۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴
چیزی به پرتاب شاخص کل بورس تا سقف تاریخی نمانده!
بررسی بورس در هفته ای که گذشت

چیزی به پرتاب شاخص کل بورس تا سقف تاریخی نمانده!

در حال حاضر با حفظ حمایت ۲.۲ میلیون واحد و شکست مقاومت ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار واحد، هدف ۲.۵۵ میلیون واحد که همان سقف تاریخیست در دسترس خواهد بود.

هادی بهرامی؛ بازار: بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه ‌ای است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش میشود و از سویی محلی برای جمع ‌آوری پس ‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به ‌منظور انجام پروژه‌ های سرمایه‌ گذاری بلند مدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌ گذاری در شرکت ‌ها به‌ کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند. بورس از طریق جذب و به‌ کار انداختن سرمایه‌ های راکد، حجم سرمایه ‌گذاری در جامعه را بالا میبرد. در ادامه به گزارش تحرکات بازار و ریز جزئیات آن در هفته ای که گذشت میپردازیم و روند پیش روی آن را تحلیل خواهیم کرد.


گزارش صورت وضعیت بازار
شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت، با رشد ۴.۵ درصدی به محدوده ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسیده است که به دنبال آن شاخص هم وزن نیز با رشد ۵.۵ درصدی در محدوده ۷۶۴ هزار واحد قرار دارد. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، سهام پارسان منفی ۸۶۷ واحد، فولاد منفی ۶۲۵ واحد، فملی ۴۵۱ واحد، کگل منفی ۳۸۵ واحد، شبندر ۳۵۰ واحد، بوعلی منفی ۳۱۵ واحد و شپدیس منفی ۳۱۰ واحد بر شاخص کل بورس تاثیر گذاشتند که تقریبا روند خنثی را در پیش گرفت. سهام ذوب، خزامیا، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر به ترتیب، پر تراکنش های بازار امروز بودند. ۲۰۶ نماد با نوسانات منفی و ۳۱۹ نماد با نوسانات مثبت روز معاملاتی را به پایان رساندند؛ همچنین ارزش صف فروش به مبلغ ۶۹ میلیارد تومان و ارزش صف خرید نیز ۲۲۱ میلیارد تومان به ثبت رسید.

چیزی به پرتاب شاخص کل بورس تا سقف تاریخی نمانده!


گزارش جریانات نقدینگی بازار
در آخرین روز معاملاتی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدودا ۱۶۱ میلیارد تومان پول به بازار سرمایه و ۵۱۹ میلیارد تومان هم پول به صندوق های درآمد ثابت وارد شده است. ارزش معاملات خرد بازار بورس در ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۵۴۱۱ میلیارد تومان به ثبت رسید. صنعت فلزات اساسی ۲۶۴ میلیارد تومان، خودرو ۲۳۴ میلیارد تومان، خودرو ۸۷ میلیارد تومان، سرمایه گذاری ۱۲۹ میلیارد تومان، کانه فلزی ۱۱۲ میلیارد تومان و شیمیایی ۱۰۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را طی یک هفته معاملاتی تجربه کردند و در نهایت صنعت خودرو، فلزات اساسی و انبوه سازی به ترتیب ۴۸۰، ۳۸۲ و ۲۹۹ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را تجربه کردند.

در حال حاضر با حفظ این حمایت (۲.۲ میلیون واحد) و همچنین عبور از مقاومت ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار واحد هدف ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد در دسترس خواهد بود. شاخص هم وزن نیز بر روی حمایت قوی ۷۲۲ هزار واحد قرار دارد که با حفظ آن میتواند به هدف ۸۷۵ هزار واحدی که همان سقف تاریخیست برسد.


تحلیل تکنیکال شاخص ها
در کوتاه مدت شاخص کل بورس توانست مقاومت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را شکسته و بر روی آن چند روزی تثبیت بدهد که ما به نشانه چند روز معامله خواهیم دید. در حال حاضر با حفظ این حمایت (۲.۲ میلیون واحد) و همچنین عبور از مقاومت ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار واحد هدف ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد در دسترس خواهد بود؛ در غیر اینصورت، اگر حمایت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد از دست برود، ممکن است شاهد ریزش بیشتری تا حمایت ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد و در نهایت ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد باشیم. شاخص هم وزن نیز در کوتاه مدت به صورت الگوریتمیک، یک حمایت داینامیک تشکیل داده و بر روی آن قرار دارد که با حفظ این محدوده (۷۲۲ هزار واحد) و همچنین شکست مقاومت ۷۷۰ هزار واحد میتواند تا سقف تاریخی ۸۷۵ هزار واحد صعود کند؛ در غیر اینصورت، اگر حمایت چندگانه ۷۲۲ هزار واحد از دست برود، ۶۶۰ و ۶۵۰ هزار واحد در دسترس خواهد بود.

چیزی به پرتاب شاخص کل بورس تا سقف تاریخی نمانده!


تحلیل آخرین تحرکات بازار
در دو هفته گذشته به دلیل سیاست های بانک مرکزی، التهاب تورم و بخصوص تنش ها در منطقه، بازار بورس دچار ریزش نسبتا شدیدی شد و حدودا ۳ درصد نزول پیدا کرد که طی هفته گذشته این ریزش ها تقریبا جبران شد و شاخص های بازار تا حدودی رشد خوبی داشتند که دوباره برخی از تحلیلگران با نهایت امیدواری و اطمینان از پایان ریزش ها و پرتاب شاخص کل صحبت میکردند؛ اما نظر کارشناسان بازار اینست که شاخص به آرامی میتواند رشد داشته باشد و کمی از ضررهای گذشته سهامداران را جبران کند ولی رشد اصلی زمانی اتفاق می افتد که سیاست های بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره، نقدینگی و تورم به بار نشیند و همزمان پول کلانی به بورس تزریق شود تا شاخص های بازار و بخصوص پرتفوی سرمایه گذاران بازدهی خوبی را در مقابل نرخ تورم و ارزش زمانی پول کسب کند.

کد خبر: ۲۸۴٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 4
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      4 0
      اردیبهشت ماه سال گذشته ،شاخص کل بورس بوده ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد . یک سال بعد با توجه به چند برابر شدن قیمت دلار، سکه‌، طلا، خودرو، زمین، مسکن و حتی چیپس و پفک . اردیبهشت ماه سال جاری شاخص کل بورس ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد !!!!!!!!!!! قیمت هر سهم نماد فرابورس اردیبهشت ماه سال گذشته بوده ۱۲۰۰ تومان و اکنون رسیده به ۸۰۰ تا تک تومانی . اگه شاخص کل بورس به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسه و قیمت هر سهم نماد فرابورس هم به ۱۲۰۰ تومان برسه ، سهامداران متضرر و در زیان سرمایه شون با اردیبهشت ماه سال گذشته برابری میکنه !!!!!!!!!!!!!!!!! یعنی یک سال عقب تر نسبت به بازارهای دیگر .
    • محمد IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      1 1
      باز همان بلایی که سال ۹۹بر سر سرمایه مردم در آوردید را می‌خواهید تکرار کنید
    • امیر حسینی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      2 0
      پولی داخل بازار نیست که شاخص بخواد حرکت کنه خروج پول ماه گذشته برنگشته چجور شاخص میخواد حرکت کنه توضیح بیشتر بدید باعث تصمیم اشتباه مخاطب نشید
    • امیرحسینی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      1 1
      سلام پولی که از بورس ماه گذشته خارج شد وارد بازار نشده وبرنگشته چطور میخواد شاخص حرکت کنه بدون ورودی پول با حرفهاتون باعث تصمیم گیری اشتباه مخاطب نشید گزارش یکساله سهام رو بخونید با توجه به افزایش قیمت مخصولات اکثرا زیانده هستندو یا حاشیه سود کم دارند توضیحات کاملتری منتشر کنید برای صعود