۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
وزرای سابق صمت عامل گرانی امروز خودرو| بخش خصوصی مقصر نخریدن خودروی لاکچری توسط مردم نیست!
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

وزرای سابق صمت عامل گرانی امروز خودرو| بخش خصوصی مقصر نخریدن خودروی لاکچری توسط مردم نیست!

زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اقدامات وزیر صمت در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ گفت: در این سال‌ها قوانینی وضع شد که وزرای صمت دولت روحانی نتوانستند آن‌ها را اصلاح کنند و صنعت خودرو را نجات دهند.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی موجی از انتقادات در خصوص محصولات جدید چینی معرفی شده توسط برخی از شرکت‌های خودروسازی ایجاد شده است؛ انتقاداتی که به کیفیت و قیمت محصولات برمی‌گردد و برخی معتقدند با بهای پرداختی برای این خودروها بعضا می‌توان در سطح بین المللی محصولات شرکت‌های اروپایی و به نام را خریداری کرد.

بنابراین یا باید قیمت محصولات بخصوص چینی کاهش یابد یا محصولات به روز تری از این شرکت ها وارد شود که با هزینه مورد نظر همخوانی بیشتری داشته باشد، در این راستا فربد زاوه، ‌ کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار توضیح می دهد.

چری، ‌ دانگ فنگ و غیره همگی خودروهای خوبی هستند. با اینکه از برندهای درجه یک با کیفیت تر و گران تر نیستند اما در گروه خودروهای ارزان و بی کیفیت هم نیستند. اما دلیل اینکه خودروهایی صرفا با این کیفیت وارد می شوند این است که چینی ها خودروهای بهتری نمی دهند و بهانه تحریم و غیره را می آورند

* برخی معتقدند محصولات چینی وارد شده به کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، چه نظری در این باره دارید؟
این خودروها بی کیفیت نیستند؛ هرچند از جمله محصولات رده بالا نیستند اما در گروه محصولات خوب چینی قرار می گیرند. چری، ‌دانگ فنگ و غیره همگی خودروهای خوبی هستند. با اینکه از برندهای درجه یک با کیفیت تر و گران تر نیستند اما در گروه خودروهای ارزان و بی کیفیت هم نیستند.

اما دلیل اینکه خودروهایی صرفا با این کیفیت وارد می شوند این است که چینی ها خودروهای بهتری نمی دهند و بهانه تحریم و غیره را می آورند. اما در مورد قیمت محصولات باید بگویم که نمی دانم چرا چری یک میلیارد به فروش می رسد با توجه به اینکه شرکت مادر چری در ایران سهام دارد، بنابراین فرق چری با گروه بهمن این است که باید به واسطه ای پول دهد تا خرید انجام دهد اما چری نیازی به این سلسله مراتب ندارد.

* با این تفاسیر به نظرتان هزینه خرید خودروهای حتی چینی بالاتر از قیمت اولیه و هزینه حمل و نقل برای شرکت های داخلی تمام می شود؟
بله، متاسفانه هیچ شرکتی اکنون به صورت مستقیم کار نمی کند. این واقعیت است. جدا از این، همه در یکی از مجموعه های مورد انتقاد می توانید به راحتی پرداخت انجام دهید و صبح سوار خودرو خود شوید. این درحالی است که این خودرو با سرمایه به صورت قطعه قطعه خریداری می شود و اینجا به فروش می رسد.

نرخ بهره را ببینید، شش ماه شرکت‌ها باید با این وضعیت سرمایه خود را در شرکت های مادر دپو کنند و بجای اینکه مثل خیلی از مجموعه های دیگر باعث آزار مردم شوند و آن ها را به صف کشانند، یک ماهه خودرو تحویل می دهند. بنابراین با این همه موانع در مسیر این شرکت ها حتی باید پرسید که چرا خودروی خود را ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان می فروشند؟ این همه مصیبت فقط بخاطر ۱۰۰ میلیون تومان سود صرفه ندارد.

اینکه با ۴۰ هزار دلار می توانستیم بی ام و سوار شویم ربطی به خودروسازان بخش خصوصی از جمله گروه بهمن، چری، کرمان موتور و مدیران خودرو ندارد، آن ها نیستند که اجحاف می کنند. آن وزیرانی که جلوی واردات را گرفتند، با تصمیمات اشتباهشان تولید و واردات خودرو را به اینجا کشاندند مقصر هستند

* برخی معتقدند با هزینه همین خودرو چینی امکان واردات خودروهای بهتری وجود دارد، ‌ در این خصوص چه نظری دارید؟
اینکه با ۴۰ هزار دلار می توانستیم «بی ام و» سوار شویم ربطی به خودروسازان بخش خصوصی از جمله گروه بهمن، چری، کرمان موتور و مدیران خودرو ندارد، آن ها نیستند که اجحاف می کنند. آن وزیرانی که جلوی واردات را گرفتند، با تصمیمات اشتباهشان تولید و واردات خودرو را به اینجا کشاندند و دیدیم که برای مثال رئیس بانک مرکزی در مناظرات خلاف فعالیت چندساله خود صحبت کرد باید جواب دهند، ‌نه فعال تجاری که با یک کارخانه، ‌کارمندان و کارگران که هر روز با یک مشکلی از جمله کرونا، سیاست های وزارت صمت و غیره روبه رو است را مواخذه کنند.

یکسری از این تجار با ثروتی که دارند حتی اگر خانه نشین شوند و کارخانه را تعطیل کنند هم آسیب نخواهند دید، آن افرادی که برایشان کار می کنند از بین می روند. بنابراین آن فردی که برای مردم مشکل ایجاد کرد همانی است که بازار را بسته است.

* با این تفاسیر مخالف تشدید نظارت واحدهای نظارتی از جمله شورای رقابت بر روی شرکت های خصوصی هستید؟
رئیس شورای رقابت که برای صنعت خودرو نسخه می پیچد حتما بیشتر از مدیرعامل ایران خودرو می فهمد، پس مدیرعامل شود و آنچه می گوید را اجرا کند و ۲۰۶ را به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان بدهد و ضرر هم نکند اما آیا چنین موضوعی را قبول می کند؟ خیر، حرف زدن ساده است.

الان بنده قصد واردات محصولی را دارم که اینجا می گویند باید ۱۵ درصد ساخت داخل کنید. با توجه به نقدینگی بنده حتی امکان واردات ۲۰۰ دستگاه هم ندارم و از طرفی نمی خواهم پیش فروش و مردم را گرفتار کنم، داخلی سازی این مقدار ناچیز منطقی نیست.

خیلی از رقبا خودرو را قطعه قطعه می کنند و اینجا دوباره مونتاژ می کنند. ۳ هزار دلار می دهند و چون نمی توانند سی کی دی خرید کند مجبور هستند سی بی یو خرید و خودرو را قطعه قطعه کنند

* الان برای چند دستگاه ثبت سفارش داده اید و با چه مشکلاتی مواجه شده اید؟
برای ۳۰ دستگاه ثبت سفارش انجام داده ام. برای ۳۰ دستگاه داخلی سازی توجیه اقتصادی ندارد و فقط هزینه تمام شده را گران تر می کند. البته داخلی سازی و صرفه اقتصادی به این سادگی هم نیست، حتی برای ۱۰ هزار دستگاه هم توجیه ساخت داخل نمی توان آورد.

خیلی از رقبا خودرو را قطعه قطعه می کنند و اینجا دوباره مونتاژ می کنند. ۳ هزار دلار می دهند و چون نمی توانند سی کی دی خرید کند مجبور هستند سی بی یو خرید  و خودرو را قطعه قطعه کنند. کسی که این قوانین را می گذارد را باید بازخواست کرد. منشا این مشکل وزیر اسبق صمت در دولت روحانی است که بعد از او هیچ کدام از وزرای صمت جرات نیافتند این مشکل را برطرف کنند. البته همین که وزیر جدید هم این مانع را بردارد رسانه های حامی وزرای قبلی اعلام خواهند کرد که کشور فروخته شد.

کد خبر: ۱۰۳٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha