۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
تکنیکال، میل شاخص های بورس را به اصلاح بیشتر نشان میدهد
بازار بورس در هفته ای که گذشت

تکنیکال، میل شاخص های بورس را به اصلاح بیشتر نشان میدهد

در هفته ای که گذشت، شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۲.۴ درصد افت مواجه شد و در حال حاضر حمایت کوتاه مدت (استاتیک مینور) آن را میتوان ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد در نظر گرفت.

هادی بهرامی؛ بازار: بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه‌ای است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش می‌شود و از سویی محلی برای جمع‌آوری پس‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به‌منظور انجام پروژه‌های سرمایه‌ گذاری بلندمدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌ گذاری در شرکت ‌ها به‌ کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند. بورس از طریق جذب و به‌ کار انداختن سرمایه‌ های راکد، حجم سرمایه ‌گذاری در جامعه را بالا میبرد. بورس بین عرضه‌ کنندگان و تقاضا کنندگان سرمایه ارتباط برقرار میکند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم مینماید. در ادامه به گزارش تحرکات بازار و ریز جزئیات آن میپردازیم و روند پیش روی آن را تحلیل خواهیم کرد.


تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
شاخص پس از رشد ۱۰۴ درصدی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ داشت در آبان ماه امسال با ۲۳ درصد ریزش مواجه شده و در ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد حمایت شد. با نوساناتی که در هفته های اخیر وجود داشت ارزش معاملات و ورود پول حقیقی بشدت کاهش یافته بود. در هفته های گذشته نیز شاخص کل بورس مقاومت ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد را شکست و در حال حاضر مجددا به زیر این حمایت برگشته است و برایش تبدیل به مقاومت شده است. در هفته ای که گذشت، شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۲.۴ درصد افت مواجه شد و در حال حاضر در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد است و حمایت کوتاه مدت (استاتیک مینور) آن را میتوان ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد در نظر گرفت. شاخص با پس گرفتن مقاومت ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد میتواند به اهداف ۲ میلیون و ۳۵۰ و سپس ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار واحد برسد؛ در غیر اینصورت، احتمال دارد بازار بورس مجددا کف ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد را لمس کند. با توجه به اندیکاتور و اوسیلاتور های Rsi، Macd و ابر کومو احتمال اصلاح بیشتر شاخص کل تا حمایت کوتاه مدت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد بیشتر است و باید دید حمایت گفته شده در هفته های آینده حفظ خواهد شد یا نه. توجه داشته باشید که گزارشات در بازه بلند مدت و تحلیل ها در بازه کوتاه مدت ارائه گردیده است.
 

در هفته های گذشته نیز شاخص کل بورس مقاومت ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد را شکست و در حال حاضر مجددا به زیر این حمایت برگشته است و برایش تبدیل به مقاومت شده است.  شاخص با پس گرفتن مقاومت ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد میتواند به اهداف ۲ میلیون و ۳۵۰ و سپس ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار واحد برسد؛ در غیر اینصورت، احتمال دارد بازار بورس مجددا کف ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد را لمس کند.  دستگاه های معاملاتی،  احتمال اصلاح بیشتر شاخص کل تا حمایت کوتاه مدت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد را نشان میدهند.


تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن
شاخص هم وزن در آذر ماه ۱۴۰۲، در محدوده ۷۲۱ هزار واحد یک مقاومت داینامیک مینوری را شکست و پس از آن با افزایش ۶.۵ درصدی همراه شد و در محدوده ۷۷۰ هزار واحدی یک سقف ایجاد کرد و پس از پشت سر گذاشتن لگ های مختلف، در حال حاضر شاخص در محدوده ۷۲۳.۵ هزار واحد قرار دارد که بهترین حمایت آن را میتوان همان کف قوی ۶۵۰ هزار واحد در نظر گرفت. حمایت کوتاه مدت ۷۲۹ هزار واحد از دست رفته است و انتظار میرود در حالت عادی شاخص حداقل تا ۷۰۷هزار واحد افت کند؛ در غیر اینصورت با شکست مقاومت استاتیک مینور ۷۷۰ هزار واحد اولین هدف ۸۷۰ هزار واحد در دسترس خواهد بود. توصیه میشود میان دو سطح حمایت و مقاومت، سهمی خرید و یا فروش نکنید و برای سرمایه گذاری، نقاط بهینه و مهم را از دورنما در نظر بگیرید.


رویداد های بنیادی اخیر
با توجه به اخبار منتشر شده، بنظر میرسد نسبت تورم واقعی بیش از ۸۰ درصدی، افزایش حقوق ۲۰ درصدی و مالیات ۵۰ درصدی با یکدیگر ناترازی بودجه را به شکل واضح نشان میدهد و خبر خوبی برای اقتصاد نیست. سلب اعتماد سرمایه گذاران خرد، کاهش فروش و سود سازی برخی شرکت ها، پذیرش روز افزون صندوق ها به بازار و به دنبال آن ایجاد معاملات الگوریتمی و کاهش ارزش معاملات در بازار نیز در حال حاضر مانع از رشد بازار سرمایه شده است. باید خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها عملی شود و در کنار اخبار مثبت، دولت و حقوقی ها نیز از بازار حمایت کنند تا با افزایش گردش نقدینگی و ورود پول به بازار، سهم ها نیز برای سهامداران خود بازدهی مثبتی را به همراه داشته باشند و در نهایت هر سه طرف بازار سرمایه (دولت، حقوقی و حقیقی) به اندازه خود منفعت ببرند.
 

در حال حاضر شاخص هم وزن در محدوده ۷۲۳.۵ هزار واحد قرار دارد که بهترین حمایت آن را میتوان همان کف قوی ۶۵۰ هزار واحد در نظر گرفت. حمایت کوتاه مدت ۷۲۹ هزار واحد از دست رفته است و انتظار میرود در حالت عادی شاخص حداقل تا ۷۰۷هزار واحد افت کند؛ در غیر اینصورت با شکست مقاومت استاتیک مینور ۷۷۰ هزار واحد اولین هدف ۸۷۰ هزار واحد در دسترس خواهد بود.


سخن پایانی
با اخبار مثبت منتشر شده و شرایط بنیادی مناسب بازار بورس، میتوان به صعود بیشتر آن امیدوار بود؛ در صورتی که صرفا اعداد و ارقام شاخص رشد نکند و صورت وضعیت پرتفوی سرمایه گذاران نیز مثبت و رضایت بخش باشد. تجدید ارزیابی دارایی ها و سود سازی شرکت ها از عوامل مثبت برای رشد بازار سرمایه خواهد بود در عین حال جهت سرمایه گذاری در بازار بورس باید تحلیل و بررسی همه جانبه صورت گیرد تا در صورت مدیریت سرمایه و کنترل احساسات کمترین ضرر را متحمل شد.

کد خبر: ۲۸۳٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha