۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
ترامپ ۲۶ هزار مگاوات طرح نیروگاهی را متوقف کرد| ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه میراث روحانی برای رییسی
مدیرعامل شرکت برق حرارتی در گفتگو با «بازار»:

ترامپ ۲۶ هزار مگاوات طرح نیروگاهی را متوقف کرد| ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه میراث روحانی برای رییسی

طرزطلب مدیرعامل برق حرارتی با بیان اینکه دولت دوازدهم بیش از منابعی که در اختیار داشت، نیروگاه ساخت، گفت: ۱۶هزارو۳۰۰ مگاوات نیروگاه میراث روحانی برای رییسی است که در سال های بعد به بهره برداری می رسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کسری صنعت برق به ۱۱ هزار مگاوات رسیده و دولت سیزدهم وزارت نیرو را در یک شرایط بحرانی تحویل می گیرد. حالا دیگر هر اتفاق ساده ای می تواند دلیل تازه ای باشد برای افزایش مصرف و احتمال وقوع خاموشی. یک بار صحبت از گرمای زودرس هوا و رشد ۱۵۰۰ مگاواتی مصرف به ازای هر درجه رشد دما است. یک بار هم پای خشکسالی و نبود ظرفیت نیروگاه برقآبی وسط کشیده می شود. در این میان مزارع استخراج رمز ارز هم نقل محافل بوده و کمتر مسئولی است که در توجیه بی برنامگی برای خاموشی ها از استخراج بیت کوین و مصرف بالای برق ماینرها سخن نگوید.

در اینباره سخنگوی صنعت برق در تازه ترین ادعای خود از سر گیری فعالیت ادارات بر اساس ساعت های قبلی را بهانه کرده است . مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق می گوید : با بازگشت ساعت کاری ادارات از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ از اول شهریور ماه شاهد افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاواتی  مصرف برق خواهیم بود.  

کارشناسان و فعالین صنعت برق که به نوعی سیاست های اشتباه اردکانیان را دلیل اصلی بحران امروز برق می داند و معتقدند که نگاه اشتباه وزیر نیرو در برابر ساخت نیروگاه  ومشارکت بخش خصوصی در توسعه این صنعت و صادرات موجب خاموشی صنعت برق در ایران شده است

اما کارشناسان و فعالین این صنعت که به نوعی سیاست های اشتباه اردکانیان را دلیل اصلی بحران امروز برق می داند و معتقدند که نگاه اشتباه وزیر نیرو در برابر ساخت نیروگاه  ومشارکت بخش خصوصی در توسعه این صنعت و صادرات موجب خاموشی صنعت برق در ایران شده است. محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی خیلی اما انتقادهای وارد شده به عملکرد دولت حسن روحانی در زمینه ساخت نیروگاه را قبول ندارد و کمبود درآمدهای نفتی و تحریم های ترامپ علیه ایران و البته عملکرد ضعیف دولت های قبلی را ریشه اصلی بحران صنعت برق می داند.

او که خود از مدیران دولت احمدی نژاد هم بوده به عملکرد ضعیف دولت های نهم و دهم اشاره کرده و در ادامه به خبرگزاری «بازار» می گوید: میراث دولت احمدی نژاد برای روحانی تنها ۴۵۰۰ مگاوت ظرفیت نیروگاهی بود. حال آنکه در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه احداث شده که در سال های آینده به بهره برداری می رسد.  

میراث دولت احمدی نژاد برای روحانی تنها ۴۵۰۰ مگاوت ظرفیت نیروگاهی بود. حال آنکه در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه احداث شده که در سال های آینده به بهره برداری می رسد

بیش از منابعمان نیروگاه ساختیم 
او می گوید: از ۳۱ هزار ظرفیت نیروگاهی که در دولت احمدی نژاد ه بهره برداری رسید حدود ۱۱ هزارتای آن برقآبی بود. این آمارها به خوبی نشان می دهد که یک سوم از نیروگاه هایی که در دولت نهم و دهم به بهره برداری رسید از جنس نیروگاه های برقآبی بوده، حال آنکه به دلیل خشکسالی های شدید عملا ساخت و بهره برداری از نیروگاه هایی از این جنس توجیه و کارایی خود را از دست دادند.  

او همچنین با اشاره به این نکته که ساخت و بهره برداری از نیروگاه های برقآبی بین ۸ تا ۹ سال زمان می برد،  ادامه داد: بسیاری از نیروگاه هایی که در دولت آقای احمدی نژاد به بهره برداری رسید، نیروگاه هایی بودند که در دولت آقای رفسنجانی ایجاد شده بودند.  

طرز طلب ادامه داد : اما میراث دولت قبل برای دولت تدبیر و امید تنها ۴۵۰۰ مگاوات بود. حال آنکه هم اکنون حدود ۱۶ هزار و ۳۵۱ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حال احداث است که در سال های آینده به بهره برداری خواهد رسید.  

به گفته او، با بیش از ۷ میلیارد یورو سرمایه گذاری حدود ۲۰ هزار و ۲۷ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است این در حالی است که درآمد نفتی کشور در این مدت تقریبا نصف دولت نهم و دهم و حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بوده است.

دلیل نساختن نیروگاه را از سازمان برنامه و بودجه بپرسید 
مدیرعامل شرکت برق حرارتی که معتقد است دولت یازدهم و دوازدهم حتی بیش از سرمایه که در اختیار داشته اند، نیروگاه ساخته اند، ادامه داد :مشکل اصلی که امروز کسی به آن اشاره نمی کند، مشکل کمبود منابع در این صنعت است. در سال های گذشته منابعی را در اختیار ما قرار ندادند که بتوانیم با تکیه بر آن نیروگاه احداث  کنیم. باید علت این مساله را از سازمان برنامه و بودجه و دولت پرسید که چرا منابع را در اختیار ما قرار ندادند البته دلایلی برای این مساله وجود دارد از طرف دیگر بخشی از این مسائل به تحریم‌ها باز می‌گردد چرا که برای تامین منابع خارجی با مشکلاتی مواجه شدیم.

با تحریم های ترامپ حدود ۲۶ هزار مگاوات طرح نیروگاهی در کشور متوقف شد. البته از این مقدار  اجرای ۸ هزار و ۱۶۰ مگاوات با استفاده از توان داخلی مجددا در دستور کار قرار گرفت

او همچنین با اشاره به تاثیر تحریم ها بر روند سرمایه گذاری در این حوزه گفت: با تحریم های ترامپ حدود ۲۶ هزار مگاوات طرح نیروگاهی در کشور متوقف شد. البته از این مقدار  اجرای ۸ هزار و ۱۶۰ مگاوات با استفاده از توان داخلی مجددا در دستور کار قرار گرفت.  

این مقام مسئول در صنعت برق مدعی است که هم زمان با افزایش ظرفیت نیروگاه های کشور باید فکری هم به حال مدیریت مصرف کرد. در حال حاضر سرانه مصرف چه در بخش خانگی  چه در صنایع بسیار بالاست اما به دلیل ارزانی برق کسی سراغ افزایش راندمان و بهره وری نمی رود.

طرز طلب مصرف صنایع بزرگ حدود ۱۲ هزار مگاوات  اعلام کرد و گفت : صنایع پرمصرف بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مگاوات مصرف می‌کنند. اما مساله اینجاست که سهم برق از قیمت تمام شده آنها بسیار ناچیز است. 

افزایش تولید در شرایط خشکسالی 
از ابتدای سال تاکنون میزان انرژی نیروگاه‌های حرارتی ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و مسائلی که مطرح می‌شود درباره‌ی کاهش تولید نیروگاه‌های حرارتی و یا به تعویق افتادن تعمیرات نیروگاهی صحت ندارد.

به گفته وی در سال ۱۳۹۷ شرایط خشکسالی مشابه امسال بود با این حال ۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش تولید داشتیم و در سال‌های گذشته نیز اورهال نیروگاه‌های حرارتی از مهرماه آغاز و تا خردادماه سال بعد به طول می‌انجامید.

صرف نظر از گفته های مدیرعامل شرکت برق حرارتی رضا اردکانیان در روزهای نخست فعالیت خود بارها و بارها اعلام کرده بود که زیر بار مافیای نیروگاه سازی نخواهم رفت. او می گفت  اینکه صرفاً نیروگاه بسازیم تا جوابگوی ۲۰۰ ساعت مصرف برق باشیم توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد و مسیر پایداری نیست.

شاید اگر وزیر نیروی دولت دوازدهم چنین دیدگاهی نداشت و متناسب با نیاز کشور نیروگاه ساخته شده بود، هر اتفاقی بهانه ای برای خاموشی نمی شد. خاموشی هایی که نفس بسیاری از صنایع کشور را به شماره انداخته در ماه های گذشته خود به عاملی برای گرانی و افزایش نرخ تورم تبدیل شده است. حالا باید منتظر ماند و دید که دولت سیزدهم سیاست های اشتباه دولت یازدهم و دوازدهم را پایان می دهند یا اینکه بحران برق به این زودی ها قرار نیست که دست از سر اقتصاد ایران بردارد.  

کد خبر: ۱۰۳٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha