۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
هیچ بهانه ای برای کار نکردن وجود ندارد| در تامین رفاه و آسایش مردم کارنامه قابل قبولی نداریم
رئیس مجلس شورای اسلامی:

هیچ بهانه ای برای کار نکردن وجود ندارد| در تامین رفاه و آسایش مردم کارنامه قابل قبولی نداریم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در تامین رفاه و آسایش مردم کارنامه قابل قبولی نداریم تاکید کرد: شرایط امروز کشور به گونه ای است که بهانه ای برای کار نکردن وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و تقدیر از جهادگران نمونه کشوری که پیش از ظهر امروز(یکشنبه، ۱۷ مردادماه) در مجلس و بخشی از آن به صورت وبینار با جهاد دانشگاهی های سراسر کشور برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب از جهاد دانشگاهی به عنوان مولد انقلاب نام بردند و ۱۷ مرداد نیز روز خبرنگار است که جا دارد از شهدای جهاد دانشگاهی و خبرنگار یاد کرده و این مناسبات ها را تبریک و تهنیت عرض می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه علم و دانش زمانی اثر می کند که گره از کار جامعه باز کرده و در خدمت مردم باشد، عنوان کرد: باور داریم متکی به فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ ایرانی هستیم و باید شرایط زندگی برای مردم را به حدی با آرامش همراه کنیم که آنها بندگی کنند و این مهم ترین وظیفه ماست.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در تامین رفاه و آسایش مردم کارنامه قابل قبولی نداریم در حالی که امکانات قابل توجهی داریم، اظهار داشت: اگر بخواهیم عدد و رقم کلی از این امکانات ارائه کنیم باید بگویم میزان ۵ میلیون بشکه نفت مصرف داخلی داریم که با ظرفیتی که برای صادرات داریم به ۸ میلیون بشکه می رسد؛ اگر هر بشکه را ۵۰ دلار محاسبه کنیم بیش از ۱۶۰ میلیادر دلار در سال مصرف داریم که رقم کمی نیست.

قالیباف در ادامه مهم ترین مشکل کشور را مدیریت و نداشت حکمرانی درست دانست و افزود: در ظرفیت های مادی و منابع انسانی هم افزایی وجود ندارد همچنین از ناعدالتی و تبعیض بالا رنج می بریم که ایجاد مشکل کرده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به میزان مصرف مردم از انفال، عنوان کرد: برخی افراد در یک روز از یک بشکه نفت و برخی دیگر از ۲۳ بشکه نفت استفاده می کنند که نوعی ناترازی در آن وجود دارد؛ همچنین این ناترازی در مصرف، تولید، ساختار بودجه، مدیریت، صندوق بازنشستگی، آب، جمعیت و توزیع جمعیت نیز وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در یک درصد خاک تهران بیش از ۲۳ درصد جمعیت متراکم وجود دارد، اظهار کرد: هرچه از علم و تکنولوژی هم استفاده کنیم نمی توانیم برای این میزان جمعیت، آلودگی خاک، آب و محیط زیست را کنترل کنیم.

ناترازی‌ها ریشه در نحوه مدیریت و حکمرانی دارند
قالیباف همچنین با بیان اینکه ناترازی ها ریشه در نحوه مدیریت و حکمرانی دارد، ابراز داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه انقلابی پیشران است که الگوی اسلامی-ایرانی از فناوری ارائه می کند البته پیشران های دیگری هم داریم که با یکدیگر رقابت مثبت دارند مانند معاونت فناوری، دانش بنیان ها و برخی صنایع که خودشان تبدیل به یک پیشران شده اند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه باید پیش از پیشران داشتن، اولویت های رشد و توسعه کشور را مشخص کنیم، گفت: گاهی به اشتباه تلاش داریم در همه حوزه ها مثل مترو، انرژی هسته ای، کشاورزی، راه، پزشکی و غیره به صورت همزمان متحول شویم و اولویت بندی نداریم که همین مشکل جدی است در حالی که با ۲ برنامه می توانیم کشور را از نابسامانی های اقتصادی نجات دهیم به شرطی که فهم مشترک در دولت، مجلس، دانشگاه ها و بخش خصوصی ایجاد و اولویت ها تعیین شود البته در کنار آن نیز روحیه جهادی، و فرهنگ تلاش، گذشت و ایمان به سنت های الهی و مردم نیز مهم است.

ارتباط منطقی میان صنعت و دانشگاه، موفقیت ایجاد می‌کند
وی در ادامه با اشاره به تجربه ۴۰ ساله مدیریتی خود عنوان کرد: هرکجا اتفاق و تحولی در حوزه علمی یا مدیریتی رخ داده جایی بوده که مردم کار را به درستی انجام داده اند و هرگاه ارتباط منطقی میان دانشگاه و صنعت برقرار شد و صاحبان اصلی کار وارد میدان شدند، موفق بوده ایم اما متأسفانه عمدتا در مدیریت ها از افراد متخصص در حوزه ها فاصله گرفته ایم.

دکتر قالیباف اضافه کرد: نمی خواهم در زمان انتخاب کابینه این مسائل را مطرح کنم اما سوال این است که چرا زمانی که می خواهیم وزیری را معرفی کنیم، دنبال این نمی رویم که کسی که مسائل را در میدان در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته کاری را اداره کرده و درخشیده را انتخاب کنیم و مسئولیتی را به او بدهیم؟ چرا دائم دنبال افرادی خاص در محدوده خاص هستیم و یا دنبال افرادی هستیم که در محیط صرف نظری دانشگاهی بوده اند در حالی که حتما افرادی هستند که مثلا در حوزه صنعت و بازرگانی نخبه این عرصه بوده و حتی ممکن است مدرک تحصیلی آنها لیسانس باشد اما نشان داده که کارش در ۳۰ سال گذشته نتیجه داشته و این نتیجه جلوی چشم ما بوده است اما ما آن را ندیده ایم.

رئیس مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مردم و مردمی سازی مهم است، گفت: در گفت و گوهایی که با مردم داشته ایم دیدم برخی از مردم خودشان تلاش کردند و افرادی را دیدم که از سواد، کار و مدیریت آنها نتیجه کار خوبی ارائه شد که از آنها لذت بردم لذا باید این موارد نیز دیده شود.

وی در ادامه با انتقاد از مقاومت هایی که در برابر برخی اقدامات مثبت صورت می گیرد، عنوان کرد: گاهی برخی کارها به نتیجه نمی رسد چرا که در جایی مدیریت دچار تضاد منافع می شود و عدم مشخص بودن اولویت ها نمی گذارد کار خوبی به سرانجام رسیده و به تولید انبوه و صادرات برسد چرا که اولویت ما نبوده است لذا باید نیاز، بازار و مشتری و خواسته های مشتری تعیین شود.

قالیباف همچنین با تأکید بر ضرورت تعیین زنجیره پیشران های کشور، گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان پیشران باید با سایر مجموعه ها ارتباط برقرار کند که در همینجا لازم است یاد دکتر کاظمی در مجموعه رویان را که دوره تاریخی از مدیریت است گرامی بداریم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه تضاد در نگاه ها، دیدگاه ها و بودجه ها وجود دارد، اظهار داشت: مشکل جدی کشور ما مدیریت است که اگر حل شود می توانیم پیشران ها، اولویت بندی، تجاری سازی، چرخه تولید از ابتدا تا انتها، استانداردسازی، صادرات و غیره را مشخص کنیم لذا در حال حاضر با مدیریت غلط خودمان را خسته می کنیم و مردم را هم اذیت می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه طی ۲۵ سال گذشته بارها گفته ایم در برخی موارد به خودکفایی رسیده ایم در حالی که اینگونه نبوده است، عنوان کرد: بارها گفته ایم در تولید گوشت قرمز و سفید خودکفا شده ایم اما امروز در نگاه اولیه می بینیم که خودکفایی نداریم و مشکل نهاده ها وجود دارد و کالاهای اساسی نیز وارداتی شده و حتی جوجه را نیز وارد می کنیم.

به گزارش خانه ملت، قالیباف ادامه داد: اگر در مسیر هدف گذاری شده گام برداریم و متمرکز شویم به معنای واقعی می توانیم در مواردی به خودکفایی برسیم که قابلیت های آن نیز موجود است اما در حال حاضر هم پول می دهیم و هم هزینه ایجاد می شود و هم مردم در زحمت هستند که قابل قبول نبوده و منصفانه نیست.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان این که بنده به عنوان یک مسئول نمی توانم و نباید فقط در موضع نقد باشم بلکه بخشی از مسائل و مشکلات بر عهده خود من است، تاکید کرد: به صورت کلی شرایط امروز کشور به گونه ای است که بهانه ای برای کار نکردن وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی، صنعتگران، کشاورزان و تجار باید کنار هم بایستند تا مشکلات برطرف شود، عنوان کرد: در مجلس یازدهم و برنامه هفتم قرار داریم و در بودجه ۱۴۰۰ نیز توجه خوبی به جهاد دانشگاهی شده و بودجه آنها افزایش پیدا کرده همچنین مجلس یازدهم در مسیر توانمندسازی و محرومیت زدایی گام برداشته است که البته مسکن است و باید حرکتی انجام داد که با تعیین اولویت ها، مشکلات برطرف شود.

قالیباف با اشاره به ظرفیت های مادی و منابع انسانی که صرفا نیازمند سیاستگذاری بوده تا کارآمد شود، عنوان کرد: البته باید قوانین مازاد و مزاحم نیز برداشته شده و مجموعه ها متمرکز شوند و جلوی ناترازی ها هم گرفته شود لذا امیدواریم مجلس یازدهم به همراه دولت آینده که کابینه آن به زودی معرفی می شود، بتوانند همکاری کرده و مشکلات را برطرف کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خنثی سازی تحریم ها را از رفع تحریم ها مهم تر دانست و افزود: اولویت ما نیز همین بوده تا عزتمندانه به سمتی حرکت کنیم که منفعت اقتصادی را در نظر داشته و حق و حقوق مردم را حفظ کنیم لذا در زمینه خنثی سازی تحریم ها استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی مهم است البته دشمنان پذیرفته اند که فشار حداکثری بر ما اثر ندارد اما مردم در زحمت هستند و ما باید این زحمت را از دوش مردم برداریم.

به گزارش خانه ملت، در ابتدای این نشست، مسئولان جهاد دانشگاهی گزارشی از عملکرد این نهاد در کشور ارائه کردند.

در پایان این نشست نیز به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، کارت خبرنگاری افتخاری بین‌المللی خبرگزاری ایکنا اهدا شد و رئیس مجلس نیز با اهدای لوح به صورت نمادین از ۴ نفر از جهادگران حوزه جهاد دانشگاهی تقدیر به عمل آورد.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha