۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
فرصت ها و تحدیدهای تحریم برای تولید| بورس؛ محلی برای سودجویی دلالان شده است
گفتگوی «بازار» با مدیرعامل یک شرکت محصولات بهداشتی

فرصت ها و تحدیدهای تحریم برای تولید| بورس؛ محلی برای سودجویی دلالان شده است

کرج- مدیرعامل شرکت کیا بهداشت با تاکید بر اینکه بورس محلی برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی است، گفت: در بورس ما عده ای تولیدات فولاد و پتروشیمی را خریداری و با قیمت بالاتر در بازار آزاد می فروشند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: مدیرعامل شرکت آرایشی بهداشتی کیا بهداشت در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد مواد اولیه برای تولید وارداتی است، گفت: برای تامین مواد با مشکل مواجه هستیم. چرا که یا اجازه ورود نمی دهند و یا در صورت موافقت حدود ۲ سال برای دادن مجوز طول می کشد. بعد از گرفتن مجوز هم بانک مرکزی سنگ اندازی و مانع تراشی می کند.

مجید کامکار گفت: به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان و غیره صادرات داریم. اما متاسفانه دولت حمایتی از صادرات و فعالیت های صادرکنندگان ندارد و صادرکنندگان با مشکلات بازار و اقتصاد بین المللی مواجه هستند.

کامکار در پاسخ به میزان ارز آوری این شرکت برای کشور گفت: میزان ارزآوری ما بستگی به این دارد که اصلا بتوانیم صادر کنیم یا خیر و بنا بر شرایط این ارزآوری متغیر است.

وی با اشاره به اینکه در ۴ سال گذشته قوانین و شرایط برای تولیدکنندگان سخت شده و تولید را با چالش مواجه کرده است، گفت: تحریم ها روی واردات مواد اولیه تولید تاثیر گذاشته و به ناچار مواد مورد نیاز را با حداقل ۳۰ درصد گرانتر از مبلغ واقعی از دلالان تهیه می کنیم.

کامکار افزود: برای تامین مواد اولیه به تولید کنندگان مجوز داده نمی شود اما به دلالان مجوز می دهند و آنها با ۳۰ درصد بالاتر به تولیدکنندگان می فروشند در نتیجه قیمت تمام شده محصول بالا می رود. در این شرایط روی مصرف کننده فشار می‌آید و قدرت خرید ندارد، در نتیجه تولید کننده هم دچار مشکل می‌شود. متاسفانه مشکلات یکی دو قلم نیست و همه اصناف و تولیدکنندگان از سه چهار سال پیش با وجود قوانین وضع شده دچار مشکل شده اند.

برای تامین مواد اولیه به تولید کنندگان مجوز داده نمی شود اما به دلالان مجوز می دهند و آنها با ۳۰ درصد بالاتر به تولیدکنندگان می فروشند در نتیجه قیمت تمام شده محصول بالا می رود

مدیرعامل شرکت آرایشی بهداشتی کیا بهداشت با اشاره به وضعیت نامناسب تولید و بالا بودن هزینه ها گفت: قیمت گذاری برای محصولات با این توجه اصلا مناسب نیست، اگر با توجه به هزینه های تمام شده قیمت گذاری شود، قدرت خرید مردم جوابگو نیست. در نتیجه تولیدکنندگان با شرایط سخت و صرف اینکه چراغ تولید روشن باشد و آبروی ۴۰- ۵۰ ساله شان حفظ شود، فعالیت می کنند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها در بحث رقابت بازار گفت: یکی از مزایای تحریم برای ما این بود که وقتی واردات کالاهای خارجی محدود و ممنوع شد، تولید و کالاهای ما رونق گرفت و با توجه به برابری کیفیت محصولات ما با محصولات خارجی، مردم استقبال خوبی از محصولات ما داشتند.

افزایش هرساله حقوق سیاست غلطی است که باعث افزایش تورم می شود
کامکار واردات و تامین مواد اولیه، افزایش هزینه‌های دستمزد و تامین انرژی را از عمده چالش ها و موانع تولید عنوان کرد و گفت: افزایش هر ساله حقوق ها سیاست غلطی است که ۴۰ سال  است تکرار می شود و همین افزایش باعث می شود تورم بیشتری ایجاد شود و فشار روی مصرف کننده و مردم بیشتر شود.

فرصت ها و تحدیدهای تحریم برای تولید/ بورس؛ محملی برای سودجویی دلالان شده است

وی تاکید کرد: بنیان این سیاست اقتصادی غلط است، در واقع باید قدرت خرید مردم و رفاه افزایش یابد، نه اینکه دستمزد افزایش یابد و به تبع آن هزینه ها و تورم چند برابر اضافه شود. سیاست های مالیاتی و اقتصادی ما بر مبنای یک استاندارد بین المللی نیست که بتوانیم طبق آن کار کنیم.

مدیرعامل شرکت آرایشی بهداشتی کیا بهداشت با تاکید بر اینکه سعی کردیم تعدیل نیرو نداشته باشیم و نیروهای خود را حفظ کنیم، افزود:  فشار روی خودمان هست اما نیروهایمان را اخراج نکردیم.

کامکار ادامه داد: علاوه بر فشاری که برای تامین مواد اولیه متحمل می شویم و انرژی که صرف این کار می کنیم، نبود ثبات نرخ در بازار و افزایش هر روزه مواد پلیمری و بسته بندی، از دیگر مشکلات ماست که توان تولید را کم کرده است. از وقتی مواد پلیمری وارد بورس شده برای تهیه آن که مورد نیازما برای بسته بندی محصولات است با مشکل مواجه شدیم.

وی افزود: «بورس» مکانی است برای اینکه سرمایه های راکد و سرگردان مردم با یک مدیریت صحیح به واحد تولید برسد. واحد تولیدی را پیشرفت بدهد، توان مالی اش بالا برود و از طرفی هم در کنارش از سرمایه گذاری در بورس استفاده کند.

در بورس ما یک سری دلال می آیند تولیدات شرکت فولاد و پتروشیمی را خریداری می کنند و قیمت را هرروز بالا می‌برند و از این راه کسب درآمد می‌کنند

اما در بورس ما یک سری دلال می آیند تولیدات شرکت فولاد و پتروشیمی را خریداری می کنند و قیمت را هرروز بالا می‌برند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. این اصلا منطقی نیست در صورتی که بورس محل تامین سرمایه واحدهای تولیدی است اما برعکس عمل می‌کنند که با این شرایط هم مردم و هم تولید کننده ضرر می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات بورس گفت: مواد اولیه مورد نیاز خود را نمی توانیم از بورس تهیه کنیم و از بازار آزاد می گیریم. در واقع به طور غیرمستقیم از دلال های بورس و با قیمت بالاتر تهیه می کنیم.

تولید باید مواد اولیه‌اش، دستمزدش و همچنین عوامل تولیدش ثابت باشد تا بتواند رقابت و صادرات کند و مهم تر از همه اینکه بتواند تورم را پشت سر بگذارد و تداوم داشته باشد، ولی ما هر سال نرخ ها و شرایط «انرژی، مواد اولیه، دستمزد وغیره» متغیر داریم. با بالا و پایین رفت قیمت مواد پلیمری نه فقط صنعت ما بلکه صنایع غذایی، لبنی و غیره هم که برای بسته بندی به این مواد احتیاج دارند آسیب می بینند.

راهکار برون رفت از مشکلات فعلی ثبات قیمت ها و اصلاح وضعیت بورس است
به عنوان راهکار برای برون رفت از این شرایط و بهبود وضعیت گفت: ثبات قیمت ها و کاهش تورم می تواند شرایط را اصلاح کند. مشکلات فعلی بورس، افزایش روز به روز قیمت ها و سنگ اندازی های ادارات و برخی دستگاه ها از مشکلات پیش پای تولید است.

موادی را که ظرف ۴۸ ساعت تامین می کردم اکنون حداقل ۶ ماه باید دوندگی کنم. قبلا که ارز دست صرافان بود تولیدکننده ارز مورد نیاز را از آنها تامین می کرد، تورمی هم نبود اما اکنون ارز به دست تولیدکننده نمی رسد و دست دلالان افتاده و چون دلالان با تولید سروکار ندارند و فقط برای سودجویی کار می کنند هر روز قیمت را بالا و پایین می کنند.

کامکار با تاکید بر ظرفیت، توان و موفقیت های تولیدکنندگان ایرانی گفت: اگر بال کسی را که می‌خواهد پرواز کند ببندید نمی تواند پرواز کند. به تولید کننده، به دانشمندان و نخبگان باید انرژی بدهیم‌، تمام سعی و کوشش مان را بکنیم تا در سطح دنیا بتوانیم خوب پرواز کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال روی کالاهای آرایشی و بهداشتی خارجی که وارد می شود، فواید و توضیحات کامل به لاتین نوشته شده است، مصرف کننده هم فکر می کند حالا که لاتین نوشته شده بهترین محصول است. اما ما روی محصولات ایرانی اجازه نوشتن چنین چیزهایی را نداریم و نمی توانیم خواص واقعی و توضیحات کامل را بزنیم تا مصرف کننده مطلع باشد و همین رقابت ناسالم ایجاد می کند.

کد خبر: ۱۰۲٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha