد ماملو مدت مشابه پارسال حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده اما این ذخایر امسال ۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است. سد لار هم وضعیت خوبی ندارد.  

بختیاری با اشاره به بیلان منفی  ۱۵۰ میلیون متر مکعب تهران، گفت: ما هر سال ۱۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر از ورودی ذخایر زیر زمینی، آب برداشت می‌کنیم و حدود ۸۵ درصد یعنی دو برابر حد مجاز از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده می کنیم.

او همچنین ادامه داد: اینکه گفته می شود مشترکان صرفه جویی کنند بدین معنا نیست که نیازهای ضروری و مسائل بهداشتی در شرایط کرونا انجام نشود و به همین خاطر است که علی رغم فشار بسیار زیاد بر بدنه شرکت آب و فاضلاب تهران تاکنون حتی یک لحظه نیز قطع آب نداشتیم. در این میان نیز تقاضا داریم مشترکان نیز در مصارف غیرضروری صرفه جویی داشته باشند.

کد خبر: ۱۰۳٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha