۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
پرداخت خلافی خودرو و قبض جریمه در ۱۴۰۰

پرداخت خلافی خودرو و قبض جریمه در ۱۴۰۰

حتی اگر راننده خاطی‌ای نباشید و عادت به قانون‌شکنی نداشته باشید، بازهم در موقع فروختن خودرو حتماً سروکارتان به پرداخت خلافی خودرو خواهد افتاد.

بازار; گروه بانک و بیمه: حتی اگر راننده خاطی‌ای نباشید و عادت به قانون‌شکنی نداشته باشید، بازهم در موقع فروختن خودرو حتماً سروکارتان به پرداخت خلافی خودرو خواهد افتاد. به لحاظ قانونی پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک، باید جریمه خودرویتان را پرداخت کنید و رسید تسویه و پرداخت جریمه خودرو را با خود به همراه داشته باشید.

از آنجایی‌که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه سا کنین کلان شهرها، وقت است، تصمیم گرفتیم در این مقاله تمامی روش‌های پرداخت قبض جریمه را به شما معرفی کنیم تا زمانی که نیاز به پرداخت فوری خلافی خودرو داشتید بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، جریمه‌های راهنمایی و رانندگی خود را پرداخت کنید. دقت داشته باشید برای حفظ سلامتی شما در زمان پاندمی کرونا پیشنهاد همراه مکانیک استفاده از روش‌های پرداخت آنلاین جریمه خودرو به‌جای روش‌های حضوری است.

روش‌های پرداخت خلافی خودرو

حالا که به اهمیت موضوع پرداخت جریمه خودرو پی بردید، وقت آن رسیده است که با روش‌های مختلف پرداخت قبض جریمه هم آشنا شوید. روش‌های پرداخت خلافی خودرو راهور به دو دسته حضوری و غیرحضوری تقسیم می‌شود، اما پیش از پرداخت قبض جریمه ابتدا باید از میزان آن مطلع شوید.

مراحل پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت راهور ۱۲۰

سایت پلیس راهور ناجا اولین مرجع رسمی استعلام و پرداخت قبض جریمه به حساب می‌آید. در ادامه مراحل مختلف برای استعلام و پرداخت خلافی از طریق این سایت را با هم می‌بینیم:

  • به بخش استعلام میزان تخلفات رانندگی بروید.
  • در سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (سخا) ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام در سایت با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن، پیامک فعال‌سازی را دریافت می‌کنید و می‌توانید به سامانه وارد شوید.
  • پس از ورود در بخش استعلام تخلفات خودرو باید شماره بارکد کارت خودرویتان را مانند تصویر نمونه وارد کنید تا لیست خلافی خودرو برای شما نمایش داده شود.
  • در صفحه باز شده قادر خواهید بود تا استعلام تخلفات خودرو خود را با جزئیاتی مانند محل تخلف، نوع تخلف، میزان جریمه، شناسه قبض و شناسه پرداخت قبض جریمه مشاهده کنید.

پرداخت خلافی خودرو و قبض جریمه در ۱۴۰۰

 جزئیات جریمه خودرو

  • با انتخاب دکمه افزودن به لیست پرداخت می‌توانید هر تعداد از جریمه‌ها که قصد پرداخت آن را دارید را انتخاب کرده و نسبت به پرداخت خلافی خودرویتان از طریق درگاه بانکی اقدام کنید. همچنین می‌توانید شناسه قبض و شناسه پرداخت خلافی خودرو را یادداشت کرده و از سایر روش‌های پرداخت قبوض نسبت به تسویه و پرداخت آن اقدام کنید.

این سایت امکان استعلام ریز خلافی خودرو را برای رانندگان فراهم کرده است و مجبور نیستید که حتماً تمامی مبلغ جریمه خود را یکباره پرداخت کنید. تنها مشکل سایت راهور این است که به‌روزرسانی اطلاعات خلافی در آن به‌صورت هفتگی صورت می‌گیرد و همچنین درصورتی‌که از همین سامانه اقدام به پرداخت جریمه خودرویتان کنید، اطلاعات پرداخت شما بعد از ۷۲ ساعت یا تأخیری بیشتر در سیستم ثبت می‌شود.

پرداخت جریمه خودرو از طریق موبایل

مانند بسیاری از قبوض خدماتی دیگر پرداخت خلافی خودرو نیز از طریق اپلیکیشن‌های مختلف امکان‌پذیر است. اپلیکیشن‌هایی زیادی وجود دارد که علاوه بر قابلیت پرداخت جریمه خودرو، خدمات استعلام ریز خلافی را نیز ارائه می‌دهند.

پرداخت خلافی از طریق کد ussd

برخی از این اپلیکیشن‌ها قابلیت دسترسی به خدمات از طریق کدهای ussd را هم برای مالکان خودرو فراهم کرده‌اند که با وارد نمودن شناسه قبض و شناسه پرداخت خلافی خودرو می‌توانید نسبت به پرداخت قبض جریمه اقدام کنید. در حال حاضر این کد ussd قابل استفاده نیست و ممکن است در آینده مجددا راه بیفتد.

پرداخت جریمه رانندگی از طریق پیامک

علاوه بر این برنامه‌ها سامانه پیامکی به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ نیز خدمات استعلام مبالغ خلافی خودرو را به‌وسیله شماره VIN خودرو ارائه می‌دهد. (شماره VIN خودرو همان شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودرو است که با حروف IR شروع می‌شود). ترتیب وارد کردن اطلاعات برای دریافت استعلام خلافی از طریق پیامک به‌صورت زیر است:

ارسال شماره VIN خودرو + ستاره * به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ یا ارسال شماره ۸ رقمی بارکد خودرو + مربع # و سپس ستاره * به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

البته در حال حاضر این روش غیرفعال است.

پرداخت قبض جریمه از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰

سریع‌ترین راه پرداخت خلافی خودرو مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ است. ازآنجایی‌که سایر روش‌ها ممکن است با تأخیر در سیستم ثبت شود و گاهی در مواقعی مانند فروش خودرو لازم است تا سریعاً برای پرداخت جریمه خودرو اقدام کنید، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ مطمئن‌ترین راه است. در این مراکز پس از پرداخت قبض جریمه خود می‌توانید تائیدیه مهرشده نیز دریافت کنید که برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک یکی از مدارک لازم و ضروری تلقی می‌شود.

بهترین و سریع‌ترین راه پرداخت خلافی خودرو

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، پرداخت خلافی خودرو یکی از موضوعات مهم برای دارندگان خودروها است. اطلاع از روش‌های پرداخت خلافی ماشین به شما کمک می‌کند که هر زمان که لازم بود از مقدار جریمه خودروتان مطلع شوید. ازآنجایی‌که میزان برخی از جریمه‌ها در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر دو برابر می‌شود، توصیه می‌کنیم هرچند وقت یکبار نسبت به  استعلام و پرداخت جریمه خودرو خود از در دسترس‌ترین روش اقدام کنید.

این موضوع را مدنظر داشته باشید که اگر خلافی شما از مقدار مشخصی بیشتر شود، پلیس راهور دستور توقیف خودروی شما را صادر می‌کند که می‌تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند. پس بهتر است با بررسی‌های دوره‌ای و پرداخت قبض‌های جریمه‌ خودرویتان از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنید.

پرداخت خلافی خودرو و قبض جریمه در ۱۴۰۰

سوالات متداول درباره پرداخت خلافی خودرو و قبض جریمه

در ادامه به چند سوال رایج در این حوزه پاسخ داده‌ایم:

پس از پرداخت آنلاین خلافی خودرو، چقدر طول می‌کشد تا در سایت راهور خلافی کسر شود؟

پس از پرداخت جریمه به‌‍صورت آنلاین، بدهی شما به صورت لحظه‌ای از سایت راهور کسر خواهد شد، اما ثبت این اطلاعات در سایت راهور ۷ تا ۱۴ روز طول می‌کشد و پس از آن جریمه شما از سایت حذف خواهد شد.

پرداخت قبض جریمه تسلیمی خودرو از طریق بانک‌ها چگونه است؟

با داشتن شناسه قبض و قبض جریمه می‌توانید از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا ATM قبض جریمه را پرداخت کنید.

آیا امکان پرداخت اقساطی جریمه خودرو وجود دارد؟

شما با پرداخت آنلاین جریمه خودرو در سایت راهور یا اپلیکیشن‌های موجود می‌توانید تعداد دلخواه از جریمه خودرو را پرداخت کنید.

منبع: مقاله مجله همراه مکانیک (hamrah-mechanic.com/mag) که در ۲۶ مرداد منتشر شده است.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha