۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
 تلاطم ارزی نخستین تبر به کمر تولید در استان سمنان| ترس از تملک بانکی
از سوی فعالان تولید مطرح شد؛

تلاطم ارزی نخستین تبر به کمر تولید در استان سمنان| ترس از تملک بانکی

سمنان- بسیاری از فعالان تولید استان سمنان تلاطم‌های ارزی و افزایش قیمت دلار و همچنین تحریم‌ها و عدم صادرات را بزرگترین و نخستین معضل تولید در یک دهه اخیر نام بردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولید زیر تیغ تحریم‌ها نیاز به حمایت داشت اما عملکرد بد تیم اقتصادی دولت دست کم در یک دهه اخیر سبب شد تا تولید نتواند دوباره سرپا شود. تحریم‌ها سبب شده بود تا دو مشکل برای واحدهای تولیدی استان سمنان پیش بیاید نخست ماندن مواد اولیه پشت مرز و گرانی آنها و دوم کاهش شدید صادرات و عدم وجود ساز و کار بازگشت پول محصولات فروخته شده به کشور که هر دو عامل توانست ضربات مهلکی را به تولید وارد کند.

در این شرایط تولیدگران نیازمند حمایت‌های دولتی بودند اما سیاست‌های نادرست سبب شد تا نهایتاً دولت به تسهیلات بهین یاب روی بیاورد در صورتی که نقدینگی یکی از چندین معضل تولیدگران در سطح کشور و استان سمنان بود.

اشتباهات دولت
یک کارشناس اقتصادی در این باره با بیان اینکه اشتباه دولت این بود که همه چیز را در وام و نقدینگی دید، به خبرنگار بازار گفت: بهین یاب آمد تا مشکلات نقدینگی تولیدگران را حل کند در حالی که نقدینگی یکی از چندین عامل مشکلات تولیدگرانی بود که درگیر مسائل کارگری، بیمه تأمین اجتماعی، اقساط، پول برق و گاز و آب، نبود بازار فروش داخلی و خارجی و ده‌ها عامل دیگر بودند.

اشتباه دولت این بود که همه چیز را در وام و نقدینگی دید

سیدرضا طباطبایی با بیان اینکه در این زمان دولت به جای فراهم آوردن بستر فروش محصولات تنها به وام دادن به واحدهای تولیدی روی آورد، بیان کرد: این سیاست اشتباه بود چرا که واحدهای تولیدکننده مشکل دار را به واحدهای تولیدکننده مشکل دار بدهکار به سیستم بانکی بدل کرد.

وی با بیان اینکه نقدینگی می‌تواند تولید را افزایش دهد اما نمی‌تواند مشکل ترخیص مواد اولیه، مسئله تعدیل کارگران، فروش محصولات تولیدی و … را حل کند، افزود: معضل بزرگ تولیدگران تلاطم اقتصادی و عدم فروش محصولات تولیدی و افزایش هزینه تولید بود که قطعاً با وام نمی‌توانست به خوبی حل شود.

 تلاطم ارزی نخستین تبر به کمر تولید در استان سمنان | ترس از تملک بانکی

دولت ما را رها کرد
یک فعال بخش تولید نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تولیدگران از دولت تنها حمایت می‌خواستند آن هم در بخش فروش، گفت: دولت علناً اقتصادی بخش تولیدی به خصوص صنعتی را رها کرد و مجبور به تعدیل نیرو شدیم زیرا نمی‌توانستیم هزینه‌های تولید را تأمین کنیم. از سوی دیگر باید گفت تلاطم ارزی سبب شد تا هزینه‌ها بسیار زیاد شود در واقع ما نتوانستیم به یک ثبات در تولید و تأمین مواد اولیه برسیم و همه چیز یکباره گران می‌شد بدون هیچ قاعده‌ای و دولت در مقابله با شرایط ناتوان عمل کرد.

بهادر محمدیان با بیان اینکه دولت درک درستی از مشکلات تولیدی نداشت، بیان کرد: بهین یاب برای واحدهای مشکل داری بود که کمبود نقدینگی دارند اما ما مشکل عدم صادرات داشتیم پول‌ها بلوکه می‌شد راهکاری برای بازگشت شان نبود از سوی دیگر سفارش‌ها یکباره ظرف سه سال ۴۰۰ درصد کاهش یافتند بعد از آن وارد دولت دوازدهم شدیم و سفارش‌ها هزار درصد دیگر هم کم شد و در نتیجه کارگاه‌ها علناً از تولیدشان کاستند.

دولت درک درستی از مشکلات تولیدی نداشت

وی با بیان اینکه بسیاری واحدهای استان سمنان با مشکل روبرو هستند، افزود: من معتقد هستم که هیچ واحد تولیدی صنعتی در استان سمنان وجود ندارد که مشکل نداشته باشد. حال این مشکل در فروش، عدم صادرات، عدم تأمین نقدینگی، مشکلات کارگری و بدهکاری بانکی و … است و دولت هم چاره‌ای برایش نداشته است.

افزایش هزینه تولید
دیگر تولیدکننده استان سمنان نیز با بیان اینکه یکسال قبل با ۴۰ درصد توان تولیدی فعال در بخش تزریق پلاستیک و پلی اتیلن در قالب‌ها بودم اما امسال عملاً پنج کارگر را نگه داشته ام، گفت: بانک مرا بیچاره کرد زیرا فرمانداری و استانداری مدام در گوش ما خواندند که وام بگیرید این وام‌ها خوب هستند مشکلی برای بازپرداخت وجود ندارد در حالی که ما مشکل مان کاهش سفارش بود.

این فعال تولید که نام خود را نگفت بیان کرد: ما در واقع گمراه شدیم و ندانسته وام گرفتیم و بدهکار شدیم و عنقریب است که واحد ما تملک شود اگر دولت نبود حداقل من با همان میزان ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کردم و ارتزاق خود و کارگران را تأمین می‌کردم امروز در گرفتاری فرو رفته‌ام که هیچ بیرون رفتی از آن نیست مگر فروش کارخانه و دادن کارخانه به بانک آن هم کارخانه‌ای که با بدبختی چهار سال قبل خریداری کرده‌ام.

راهکار برون رفت از مشکلات
درباره راهکارها صحبت فراوان است اما دیدگاه‌های مشترک معتقد هستند که سیاست گذاری دولت باید عوض شود یعنی به جای وام دادن مطلق به کارخانه‌ها، دولت به فکر ایجاد زیرساخت فروش محصولات تولیدی کارخانه‌ها باشد.

یک فعال تولید در استان سمنان با بیان اینکه مشکل ما امروز تولید نیست بلکه سفارش برای کار نداریم، تاکید کرد: ما مشکل تولید نداریم دست کم با همین حداقل‌ها کارهایی می‌کنیم اما فروش به شدت کاهش یافته است امروز جز در زمینه مسائل مواد غذایی به نظر نمی‌رسد دیگر کارخانه‌ها مشکل فروش نداشته باشند.

ناصر نیازی فعال در بخش پروفیل درب و پنجره بیان کرد: کاهش ساخت و ساز و گرانی یکباره مواد اولیه سبب شد تا ما نتوانیم به درستی محصولات تولیدی‌مان را بفروشیم از سوی دیگر آنقدر هم نقدینگی نداشتیم که مواد اولیه را بخریم و ذخیره کنیم.

 تلاطم ارزی نخستین تبر به کمر تولید در استان سمنان | ترس از تملک بانکی

زیرساخت فروش تأمین شود
این فعال صنعتی درباره راهکارها، گفت: دولت باید زیرساخت فروش را فراهم کند زیرا ما در صورت داشتن مشتری می‌توانیم مواد اولیه دوباره‌ای را بخریم و چرخه تولید را در حال چرخیدن نگه داریم در واقع امروز حیات تولید به مشتری است نه به وام و افزایش تولید و کارگر و … اگر ما بتوانیم فروش خوبی داشته باشیم دست کم اشتغال بیشتری را هم خواهیم داشت.

ما مشکل تولید نداریم دست کم با همین حداقل‌ها کارهایی می‌کنیم اما فروش به شدت کاهش یافته است

نیازی با بیان اینکه مشکل دیگر ما تلاطم ارزی بود که سبب شد یکباره همه چیز تا چهار حتی هفت برابر افزایش یابد، بیان داشت: قیمت پروفیل یا توری آلومینیومی در حال حاضر نسبت به ابتدای دولت دوازدهم بیش از چهار تا هفت برابر رشد داشته و وقتی علت آن را می‌پرسیم صحبت از تلاطم دلار و بازار جهانی آلومینیوم و … می‌شود. لذا این امر سبب شده تا هزینه تولید ما افزایش یابد چرا که ما باید مدام مواد اولیه بخریم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این بود که مثلاً برای یک آپارتمان ۲۵ میلیون تومان مواد اولیه می‌خریدیم ده میلیون تومان دستمزد می‌گرفتیم و نهایتاً ۳۵ میلیون تومان پول می‌گرفتیم شگفت‌آور اینکه ۲۰ روز بعد باید ۴۰ میلیون تومان را می‌دادیم تا دقیقاً همان میزان (۲۰ میلیون تومان) مواد اولیه را بخریم و به مشتری بعدی با ده میلیون تومان دستمزد ۵۰ میلیون تومان بفروشیم! در واقع این تلاطم‌ها مشتری‌های ما را کاهش داد.

دیگر تولیدگران استان نیز نظرات مشابهی دارند بسیاری معتقد هستند که سیستم وام دادن دولت جواب نداده است و مشکل را حتی بیشتر هم می‌کند زیرا امروز واحدهای تولیدی فقط در بخش نقدینگی مشکل ندارند. خواسته تولیدگران هم تقریباً مشترک است از دولت سیزدهم می‌خواهند تا سیاست‌های ارزی را ساماندهی کند از سوی دیگر رویه وام محوری در تولید را قطع و تغییر دهد تا شاهد تملک واحدها توسط بانک‌ها نباشیم.

کد خبر: ۱۰۳٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha