۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
سیگنال ۲۰ میلیون تومانی خرید سهم توسط سهامداران عمده؛ به راحتی نمادها را صف خرید و فروش می‌کنند
بازار بررسی می‌کند؛

سیگنال ۲۰ میلیون تومانی خرید سهم توسط سهامداران عمده؛ به راحتی نمادها را صف خرید و فروش می‌کنند

فروش سیگنال ۲۰ میلیون تومانی در حالی در شبکه‌های اجتماعی رواج دارد که کارشناسان تعدادی از این کانال‌ها را زیر مجموعه سهامداران عمده برای نوسانگیری می‌دانند.

بازار؛ گروه بورس: تعدادی از افرادی که خود را با عنوان مشاوره سرمایه‌گذاری بورسی در شبکه‌های اجتماعی معرفی کردند، برای هر ساعت مشاوره یا سیگنال دهی نرخ‌های متفاوتی می‌دادند.  از مشاوره رایگان در جلسه اول گرفته تا دادن سیگنال ۲۰ میلیون تومانی از جمله اعداد و ارقامی بود که این افراد عنوان کردند.

تعدادی از سهامداران عمده، کدهای زیادی در اختیار دارند و هر بار بخواهند می‌توانند به راحتی با کدهایی که در اختیار دارند قیمت سهم را بالا و پایین ببرند

شاخص کل بورس تهران در طی یک سال گذشته بعد از رشد شارپی در چهار ماه ابتدای سال ۹۹، در حال ریزش بود و ادامه دار بودن این ریزش سبب شده بود که بسیاری از سهامداران خرد چندان تمایلی به معامله‌گری در بورس نداشته باشند، در همان زمان بیشتر تبلیغات که در خصوص سرمایه‌گذاری و سیگنال‌دهی مربوط به بازار رمز ارزها بود.

مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی که مشاور سرمایه‌گذاری و سیگنال‌دهی داشتند، معتقد بودند، سهمی که به عنوان سیگنال معرفی کردند بازده بین ۲۰ تا ۵۰ درصد در یک بازه زمانی کوتاه مدت دارد. برخی از آن‌ها که مدعی تسلط بر تحلیل تکنیکال هستند، متقاضی خرید سینگال را متقاعد می‌کنند که این سهم در آینده نزدیک رشد قابل توجهی پیدا می‌کند و با نشان دادند آمار و اعداد سعی دارند که سیگنال خود را پر قدرت بدانند.

تعدادی دیگر هم داشتن رانت اطلاعاتی از خود شرکت یا افراد با نفوذ را محور تبلیغ خود قرار می‌دادند و با نشان دادن چند سند سعی دارند که وجود رانت اطلاعاتی را مستند معرفی کنند.

سازمان بورس پیشتر فعالیت این کانال‌ها را غیر قانونی عنوان کرده بود و از کسانی که به دنبال فعالیت مشاوره‌ای و اطلاع رسانی در این فضا هستند، خواسته که مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کنند.

گردابی که کنال‌های تلگرامی برای سهامداران ایجاد کردند
برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که تعداد زیادی از کنال‌های تلگرامی و صفحه‌های تبلیغی اینستاگرامی، فعالیت هماهنگ شده‌ای برای بالا بردن قیمت یک سهم و نوسانگیری از سهم دارند. آن‌ها صحبت‌های خود را مستند به معاملات نمادها در تابلوی بورس داده و باور دارند که سیگنال‌هایی که تعدادی از کنال‌های به مخاطبان خود می‌دهند، چندان از نظر بنیادی و قیمت با واقعیت سهم نمی‌خواند که در همین رابطه دکتر آقا بزرگی  مدیر عامل شرکت سبدگردان کارآمد در گفتگوی که با بازار  چنین فضایی و دلایلی که برای رشد سهم توسط برخی از افراد عنوان می‌شود را دامن زدن به شایعات برای نوسان گیری می‌داند. او می‌گوید: عده‌ای در حال تفسیر تاثیر گذاری تغییر دولت بر بازار سرمایه هستند، در حقیقت به نظر بنده بیان این صحبت‌ها به منظور دامن زدن به شایعات برای نوسان گیری، محتمل‌تر است تا واقعیت.

همچنین مهرآور رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در همین رابطه به بازار، می‌گوید: متاسفانه به دلیل نبود مراجع رسمی که بتواند تحلیل درست به سهامداران بدهد، بسیاری از افراد در این گرداب افتادند و بر اساس شایعه سهم را خریداری کردند.

اینکه برخی از محتوهای تولید شده در مورد برخی از سهم‌ها و تشویق مخاطبان به خرید و فروش آن‌ها، تعدادی از کارشناسان آن را یک نوع شیوه برای بالا بردن قیمت سهم و هماهنگ شده با برخی از سهامداران عمده می‌دانند.

مشخص شدن کابینه دولت، تاکید رئیس جمهور به بهبود روابط با روسیه و چین، شناسایی سود برای سهامداران عمده و همچنین رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و همچنین رشد قیمت ارز از جمله دلایلی است که نوید رشد بازار سرمایه در هفته‌های پیش رو می دهد

مراقب سهامداران عمده در این روزها باشید
در همین رابطه حسین صیامی کارشناس بازار سرمایه به بازار گفت: تعدادی از سهامداران عمده سهم‌های، کدهای حقیقی زیادی در اختیار دارند و هر بار بخواهند می‌توانند به راحتی با کدهای که در اختیار دارند قیمت سهم را بالا و پایین ببرند.

او برخی از کانال‌های سیگنال دهی در فضای مجازی را مربوط به همین سهامداران عمده می‌داند و با این تحلیل که در زمانی که بازار روند منفی دارد و سهم‌های بنیادی و بزرگ منفی هستند برخی از سهم‌ها که «پی به ای» بالایی دارند صف خرید هستند و بررسی کدهای معاملاتی آن‌ها نشان می‌دهد که یک هماهنگی بین خرید و فروش وجود دارد.

صیامی شناسایی این کدها را سخت می‌داند و معتقد است که سازمان بورس به جای بستن نماد به خاطر برخی از ابهامات در معاملات باید این کدها را شناسایی و ابطال کند.

این کارشناس گفت: وظیفه سازمان بورس بستن و پیگیری چنین کانال‌های تلگرامی نیست بنابراین نمی‌توان سازمان بورس را مقصر چنین اوضاعی در فضای مجازی بدانیم. سازمان بورس می‌تواند با دادن مجوز به برخی از منتشر کنندگان محتوا در خصوص بورس، یک مرجعیت رسمی به این افراد بدهد.

پیش بینی بازار با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی مثل کسری بودجه و افزایش نرخ دلار مثبت است اما اینکه بازیگردان‌های بزرگ چه تصمیمی دارند در پیش بینی کوتاه مدت مهمتر از شاخص‌های کلان اقتصادی است

 در  تماسی که با برخی از افرادی که خود را به عنوان مشاور سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی معرفی کردند، انجام شد، قیمت چند سیگنال خرید و یا مشاوره بین ۵ الی ۲۰ میلیون تومان بود. تعدادی از آن‌ها هم هیچ گونه تضمینی برای سیگنالی که داده نداشتند و تنها با چند داده آماری سود سهام را تضمین شده معرفی می‌کردند که صیامی در خصوص این افراد گفت: بنده با برخی از آن‌ها صحبت کردم و متوجه شدم که نه تنها تحصیلات مربوطه به بازار سرمایه را ندارند بلکه با اصطلاحات فنی بازار هم آشنا نیستند.

او از سهامداران خواست که برای مشاوره از مراکزی که دارای مجوز رسمی از سوی سازمان بورس هستند استفاده کنند و اگر به دنبال سود بیشتری هستند حتما آموزش لازم را ببینند.

صیامی سهم‌های کوچک را بیشتر درگیر فضاسازی مجازی عنوان کرد و رشد برخی از آن‌ها را بی منطق و تنها به خاطر بورس بازی و بازی با سهم توسط کدهای تعریف شده می‌داند.

تحلیل این کارشناس از روند بازار سرمایه بعد از تعطیلات یک هفته‌ای به خاطر شیوع ویروس کرونا، صعودی هست و می‌گوید: مشخص شدن کابینه دولت، تاکید رئیس جمهور به بهبود روابط با روسیه و چین، شناسایی سود برای سهامداران عمده و همچنین رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و همچنین رشد قیمت ارز از جمله دلایلی است که نوید رشد بازار سرمایه در هفته‌های پیش رو است.

او اضافه کرد: پیش بینی بازار با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی مثل کسری بودجه و افزایش نرخ دلار مثبت است اما اینکه بازیگردان‌های بزرگ چه تصمیمی دارند در پیش بینی کوتاه مدت مهمتر از شاخص‌های کلان اقتصادی است.

تحلیل این کارشناس از آینده بورس این است؛ با توجه به اینکه بخشی از شرکت‌های داخل بازار با دولت ارتباط دارند و برخی دیگر هم به نهادهای حاکمیتی ارتباط دارند که با دولت جدید رابطه نزدیکی دارند و جدا از پارامترهای اقتصاد کلان و حمایت دولت از بازار سرمایه، این شرکت‌ها با دولت هماهنگ هستند و در نتیجه می‌توان امیدوار بود که بازار شرایط بهتری را کسب کند.  

کد خبر: ۱۰۳٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha