۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
صندوق توسعه بازار به دنبال مدیریت شاخص کل است| فضای بازار ارتباطی با تغییرات دولت ندارد؛ مراقب باشید
آقابزرگی در گفتگو با بازار؛

صندوق توسعه بازار به دنبال مدیریت شاخص کل است| فضای بازار ارتباطی با تغییرات دولت ندارد؛ مراقب باشید

آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه وضعیت کنونی بازار را یک نوع بازی مدیریت شده توسط گروه‌های خاص می‌داند و از سهامداران خرد می‌خواهد مراقب شایعاتی که به دنبال حفظ فضای نوسانگیری در بورس هستند باشند.

بازار: گروه بورس؛ «دو ماه است که صندوق تثبیت بازار به بهانه جمع کردن صف فروش و احیای نقدینگی در حال نوسانگیری از سهامداران است.» این بخشی از پیام یکی از سهامداران است که وضعیت کنونی بازار را ناشی از اقدامات صندوق تثبیت بازار می‌داند که آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه هم به نوعی این موضوع را قبول دارد و از آن به نام مدیریت شاخص توسط صندوق تثبیت و برخی از افراد، یاد می‌کند.

به طور کلی تمام این اتفاقات بر روی شاخص کل از ابتدای سال تا الان که به این شکل درآمده مدیریت شده است

بالا و پایین شدن قیمت سهام نمادهای بزرگ و تاثیر گذار بر روی شاخص از دلایلی است که فعالان بازار با استناد به آن این ادعا را مطرح می‌کنند که بازار با یک هماهنگی به دنبال سبز نگه داشتن شاخص با بازده کم سهام شرکت‌ها هستند. این موضوع زمانی مطرح شد که در یک هفته قیمت سهام برخی از صنایع مثل پالایشی و پتروشیمی رشد قابل توجهی داشتند اما در هفته دیگر این صنایع بر خلاف انتظار روند کاهش به صورت نوسانی داشتند که حتی در برخی از سهم‌ها کف قیمت قبلی خود را هم شکستند.

حفظ کردن فضای نوسانگیری در بازار یک حرکت گروهی است و نمی‌توان آن را به شخص یا اشخاص خاصی نسبت داد. این گروه‌ها سال گذشته به یک شکل بر روی سهم ‌ها کار می‌کردند تا سود کسب کنند و امسال به یک شکل دیگر این کار را انجام می‌دهند

فردین آقابزرگی کارشناس مطرح و پیشکسوت بازار سرمایه و مدیر عامل شرکت سبدگردان کارآمد در گفتگو با بازار در ابتدا به این سوال را که آیا صندوق تثبیت به دنبال نوسانگیری از سهامداران خرد است؟ این گونه پاسخ داد: بنده دقیق نمی‌دانم که در صندوق توسعه بازار یا تثبیت چه دست‌های در کار است، اما در حال حاضر به نتیجه عملکرد این صندوق رسیدیم و آن این است که از ابتدای سال تا این لحظه سهم‌های بنیادی مثل پالایشی‌ها، پتروشیمی، فولادی، کانی‌ها و غیره بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بازده مثبت داشتند در حالی که برآیند  شاخص کل ما از ابتدای سال تا الان صفر است.

او منظور از برایند صفر شاخص کل را این گونه  توضیح داد: یعنی اینکه به شکل الاکلنگی به نوعی شاخص را سبز نگه می‌دارند که ضریب افت سایر صنایع را می‌گیرد به عبارت دیگر با بازی کردن در سهم های بزرگ این کار را انجام می‌دهند، در نتیجه ظرف دو هفته اخیر خرداد ماه ۸ درصد بازده شاخص کل ثبت شده و همه فکر می‌کنند امسال سهام بازده مناسب نداشته باشد در صورتی که در بطن خودش به شکلی شرکت‌های آن‌ها بالای ۴۰ تا ۴۵ درصد بازدهی دادند.

این کارشناس دلیل این کار را گرفتن جلو تلاطم در سهم‌ها می‌داند و آن را نتیجه یک کار هماهنگ شده در بازار عنوان کرد.

به گفته او این کار را با سیستم مدیریت شاخص کل انجام دادند، یعنی اینکه با کمک صندوق توسعه بازار تثبیت و با هماهنگی شرکت بورس و فرابورس، اتاق فکری ایجاد شد تا بتوانند با مدیریت شاخص کل جلوی تلاطم و ضرب افت را بگیرند.

آقابزرگی اضافه کرد: اینکه آیا با کد خاصی این کار را انجام دادند یا نه بنده اطلاعی ندارم اما به طور کلی تمام این اتفاقات بر روی شاخص کل از ابتدای سال تا الان که به این شکل درآمده مدیریت شده است.

علاوه بر موضوع نوسانگیری در فضای کنونی بازار ادعای دیگری هم در شبکه‌های اجتماعی مطرح است که سهامداران عمده به دنبال خسته کردن سهامدار با بالا و پایین کردن قیمت سهم هستند تا سهم را با قیمت پایین از دست سهامدار خرد خارج کنند که آقا بزرگی این موضوع را چندان تایید نکرد و گفت:  برای اینکه یک سهم برای اینکه از فضای نوسانگیری بی نصیب نشود، یک سوژه درست می‌کنند که هر از گاهی در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی از این دست محتواها که به منظور شایعه سازی است، مشاهده می‌کنید، این افراد یا گروه‌ها با انتشار این شایعات به دنبال دامن زدن به فضای نوسانگیری هستند.

ممکن است در یک لحظه تعدادی از کارشناسان در مورد یک صنعت اتفاق نظر پیدا کنند و فضا بازار را به سمت یک یا چند صنعت سوق دهند به عنوان نمونه بر روی صنعت بانکی یا خودروی، در صورتی که صنعت بانک و خودرو زیان ده ترین صنایع ما در ۱۰ سال گذشته بودند

او اضافه کرد: حفظ کردن فضای نوسانگیری در بازار یک حرکت گروهی است و نمی‌توان آن را به شخص یا اشخاص خاصی نسبت داد. این گروه‌ها سال گذشته به یک شکل بر روی سهم ‌ها کار می‌کردند تا سود کسب کنند و امسال به یک شکل دیگر این کار را انجام می‌دهند.

این کارشناس اضافه کرد: ممکن است در یک لحظه تعدادی از کارشناسان در مورد یک صنعت اتفاق نظر پیدا کنند و فضا بازار را به سمت یک یا چند صنعت سوق دهند به عنوان نمونه بر روی صنعت بانکی یا خودروی، در صورتی که صنعت بانک و خودرو زیان ده ترین صنایع ما در ۱۰ سال گذشته بودند که تنها در صنعت خودرو بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

 او این تعابیری که گفته می‌شود اشخاص یا گروه‌ها با هماهنگی، فضای بازار را به سمت نوسانگیری هدایت می‌کنند را تاکید کرد و گفت:  بنابراین از این جهت این شبهات و تعبیری که داریم درست است که به شکل‌های مختلف افراد در حال دامن زدن به این فضا هستند. نوسانگیری میلی متری، الگوریتم تریدینگ(معاملات الگوریتمی) و غیره  کار کسانی است به دنبال نوسانگیری از بازار هستند.

فضای ناپاک مجازی برای سهامداران خرد
این اخطار را سازمان بورس و همچنین برخی از تحلیل‌گران بازار سرمایه داده بودند که در این روزها که شاخص روند صعودی دارد بیشتر به محتواهای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی توجه کنید و سعی کنند که بر اساس این محتواها و شایعات معاملات خود را انجام ندهد که آقا بزرگی ایجاد چنین فضای پر التهاب در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای را عمدی و تنها به نفع عده‌ای یا گروه خاصی می‌داند.

هستند افرادی که تغییر دولت را بهانه‌ای برای سبز شدن شاخص می‌دانند و با بررسی چند شاخص کلان اقتصادی و ارتباط دادن آن با تغییر دولت به دنبال تحلیل وضعیت کنونی بازار هستند در حالی که برخی از کارشناسان تغییر دولت را چندان بر روند معاملات کنونی بازار موثر نمی‌دانند و معتقدند که معاملات بازار هماهنگ شده و بر اساس خواست سهامداران عمده در حال رخ دادن است.

فردین آقا بزرگی هم در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت کنونی معاملات بازار مبتنی بر تغییر دولت است؟ گفت: هنوز کابینه دولت مشخص نشده، عده‌ای در حال تفسیر تاثیر گذاری تغییر دولت بر بازار سرمایه هستند، در حقیقت به نظر بنده بیان این صحبت‌ها به منظور دامن زدن به شایعات برای نوسان گیری، محتمل‌تر است تا واقعیت.

کد خبر: ۱۰۲٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha