۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
شانس نمادهای کوچک در غوغای تنش های سیاسی
بازار گزارش می دهد؛

شانس نمادهای کوچک در غوغای تنش های سیاسی

مثبت یک بازار نشانه کاهش ریسک تنش سیاسی در روزهای آینده است. اما اگر فکر می‌کنید روند مثبت ادامه دار خواهد بود و نمادهای بزرگ و کوچک یکپارچه مثبت می مانند، درست نیست.

بازار؛ گروه بورس: هر زمان در بورس روند منفی شکل می‌گیرد، یکی از مهمترین دیدگاه معامله گران، پیداکردن نمادهای مقاوم در بازده منفی است. اما در منفی هیجانی همه بازار یکدست منفی هستند و تفاوتی بین نمادها نیست هرچند برخی سرمایه‌گذاران با یک استراتژی مشخص کار خودشان را جلو می برند و در صف فروش هیجانی نمادهای پر پتانسیل را جایگزین نمادها زبان ده می کنند و چندان به احساسات بازار توجه نمی‌کنند. اما مگر می‌شود بازده نمادها، سبد و شاخص ها را باهم مقایسه نکرد.
این چند روز را نباید در ارزیابی معاملات منفی در نظر گرفت. در دو سه سال اخیر هر زمان بورس از رخوت بیرون آمده، در شروع حرکت‌ها و روندها توجه به نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بیشتر بوده اس؛ به قول معروف این نمادها برنده بودند. در ادامه اگر ریسک سیستماتیک کاهش یافته و روندها قوی و ادامه دار شدند، سایر نمادها نیز بازده متناسب با خودشان را داده اند. همچنین زمانی که بورس وارد روند نزولی شد نمادهای کوچک اصلاح بیشتری می کنند. البته در مقطع کنونی شاخص هم وزن در محدوده حمایتی قرار دارد به همین دلیل پیش‌بینی می شود سیگنال نمادهای کوچک در بازار سهام فعال شود.

دلایل اصلاح سنگین نمادهای بزرگ
با توجه به اینکه هم زمان با عید نوروز شاهد بازده بهتر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بودیم. در زمان شوک سیاسی اخیر هم این نمادها افت بیشتری خواهند داشت. دلیل اصلی این رفتار بازارگردانی این نمادها و همچنین مدیریت ریسک مدیران دارایی است.

اخیرا شاهد خرید نمادهای با سود تقسیمی بالا هستیم. در هفته ها و روزهای آتی جو خرید نمادهای تقسیم شود بالا بیشتر نیز خواهد شد. نکته تعجب برانگیز خرید سنتی نمادهای با تقسیم سود بالا بدون توجه به چشم انداز سودآوری است

در شرایط کنونی برای پیش بینی بازار باید به تجربه گذشته نگاه کرد. در پاسخ به این سوال که بعد از ریسک سیاسی نمادهای کوچک بیشتر رشد می کنند یا نمادهای کوچکتر باید گفت که در چند سال اخیر خصوصا بعد از ۹۹ که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها رشد قابل توجهی داشته، مدیران سرمایه‌گذاری ترجیح داده‌اند نمادهای بزرگ را بیشتر تحت مالکیت داشته باشند. چرا که در اصلاح‌ها کمتر افت می‌کنند و معمولا متولیان بازار سعی می‌کنند آنها را جمع و جور کنند. اما اگر فکر می‌کنید روند فعلی ادامه دار خواهد بود و نمادهای بزرگ و نمادهای کوچک عملکرد مشابهی خواهند داشت؟ خیر، زیرا نمادهای کوچک و متوسط با پتانسیل رشد بالا در مقطع کنونی در بازار وجود دارد.
علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هرچند جو سیاسی و پر تنش منطقه باعث ریزش بورس شده است، گفت: اما باید توجه داشت که فصل مجامع در پیش است و بازهم شاهد خرید نمادهای با سود تقسیمی بالا آغاز می شود. در هفته ها و روزهای آتی جو خرید نمادهای تقسیم سود بالا بیشتر نیز خواهد شد. خرید سنتی نمادهای با تقسیم سود بالا بدون توجه به چشم انداز سودآوری اتفاق خواهد افتاد. یعنی علی رغم عدم رشد سود و نبود چشم انداز رشدی، بازهم به صورت سنتی برخی نمادهای با تقسیم سود بالا را می خرند.
او افزود: هر چقدر نرخ دلار در بازار آزاد بالاتر می رود انگار تصمیم بانک مرکزی برای حفظ نرخ نیما در سطح پایین لجوجانه تر می‌شود، افزود: اختلاف نیما و آزاد به بالاترین سطح رسیده که تا به حال سابقه نداشته است. در واقع رانتی که بانک مرکزی به واردکننده ها می‌دهد، در حال حاضر ۴ برابر درآمدهای نفتی دولت است یعنی ۲۴۰۰ همت در سال. بسیاری امیدوار هستند بانک مرکزی کمی از این لجبازی دست بردارد و اجازه افزایش نرخ نیما را بدهد.
او با تاکید بر اینکه در بورس کالا، کالاهایی که معمولا به تورم ارز واکنش سریعتر نشان می دهند در روزهای اخیر شاهد رقابت نصف و نیمه بودند. گفت: رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور اما به قدری شدید است که این رقابت ها چندان چشم گیر نیست. پی وی سی، پلی پروپیلن، انواع ورق، کاتد مس و محصولات پتروشیمیایی از جمله کالاهایی هستند که در این مواقع سریعا مورد توجه خریداران کالایی قرار می گیرند. در این روزها با وجود رقابت نصف و نیمه اما وجود رکود اقتصادی به خوبی خودش را در قدرت و انگیزه ی خریداران نشان می دهد. اگر رشد دلار آزاد متوقف شود، احتمالا این رقابت ها دنباله دار نباشند.

منفی‌های بورس به دلیل دستکاری هسته مرکزی
البته در مورد نوسانات اخیر هم حرف و حدیث زیاد وجود دارد. برخی جو سیاسی را تند و پرتنش می دانند به همین دلیل منفی‌ها ادامه یافته، به طور قطع بحث سیاسی بعد از چند روز کمرنگ می‌شود. اما بحث های خوراکی و هزینه ای بودجه اثر سنگین در بازار خواهد داشت و هنوز بازار چوب آن دوران تلخ را می‌خورد.

علیرضا سادات معتقد است دلیل شاهد یک موج آرام ولی مداوم خرید طلا هستیم. رشد انس جهانی نیز باعث توجه بیشتر به این فلز شده است. علی رغم پیش بینی استراحت در مسیر حرکت قیمت طلا در هفته های آتی، به نظر می‌رسد بعد از این استراحت مجددا شاهد افزایش تقاضا باشیم

علیرضا سادات با اشاره به اینکه نرخ بهره‌ی بالا در ماه های پایانی سال باعث شده بود تا کسب و کارهای نرمال و سرمایه گذاری در سهام چندان توجیهی نداشته باشد. گفت: از سوی دیگر ترس از اتفاقات آتی و فشارهای مالیاتی باعث شده بسیاری از ریال فراری باشند. به همین دلیل شاهد یک موج آرام ولی مداوم خرید طلا هستیم. رشد انس جهانی نیز باعث توجه بیشتر به این فلز شده است. علی رغم پیش بینی استراحت در مسیر حرکت قیمت طلا در هفته های آتی، به نظر می‌رسد بعد از این استراحت مجددا شاهد افزایش تقاضا باشیم.
او با تاکید بر اینکه در هر صورت هفته جاری بازار تخت تاثیر تنش ها نتوانست معاملات طبیعی داشته باشد، افزود: البته نمی‌توان در مورد روندهای پیش رو پیش‌بینی کرد. اما به طور کلی این انگیزه و آمادگی در دل بازار وجود دارد که بتواند در فضای آرامش مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد.
در کنار تنش‌های سیاسی در بازار جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی در مسیر رشد، نوسان دارند؛ احتمال رشد قیمت‌های پایه در میان مدت با حمایت سیگنال ارزی و سیگنال افزایش بهای جهانی، متقاضیان را برای خرید پیش از موعد ترغیب می‌کند. نتیجه آن در رشد حجم معاملات در رینگ فیزیکی بورس کالای است.

کد خبر: ۲۸۲٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha