ایران و فنلاند باید بر توسعه همکاری بر بستر دانش فنی و تکنولوژی متمرکز شوند
رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند مطرح کرد

ایران و فنلاند باید بر توسعه همکاری بر بستر دانش فنی و تکنولوژی متمرکز شوند

رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند در دیدار با مشاور اقتصادی و تجارت بین‌الملل فنلاند در تهران گفت: می‌خواهیم رویکرد همکاری‌های خود را به سمت‌ توسعه همکاری‌ها بر بستر دانش فنی و تکنولوژی متمرکز کنیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رونالو، مشاور اقتصادی و تجارت بین‌الملل فنلاند در تهران با غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران دیدار کرد.

در ابتدای این نشست، جمیلی، رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند با اشاره به نشست اخیر فعالان اقتصادی با سفیر فنلاند، گفت: آقای رونالو در آن نشست گزارشی ارائه کرد که واقعیت‌های مهمی از اقتصاد ایران را در برداشت و آن واقعیت‌ها برای کسب‌وکارهای بخش خصوصی مهم است.

جمیلی گفت: فنلاند یکی از کشورهای با اهمیتی است که جدای از نقش مؤثر آن‌ها در فضای ارتقای تکنولوژی و سهم‌شان در بازارهای بین‌المللی متأسفانه رابطه تجاری و تراز تجاری بسیار پایینی با ایران در دهه اخیر داشته است.

او درباره چرایی این موضوع، اظهار کرد: فکر می‌کنم بخشی از آن ناشی از عدم شناخت کافی و بخشی ناشی از عدم اراده جدی برای تجار و سایر مسائل باشد که منجر به عدم توانمندی رابطه تجاری میان ایران و فنلاند شده است. در حال حاضر خوشبختانه رویکرد جدیدی را در پیش گرفتیم. فنلاند یکی از کشورهای مؤثر و پیشگام و دارای رتبه برتر در حوزه استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین و خلاق است. رویکرد جدید فضای کسب‌وکار کشور در جهت جبران ضعف‌هایی که بوده می‌تواند مسیر خوبی برای استفاده از این تجربیات همکاری‌های مشترک با فنلاند ایجاد کند.

رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند تأکید کرد: ما می‌خواهیم رویکرد همکاری‌های خودمان را از حوزه مبادله کالاهای مختلفی که به‌صورت فیزیکی جابجا می‌شوند به سمت‌وسوی توسعه همکاری‌ها بر بستر دانش فنی و تکنولوژی متمرکز کنیم. ازاین‌جهت ایران به دلیل داشتن نیروی انسانی ماهر که کارکرد مؤثر و تجربه‌های موفق در عرصه‌های گوناگون فناوری اطلاعات در چند سال اخیر داشته مستعد همکاری با کشور فنلاند است. بنابراین هم اقبال ایران و هم تجربه فنلاند می‌تواند سرعت انجام این کار را بالا ببرد.

جمیلی با اشاره به تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند گفت: آنچه به‌عنوان یک رویکرد به آن توجه خواهیم داشت بحث استفاده از مهارت‌ها و توانمندی‌های فنلاند در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فناوری است.

جمیلی در کنار آموزش و پژوهش به استفاده از تجربه فنلاند در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اشاره کرد. در ایران استارت‌آپ‌های زیادی موفق شده و وارد عرصه بین‌المللی شده‌اند؛ ما می‌توانیم از تجربیات فنلاند استفاده کنیم و این‌یک شکل مفیدی از همکارها خواهد بود.

او به رویداد slush در پیشبرد استارت‌آپ‌ها اشاره کرد، مایل هستم برای رسیدن به زمان برگزاری رویداد slush امسال کارهای جدی انجام دهیم.

جمیلی به موضوع کارآفرینی زنان در ایران اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم از تجربه فنلاند در این زمینه استفاده کنیم.

بعد از آن رونالو، مشاور اقتصادی و تجارت بین‌الملل فنلاند گفت: فرصت‌های زیاد و محرک‌های اقتصادی خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد؛ ما می‌توانیم با همکاری هم این فرصت‌ها را شناسایی کنیم.

او گفت: پیشنهاد کاربردی من این است که از آموزش کارآفرین‌ها ایرانی شروع کنیم؛ ما می‌توانیم این را در پلتفروم اتاق بازرگانی تنظیم کنیم، تا به مفاهمه و زبان مشترک برسیم.

او ادامه داد: ما پتانسیل‌های ایران را می‌شناسیم و چیزی که بنگاه‌های اقتصادی فنلاند را برای همکاری جذب می‌کند، پتانسیل‌ها نیست؛ چگونه همکاری کردن و روش‌های همکاری است.

مشاور اقتصادی و تجارت بین‌الملل فنلاند تصریح کرد: پیشنهاد کاربردی من این است در ماه نوامبر، پژوهشی درباره سازوکارهای همکاری با شرکت‌های فنلاندی، شیوه تجارت و راهکارها آماده کنیم تا درک افراد درباره تجارت بین‌المللی افزایش یابد. البته خود همین پیشنهاد هم می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.

او از پژوهش‌هایی درباره چگونگی روابط دوجانبه شرکت‌ها گفت که می‌توانند با شناخت بهتری باهم دیگر همکاری کنند. البته خود من هم در همکاری با شرکت‌های ایران تجربه خوب و بد زیادی دارم و این در همه جای جهان هست. باید روی شناخت محیط کسب‌وکار متمرکز شویم.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha