۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
نوسانگیری سهامداران عمده با طعم سود و ترس| این هفته نوبت رشد بانکی‌ها و خودرویی هاست
رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در گفتگو با بازار:

نوسانگیری سهامداران عمده با طعم سود و ترس| این هفته نوبت رشد بانکی‌ها و خودرویی هاست

مهرآور رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس، دلیل بازار الاکلنگی را نگرانی سهامداران عمده از سیاست‌ها دولت و وزرای انتخابی می‌داند.

بازار؛  گروه بورس: شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۶ مرداد ماه کار خود را با ۱هزار و ۷۰۰ واحد رشد به پایان رساند که این میزان رشد عدد شاخص را به ۱میلیون ۴۰۷ هزار واحد رساند. نماد فارس، وبملت و پارسیان بیشتر تاثیر را بر روی شاخص داشتند، این متغییر بودن نمادهای تاثیرگذار بر روی شاخص، در هر هفته باعث شده که برخی از سهامداران وضعیت رشد شاخص را تنها یک بازی برای نگه داشتن سهامداران بدانند و  بر این باورند که چندان بر روی قیمت نماد تاثیر گذار نیست که در این رابطه حمید رضا مهر آور مدیر کارگزاری بانک سامان می‌گوید که بازیگران بازار، فعال در حوزه خرید نیستند و به نظر می‌رسد که در حال نوسان‌گیری در بازار می‌باشند.

نگرانی‌ها در مورد اینکه وزیر اقتصاد چه کسی است و اینکه چه سیاست‌هایی اعمال می‌شود وجود دارد 

او که هم زمان با سمت مدیر عامل کارگزاری سامان،  ریاست هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ایران برعهده دارد، گفت که یک چرخشی در صنایع در این دو هفته دیده می‌شود، یک هفته صنایع خودروی و بانکی مورد توجه قرار می‌گیرند و یک هفته دیگر صنایع پالایشی و پتروشیمی.

این باور را که در حال حاضر بازار سهام درگیر نوسانگیری حقوقی‌ها و سهامداران عمده است و آن‌ها به دنبال جمع کردن سهم از دست سهامداران حقیقی و خرد با قیمت پایین هستند را برخی از فعالین بازار سرمایه هم بیان می‌کند تا جایی که برخی از سهامداران معتقد هستند که صندوق توسعه بازار که به عنوان صندوق حمایت از آن نام برده می‌شود، به جای حمایت از سهام به دنبال جمع کردن سهم و نوسانگیری است که در این رابطه برخی از تحلیل‌گران آن را رد و برخی دیگر آن را قبول دارند. مهرآور هم این موضوع را نکته قابل بررسی دانست و نظری قطعی در این مورد به خاطر عدم بررسی نداد.

او به بازار گفت که آینده بورس در صورتی که قطعیت نظر و عملکرد آقای رئیسی نسبت به حمایت از بازار روشن شود و با توجه به کسری بودجه، آینده روشنی خواهد بود.

*وضعیت بازار سرمایه و نوساناتی که در قیمت صنایع شاخص ساز در معاملات بورس دیده می‌شود، این فرض را تقویت می‌کند که حقوقی‌های بزرگ بازار در این شرایط به دنبال نوسانگیری هستند، دیدگاه شما در این باره چیست؟
بنده هم معتقدم که برخی از  بازارگردان‌های سهم در حال نوسانگیری در این شرایط هستند  و همانطور که مشاهده می‌کنید این سهامداران بزرگ، فعال در حوزه خرید نیستند. بررسی که ما انجام دادیم نشان می‌دهد که صف‌های خرید، مساوی صف‌های فروش است به عبارت دیگر در طی هفته گذشته عرضه صف‌های خرید برابر با عرضه صف‌های فروش بود.

در این روزها آن تقاضایی که باید وجود داشته باشد، وجود ندارد و تنها چیزی که وجود دارد چرخش در صنایع است، به عنوان مثال در هفته گذشته بر خلاف صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی که مورد استقبال بودند، صنایع خودروی و بانکی مورد توجه نبودند، اما در ابتدای این هفته می‌بینیم که این موضوع بر عکس شده و صنایع خودروی و بانکی مورد توجه قرار گرفتند. در نتیجه می‌توان گفت حداقل بازار در این روزها به این شکل است که استقامتی روی یک سهمی ندارد و مقداری سردرگمی وجود دارد و باید صبر کنیم.

*چرا سهامداران بزرگ به دنبال این بازی الاکلنگی در معالات بورس هستند، آیا می‌خواهند سهم‌ها را از دست سهامداران خرد خارج کنند؟
نه این گونه نیست، خوشبختانه آنقدر سهم در بازار زیاد است که نیاز به جمع کردن سهم های سهامداران خرد نیست. شرکت‌های بزرگ مدیر سرمایه گذاری دارند و این مدیران هم می‌خواهند عملکرد مثبتی داشته باشند که بخشی از این نوسانگیر را می‌توان به این دلیل دانست؛ علاوه بر آن نگرانی‌های در مورد اینکه وزیر اقتصاد چه کسی است و اینکه چه سیاست‌های اعمال می‌شود وجود دارد به همین دلیل بازار الاکلنگی به تعبیر شما، را راه انداختند.

اگر دولت جدید بخواهد کسری بودجه بالای خود را از محل بازار سرمایه و مکانیسم‌های بازار تامین کند این سیگنال به سرمایه گذاران داده می‌شود که این بازار مورد توجه دولت است در نتیجه تردیدی نیست که بورس رشد کند

آقای رئیس جمهور بارها حمایت خود از بازار سرمایه را اعلام کرده، اما اگر به صورت عملیاتی‌تر و قاطع تر و این موضوع را بیان کنند تا خیال سرمایه گذاران خاطر جمع شود تا سهامداران بدانند که جای نگرانی نیست.

ضمن اینکه عملکرد شرکت‌ها بسیار خوب است. زمانی که شما بنیاد شرکت‌ها را بررسی می‌کنید، می‌بینید بازدهی و فروش‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل بسیار خوب است و امیدوارم که این موضوع تداوم داشته باشد.

*اینکه گفته می‌شود صندوق توسعه بازار که یکی از ابزارهای حمایتی از سهامداران محسوب می‌شود، خودش به عنوان یک نوسانگیر اقدام به جمع کردن سهم می‌کند را شما قبول دارید؟
این موضوع قابل بررسی است و متاسفانه من روی این مبحث مطالعه نداشتم.

*به نظر شما بازار تا چه زمانی به روند کنونی خود ادامه می‌دهد؟
تا وقتی که همه چیز مشخص شود، یعنی در ابتدا انتخاب وزرا و سپس سیاست‌های دولت. اگر سیاست‌های دولت سیزدهم به گونه‌ای باشد که از بازار سرمایه حمایت شود من فکر می‌کنم پتانسیل رشد را داریم.

*منظورتان از حمایت دولت سیزدهم از بورس چیست؟ آقای رئیسی چه رویکردی باید نسبت به بورس داشته باشد؟
اولا که بازار سرمایه را به صورت مقطعی نبیند یعنی اینکه تنها برای جبران کسری بودجه نباشد و سپس آن را به حال خود رها کند. ما در سال گذشته مشاهده کردیم که در یک مقطعی که حدودا می‌توان گفت تا مرداد ماه بود دولت قبل به شدت از بورس حمایت کرد و تلاش می‌کرد که کسری بودجه خود را از بازار سرمایه تامین کند، اما بعد از مرداد ماه نگرش دولت تغییر کرد و تصمیم گرفته شد که از محل فروش اوراق بدهی که توسط بانک مرکزی صورت می‌گرفت تامین مالی کند، بنابراین بار دیگر به سمت بازار پول رفت و بازار سرمایه را رها کردند.

در آن مقطع زمانی آن دسته از سهامدارانی که سیگنال تغییر رویکرد دولت از بورس به بازار پولی را دریافت کردند  از بازار خارج شدند و آن دسته از افراد که این سیگنال را دریافت نکردند مثل سهامداران جز در بازار ماندند و دچار زیان شدند.

بنابراین  اگر دولت جدید بخواهد کسری بودجه بالای خود را از محل بازار سرمایه و مکانیسم‌های بازار تامین کند این سیگنال به سرمایه گذاران داده می‌شود که این بازار مورد توجه دولت است در نتیجه تردیدی نیست که بورس رشد کند اما دولت باید بازار را با توجه به پتانسیل آن نگاه کند و بعد از تامین مالی آن را رها نکند.

بسیاری از این اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۹۹ رخ داد، ناشی از ترس سهامدار است، نه ناشی از عدم ارزندگی سهام، آن ترس باعث شد مردم احساس کنند که کسی نیست که حمایتشان کند.  اگر این بازار به مقاصد بودجه دولت برسد شک نداشته باشید که بازار آینده روشنی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۰۲٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha