۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
نماد شنفت؛ رشد نجومی نفت پارس در فروش محصولات در ۴ ماه ابتدای سال
بازار بررسی می‌کند؛

نماد شنفت؛ رشد نجومی نفت پارس در فروش محصولات در ۴ ماه ابتدای سال

شرکت نفت پارس، از ابتدای سال تقریبا روند یکسانی در فروش داشته و توانسته در طول این چهار ماه نزدیک به ۲هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ برابر رشد کرده است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت نفت پارس بر اساس گزارش فعالیت ماهانه خود در تیر ماه توانسته از محل فروش داخلی و خارجی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشتند که نسبت به خرداد ماه حدود حدود ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

درآمد شرکت نفت پارس حاصل فروش ۱۰ محصول در داخل(روغن پایه، اکسترکت، اسلاک وکس، پارافین، گریس، روغن موتور دیزلی، روغن موتور بنزینی، روغن های صنعتی، روغن دنده، ضد یخ)  و صادرات ۸ محصول(روغن پایه، اکسترکت، اسلاک وکس، پارافین، روغن موتور دیزلی، روغن موتور بنزینی، گریس، روغن های صنعتی) در گزارش فعالیت تیر ماه آن بیان شده است.

تقریبا درآمد کسب شده حاصل از فروش داخل و خارج این شرکت در ماه‌های سال چندان تفاوتی با هم نداشتند و تمامی آن‌ها به غیر از خرداد ماه تقریبا ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است

بر اساس همین گزارش این شرکت در مجموع در تیر ماه ۱۰ میلیون (این عدد مجموع فروش تمامی محصولات است که واحد برخی لیتر و برخی کیلوگرم است) فروش داخلی داشتند که مبلغ فروش این میزان از فروش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان شده است که بیشترین فروش مربوط روغن موتور دیزلی با ۳ میلیون لیتر می‌باشد. نرخ فروش هر لیتر روغن موتور دیزلی برای تیر ماه ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که همین محصول را در خرداد ۱۹ هزار تومان و در اردیبهشت ماه ۱۸ هزار ۹۰۰ تومان به فروش رسانده که همزمان با رشد میزان فروش نرخ فروش هم افزایش داده است این یعنی که تقاضا در طول هر ماه افزایش داشته است.

در بخش صادراتی میزان فروش محصولات این شرکت روی هم به حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار (لیتر و کیلو گرم)  که نسبت به خرداد ماه با کاهش چشمگری مواجه شده است.   این شرکت این میزان صادرات مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان کسب کرده است که جمعا با فروش داخل به ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. بیشترین محصول صادراتی شرکت نفت پارس مربوط به روغن پایه و اکسترکت که هر حدود ۶ میلیون کیلوگرم بودند می‌شود که در طول تیر ماه نرخ فروش هر دو این محصول را نزدیک ۱۰ درصد افزایش داده است.

این شرکت در برخی از محصولات در تیر ماه با کاهش نرخ فروش و همچنین میزان فروش مواجه بوده است که می‌توان به روغن پایه اشاره کرد، اما در برخی دیگر تنها نرخ فروش آن محصول بدون افزایش میزن فروش بالا رفته است که می‌توان محصول اسلاک وکس را مثال زد.

نرخ صادرات کمتر از فروش داخل
بررسی میزان تولید برخی از محصولات در تیر ماه نشان می‌دهد که شرکت نفت پارس، بخش زیادی از محصولات تولید شده خود را صادر می‌کنند.   با توجه به اینکه نرخ فروش صادرات محصول با نرخ فروش داخلی چندان تفاوتی قیمتی ندارد و حتی در برخی از محصولات پایین‌تر از نرخ داخلی است، می‌توان پی برد که تقاضای صادرات از تقاضای داخل بالاتر است. به عنوان مثال از ۱۰ میلیون کیلوگرم تولید "اکسترکت" در تیر ماه ۲۲ هزار آن را با نرخ ۸ هزار ۱۰۰ تومان در داخل فروخته و خدود ۶ میلیون کیلوگرم آن را با نرخ ۷هزار ۶۰۰ تومان صادر کرده است.

خرداد ماه تکرار نشده برای نفت پارس
اعداد و ارقامی که در گزارش فعالیت خرداد ماه نفت پارس وجود دارد، رشد قابل توجهی را در فروش محصولات و همچنین درآمد شرکت نشان می‌دهد. در مجموع در خرداد ماه ۱۴ میلیون (کیلو گرم و لیتر) فروش داخلی داشته که توانسته برای فروش این میزان از محصولات حدود ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند. بیشترین محصولی که این شرکت در خرداد ماه سال جاری توانسته بفروشد، نزدیک به ۱۲ میلیون کیلوگرم اکسترکت با نرخ فروش ۴هزار و ۵۰۰ تومان بوده، این در حالی است که در تیر ماه تنها ۲۲ هزار کیلو گرم از این محصول را با نرخ ۸هزار ۱۰۰ تومان به فروش رسانده است.

در خرداد ماه صادرات محصولات این شرکت در مجموع به ۳۱ میلیون (کیلو گرم و لیتر) رسید که شرکت از فروش آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که در نهایت می‌توان گفت شرکت نفت پارس در خرداد ماه با فروش ۴۶ میلیون (کیلوگرم و لیتر) محصول ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

میزان تولید کل محصولات این شرکت در خرداد ماه حدود ۳۵ میلیون(کیلو گرم و لیتر) بوده که با توجه به فروش ۴۶ میلیونی از میزان محصول می‌توان گفت که حدود ۱۱ میلیون (کیلو گرم و لیتر) از محصولات انبار بوده است، این در صورتی است که در تیر ماه نفت پارس حدود ۳۰ میلیون (کیلوگرم و لیتر) محصول تولید کرده که ۲۴ میلیون از آن را به فروش رسانده است.

گزارش فعالیت ماهانه این شرکت برای اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که از ۸ میلیون (کیلو گرم و لیتر) فروش محصول در داخل، حدود ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است و از صادرات نزدیک به ۱۴ میلیون محصول خود ۲۳۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. تفت پارس در اردیبهشت ماه حدود ۳۱ میلیون (کیلو گرم و لیتر) محصول تولید کرده که از این میزان ۲۱ میلیون از آن را فروخته است.

بهار پر از شکوفه 
در فرودین ماه وضعیت تولید و فروش محصول در همان ماه قابل توجه است چرا که تقریبا میزان تولید با میزان فروش برابر است. این شرکت در اولین ماه بهار سال جاری حدود ۶ میلیون ۷۰۰ هزار (کیلو گرم و لیتر) محصول با مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان فروخته است و حدود ۲۳ میلیون واحد از محصولات تولیدی خود را با مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان فروخته است.

البته در اعداد مطرح شده برای میزان تولید، تولید کل محصولات عنوان شده در حالی که برخی از این محصولات فروش خارجی ندارد.

تقریبا درآمد کسب شده حاصل از فروش داخل و خارج این شرکت در ماه‌های سال چندان تفاوتی با هم نداشتند و تمامی آن‌ها به غیر از خرداد ماه تقریبا ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین میانگین فروش بهار با حدود ۵۰۰ میلیارد تومان با تیر ماه چندان فاصله‌ای ندارد و نشان می‌دهد که شرکت در یک مسیر تعادلی و غیر نوسانی در حال حرکت است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت شرکت دارای کمترین ریسک و از یک بازده مناسبی برخوردار است.

شرکت نفت پارس از ابتدای سال مالی تا پایان تیر ماه با توجه به میزان بالای فروش خود توانسته نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که این عدد برای نسبت به مشابه سال ۹۹ تنها ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

شرکت نفت پارس با نماد شنفت با میانگین حجم ماهانه حدود ۱ میلیون واحد، سهام شناور ۱۰ درصد، نسبت پی به ای ۱۳.۲۶ و آخرین قیمت معامله شده ۵۹.۹۷۰ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است.

کد خبر: ۱۰۳٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha