۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
۱۰ چالش اقتصادی یزد در دولت سیزدهم
یادداشت وارده؛

۱۰ چالش اقتصادی یزد در دولت سیزدهم

یزد-  وضعیت استان یزد در پنج موضوع نگران کننده‌تر از کشور است. عباس علوی‌راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران این پنج عامل و ۱۰ چالش پیش روی استاندار آینده یزد را تشریح کرده است.

عباس علوی‌راد؛ بازار: در روزهای آینده با انتخاب استاندار یزد و چیدمان مدیران دستگاه های اجرایی، کار دولت سیزدهم در استان یزد آغاز خواهد شد. بدیهی است که خط مشی های کلان کشور در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسط دولت مرکزی ترسیم و بدنه دولت در سطوح استانی آنها را عملیاتی خواهند نمود. با این همه به باور بنده، یزد ۱۴۰۰ به یک بزنگاه تاریخی رسیده که تیم دولت جدید در استان و در رأس آنها استاندار، به طور اجتناب ناپذیر وارد فاز تصمیم گیری‌های سخت خواهند شد.

۵چالش جدی اقتصاد یزد
ناپایداری منابع آب و برق، حدود ۳۰ هزار تحصیل‌کرده دانشگاهی بیکار، افزایش فاصله طبقاتی، مهاجرپذیری بالا و گسترش آلودگی محیط زیست پنج چالش جدی هستند که استان یزد را در سال ۱۴۰۰ در یک بزنگاه تاریخی قرار داده است.

چالش‌های پنجگانه مورد اشاره به شکل مستقیم یا غیرمستقیم ماهیت اقتصادی دارند. ممکن است برداشت شود اینها چالش‌های کل کشور است، لیکن بررسی‌ها نشان می دهد وضعیت استان یزد در بسیاری از این چالش ها نگران‌کننده‌تر است.

حدود ۳۰ هزار تحصیل‌کرده دانشگاهی بیکار، افزایش فاصله طبقاتی، مهاجرپذیری بالا و گسترش آلودگی محیط زیست پنج چالش جدی هستند که استان یزد را در سال ۱۴۰۰ در یک بزنگاه تاریخی قرار داده است

سناریوی اول، گفتار درمانی، ادامه وضع موجود و در عین حال حرکت روی ریل‌های توسعه دهه ۸۰ استان یزد است. اگر چنین باشد، چالش های پنجگانه ماهیت‌های غیراقتصادی جدی پیدا خواهند کرد و کنترل آنها در مراحل بعدی بسیار دشوارتر و پر هزینه‌تر خواهد بود.

اما سناریوی دوم می تواند افزایش کارآیی و اثربخشی ساختارهای فعلی اقتصاد استان، ترمیم خسارت‌های کرونا و در عین حال گذر به سمت وزن دهی بیشتر به فعالیت‌های جدید اقتصادی با در نظر گرفتن مزیت‌های واقعی استان با نگاه آینده پژوهی باشد.

به نظر می‌رسد چالش های پنجگانه مورد اشاره مسئله اساسی تصمیم‌سازان استان در افق پیش رو خواهد بود. از این‌رو، باید در نظر داشت همانطور که امروز تصمیم سازان اقتصادی استان در دهه ۱۳۸۰ نقد می شوند، آیندگان بسیار عمیق‌تر واکنش های تصمیم سازان فعلی به چالش های موجود را نقد خواهند کرد.

۱۰ چالش استاندار آینده یزد
استان یزد در فاز پنجره فرصت جمعیتی قرار گرفته و حدود ۲۵ تا ۳۰ سال از آن باقی مانده است. بدون تردید اگر از فرصت‌های آن استفاده نشود، لازم است برای مقابله با پیامدهای مخرب به شدت هزینه شود. از این‌رو، ۱۰ چالش اساسی که اولین استاندار رئیسی در یزد با آنها مواجه خواهد بود که تامین منابع پایدار آب برای استان در حلقه تنش‌های استانی، منطقه ای و ملی پیرامون محدودیت های منابع آبی از جمله آنها است.

از دیگر چالش ها می توان به پدیده چند سطحی و پیچیده بیکاری و محدودیت های جدی ظرفیت های فعلی استان برای کنترل این پدیده،  گسترش شدید فاصله طبقاتی استان یزد در پنج سال گذشته و لزوم کنترل و کاهش آن و ظهور و بروز پیامدهای مخرب توسعه نامتوازن دهه ۱۳۸۰ در استان مانند آلودگی های محیط زیست، مهاجر پذیری بالا و ورود خرده فرهنگ ها اشاره کرد.

تامین منابع پایدار آب برای استان در حلقه تنش‌های استانی، منطقه ای و ملی پیرامون محدودیت های منابع آبی

همچنین دولت سیزدهم در استان یزد با رشد بسیار نامتوازن جمعیتی طی نیمه اول دهه ۹۰ در میان شهرستان های استان و دشواری های توسعه منطقه ای، ساختار اقتصاد شهری بسیار ضعیف و نبود زیر ساخت های لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت های ثبت جهانی یزد، شکننده بودن برخی مؤلفه های سهولت انجام کسب و کار نظیر دسترسی به برق، به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته استان یزد روبرو است.

و در نهایت مقاومت بدنه سنتی دستگاه های اجرایی در مقابل رسوخ تکنولوژی های نوین در فرآیندها، مقاومت های ریز و درشت در مقابل تغییر وزن پیشران های اقتصادی به لحاظ بخش و فعالیت های اقتصادی در استان یزد و  وجود انبوه طرح های نیمه تمام در سطح استان و مقاومت و محافظه کاری دستگاه های اجرایی برای استفاده از ظرفیت های قانونی ابزارهای نوین تامین مالی از دیگر چالش های این استان است.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha