۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
صنعت پلاستیک در بورس نیست| دلالان بازار را به بازی گرفتند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

صنعت پلاستیک در بورس نیست| دلالان بازار را به بازی گرفتند

مشهد- با فرارسیدن ایام محرم تقاضا برای ظروف پلاستیکی اوج گرفته است اما به نظر می‌رسد امسال این صنعت بازار متفاوتی را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند و گرانی رونق را از آن گرفته است!

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با فرارسیدن ایام سوگواری و ازدیاد نذری‌ها و مراسم اطعام برخی از صنوف مانند فروشندگان ظروف پلاستیکی هم کاروبارشان سکه می‌شود اما مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که ظاهراً امسال بازاری متفاوت در حال تجربه است و قیمت‌ها به‌صورت روزانه در حال تغییر است.

برای بررسی بازار پلاستیک سری به فروشگاه‌های خرده و هم‌چنین عمده‌فروشی در خیابان‌های دستغیب و مصلا مشهد می‌زنیم.

بنا بر گفته بسیاری از خریداران تا همین چند روز پیش و قبل از فرارسیدن محرم ظاهراً ظروف پلاستیکی قیمت کمتری داشته و با نزدیکی به ایام سوگواری تفاوت محسوسی پیداکرده است.

قیمت ظروف پلاستیکی ان قدر گران است که در بسیاری از مغازه‌ها با تعجب مجبور می‌شویم حتی قیمت درج‌شده بر روی آن را از فروشنده باری دیگر سؤال کنیم که برحسب تومان است یا ریال!

شاید باورتان نشود اما برای یک ظرف پلاستیکی یک‌بارمصرف به ضخامت یک میلی‌متر شبیه پلاستیک‌هایی که در هواپیما و یا جلسات اداری درون آن آب‌میوه و کیک قرار می‌دهد باید رقمی معادل ۶ هزار تومان پول بپردازید!

برای واکاوی ریشه این گرانی و قیمت‌های بی‌ثبات سراغ یکی از تولیدکنندگان ظروف پلاستیکی را می‌گیریم تا شاید ابعاد بیشتری برایمان نمایان گر شود.

تولید در آستانه ضرر دهی
احسان مقدم یکی از تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی در این رابطه به ما می‌گوید: با شیوع کرونا مصرف پلاستیک کاهش یافت البته کاهش مصرف به دلیل تعطیلی مراسم عروسی و عزا و یا تعطیلی رستوران‌ها تنها یکی از عوامل تأثیرگذار است و در اصل گرانی مواد اولیه و افزایش قیمت مواد اولیه بسیاری از مصرف‌کننده‌ها و خانواده را بر آن داشت تا کمتر به سراغ به این محصولات بروند.

بازار را به بازی گرفتند " height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/02/16/4/68112.jpg?ts=1613801530000" width="600" />

وی اظهار می‌کند: قیمت پلاستیک‌های متری از کیلویی ۲۰ هزار تومان به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است و مواد اولیه نیز افزایش سه برابری را تجربه کرده است لذا این عوامل بر روی قیمت نهایی محصول تأثیر بسزایی دارد.

وی بابیان اینکه مشاغل بسیاری به این صنعت وابسته است و لذا همگی دچار زیان شدند اظهار می‌کند: در این صنعت مشاغل بسیاری مانند قالب‌سازان و ماشین سازان نیز فعالیت دارند که با کاهش تقاضا همه آن‌ها دچار ضرر می‌شوند.

مقدم اذعان می‌کند: ارائه‌دهندگان هر خدماتی به این صنعت، از صنعت حمل‌ونقل گرفته تا مصرف‌کننده مانند بخش درمان که برای سرنگ و سرم از این صنعت بهره می‌برد در امان نخواهند بود چراکه وقتی تولیدی نباشد، نیازی به حمل مواد اولیه به کارخانه نیست و کارگری هم نان نمی‌خورد و هزینه درمان افزایش می‌یابد.

وی تأکید می‌کند: مسئولان بخش دولتی و خصوصی حداقل باید بکوشند که واردات مرتبط با صنایع را تسهیل کنند و مواد اولیه لازم را در اختیار تولید کنده قرار دهند.

این تولیدکننده می‌افزاید: مسئله اصلی تولید امروز کاهش تقاضاست و در صنعت ماشین‌سازی برای مثال، اصولاً قطعاتی وجود دارد که ما دانش فنی ساخت آن‌ها را نداریم و حالا حالاها هم به دست نخواهیم آورد، لذا ناچار به واردات هستیم.

وی یادآور می‌شود: هم‌چنین  برخی آنتی‌اکسیدان‌ها یا افزودنی‌ها، به‌طورکلی به‌صورت انحصاری توسط چند کمپانی خاص تولید می‌شوند جز واردات، هیچ جایگزینی سریعی برای این موارد وجود ندارد.

مشکلات تولید
این تولید کننده محصولات پلاستیکی بابیان اینکه مواد اولیه صنایع پلاستیکی در داخل کشور تولید می‌شود، اما به واحدهای کوچکی که دارای پروانه واحد تولیدی- صنفی هستند، مواد اولیه تعلق نمی‌گیرد می‌گوید: همه این مشکلات به دلیل این است که مواد اولیه در بورس عرضه می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: باوجوداینکه مسئولان معتقدند بورس دست واسطه‌ها و دلالان را کوتاه کرده اما واقعیت این است که اتفاق دست‌های بیشتری برای دلالی وارد بورس شده است.

این تولیدکننده به ما می‌گوید: دراین‌بین اشخاصی که به‌نوعی دلال‌ هستند، مواد اولیه را از بورس می‌خرند و بعد به‌صورت مدت‌دار به تولیدکننده می‌فروشند و در بازار باقیمت ارزش‌افزوده بفروش می‌رسانند.

وی با اشاره به این موضوع که تولید با هزاران مشکل روبروست می‌افزاید: این موضوع موجب شده تا بسیار یاز افراد به خام فروشی مواد اولیه دست بزنند.

بازار را به بازی گرفتند " height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/01/09/4/61593.jpg" width="600" />

وی بابیان اینکه ارائه مواد پلیمری دربورس کمکی به تولیدکننده نکرده و تنها به نفع دولت است اظهار می‌کند: دولت همان‌طور که در خصوص نهاده‌های دامی سامانه‌ای را طراحی کرده تا رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده را پیگیری کند حداقل در خصوص واحدهای مصرف‌کننده و تولیدی همین کار را باید در دستور کار قرار دهد تا از سرانجام مواد اولیه‌ای که در بورس عرضه می‌شود اطلاع داشته باشد که آیا به دست مصرف‌کننده می‌رسد یا خیر؟

بازار کم‌فروغ
در همین راستا اوضاع‌واحوال بازار را پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف را باید از رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک در مشهد جویا شد که در گفت‌وگو با ایشان به نظر می‌رسد وضعیت مساعدی بر این صنف حاکم نیست!

اگرچه  با فرارسیدن ایام محرم همه‌ساله یکی از پررونق‌ترین اصناف را باید در همین عرضه تولیدات پلاستیکی دانست و به دلیل حجم بالای نذری‌ها مصرف تولیدات پلاستیکی نیز چند برابر می‌شود اما قاسم علی اسلامی می‌گوید: بازار فروش تولیدات پلاستیکی از زمان شیوع کرونا تاکنون وضعیت خوبی نداشته است.

وی بابیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از مصرف‌کننده‌های عمده مانند رستوران‌ها و سوپر مارکت ها نیازشان به حداقل رسیده است می‌افزاید: البته گرانی پلاستیک و چند برابر شدن قیمت‌ها هم بر کاهش خرید مصرف‌کننده‌ها تأثیر گذاشته است.

چرا گران؟
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک در خصوص چرایی گرانی ظروف پلاستیکی آن‌هم به این شکل تصاعدی و نجومی توضیح می‌دهد: باوجوداینکه تولید مواد پلاستیکی و مواد اولیه آن ربطی به تحریم‌ها ندارد و از صنایع پتروشیمی تأمین می‌شود اما به‌طور تعجب‌آوری برخی اوقات شاهد کاهش مواد اولیه در بازار هستیم.

وی می‌گوید: در کمال تعجب مشاهده می‌شود که گاهی مواد اولیه در بازار حتی بیش از یکی دو هفته نایاب می‌شود و در این اثنا سروکله دلالان پیدا می‌شود و باقیمت‌های بالاتر مواد اولیه در بازار تزریق می‌شود و لذا طبیعی است که بازار با تلاطم قیمت و بی‌ثباتی روبرو می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بورس کمکی به تسهیل در تهیه مواد اولیه پلاستیکی کمک کرده است یا خیر نیز توضیح می‌دهد: اتفاقاً افزایش قیمت مواد اولیه زیر سر هلدینگ های پتروشیمی است زیرا آن‌ها هستند که با بازار را به بازی می‌گیرند و با کاهش عرضه؛ عطش برای تقاضای خرید را افزایش می‌دهند تا از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

قاسم علی اسلامی ادامه می‌دهد: همان‌طور که می‌دانید مواد اولیه پلیمرها از بورس عرضه می‌شود و بورس هم متأسفانه تابع قیمت روز است و لذا این نوسان قیمت مواد هیچ‌وقت هم به ارزانی ختم نمی‌شود و همیشه شیب گرانی دارد.

کد خبر: ۱۰۲٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha